موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت 2024-2025

0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
6 دقیقه برای مطالعه
لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران

با توجه به اینکه تعدادی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا در ترکیه قرار دارد، هر ساله دانشجویان بین‌المللی بیشماری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه پذیرش می‌شوند. برخی از دانشگاه‌های ترکیه که از رنکینگ و رتبه‌ی عالی در سیستم‌های اعتبارسنجی دانشگاه‌های جهان از جمله QS و THE برخوردارند، توانسته اند در داخل لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه قرار بگیرند.

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت هر ساله به صورت اطلاعیه از طرف سازمان وزارت بهداشت کشور ایران منتشر می‌شود. طبق این اطلاعیه امکان دارد برخی از دانشگاه‌ها به لیست اضافه شوند و برخی دیگر از این لیست حذف شوند. برای همین بهتر است که هر سال به صورت بروزرسانی شده این لیست را چک کنید. 

آیا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه برای سال تحصیلی 2025_2024 اعلام شده است!

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه برای سال تحصیلی 2025_2024 در اواخر بهمن ماه، توسط وزارت بهداشت کشور اعلام می گردد. با توجه به این لیست تمامی دانشجویان که بعد از اتمام تحصیل در ترکیه قصد بازگشت به ایران را دارند، می توانند در آزمون معادل سازی مدارک شرکت کنند و با کسب امتیاز قابل قبول مدارک خود را به تایید ایران در بیاورند.

توجه: پیش بینی شده است که، اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه برای سال 2025_2024 تغییری نخواهد داشت و لیست به همان صورت سال تحصیلی 2024_2023 خواهد بود. البته این موارد همه احتمال می باشد و به صورت قطعی نمی توان آن را بیان کرد. 

مدت زمان اعتبار دانشگاه مورد پذیرش وزارت بهداشت ایران چقدر است؟

بر اساس اعلام مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران فهرست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت سال 2023-2024 تا 2 سال معتبر است. به عبارت بهتر دانشگاه های موجود در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال 2023 تا 2 سال بعد نیز مورد تایید می باشد.

برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران چه معیارهایی لازم است؟

برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران، بایستی دانشگاه دارای معیارهایی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعیین شده‌اند، باشد. برخی از معیارهای لازم برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران عبارتند از:

  • دارا بودن رنکینگ علمی بالا در سایتهای اعتبار بخشی QS و تايمز و شانگهای
  • داشتن دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی و بهداشت عمومی
  • تدریس دروس پایه‌ی پزشکی و پیراپزشکی از جمله علوم پایه، بیوشیمی، فیزیولوژی و…
  • داشتن اساتید با تجربه و دارای مدارک تحصیلی معتبر
  • داشتن امکانات آموزشی و تحقیقاتی مدرن از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • رعایت معیارهای اخلاقی و حقوقی در آموزش و تحقیقات

با این حال، هر دانشگاه ممکن است معیارهای خاص خود را برای تایید شدن از سوی وزارت بهداشت داشته باشد. بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه، با مراجعه به سایت دانشگاه یا با دریافت مشاوره از مشاوران تحصیلی یوس هابرلری، شرایط و معیارهای لازم برای تایید شدن دانشگاه را بررسی کنید.

اگردانشگاهی مورد تایید وزارت بهداشت ایران نباشد یعنی آن دانشگاه هیچ اعتباری ندارد؟

وزارت بهداشت ایران هر ساله فهرستی از دانشگاه های مورد تایید خود را منتشر می کند. معمولا دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان انتخاب می‌شوند.

در بین معتبرترین دانشگاه های جهان اسامی دانشگاه های ترکیه نیز قراردارد و با توجه به این که این دانشگاه ها با دانشگاههای بین المللی اروپایی و آمریکایی همکاری دارند هر ساله تعداد متقاضیان آنها از کشورمان ایران و سراسر جهان در حال افزایش است.

قابل توجه است که تحصیل در  دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت علاوه بر اینکه برای کسانی که قصد بازگشت به کشور را دارند ضروری بوده و بلکه کسانی که قصد ادامه تحصیل و یا پیداکردن شغل‌ مناسب در خارج از کشور دارند و جهت توسعه‌ی مهارت‌های خود و پیشرفت برای مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنند، باید به این لیست توجه داشته باشند.

مزایای تحصیل در ترکیه

  • منطبق بودن سیستم آموزشی ترکیه با استانداردهای آموزشی آمریکا 
  • جزو دانشگاه‌های برتر جهان براساس رنکینگ جهانی QS
  • بالا بودن کیفیت تحصیل
  •  ورود آسان به دانشگاه های ترکیه
  • عضویت در برنامه‌های تبادل دانشجو از جمله اراسموس، فارابی و مولانا
  • تحصیل با هزینه بسیار پایین به نسبت کشور های اروپایی و آمریکایی
  • ملاک نبودن سن برای تحصیل در دانشگاههای ترکیه
  • بورسیه‌های تحصیلی بی‌نظیر
  • امکان تحصیل  به زبان تحصیل ترکی استانبولی و انگلیسی
  • بالابودن کیفیت زندگی دانشجویی
  • شباهت فرهنگ ترکیه با فرهنگ کشورمان

بعلاوه مهمترین مزیتی که تحصیل در ترکیه دارد این است که دانشجو بعد از تحصیل می‌تواند در ترکیه کار پیدا کند و بعد از 5 سال تبدیل به شهروند ترکیه شود. به این معنی که دسترسی و امکان سفر و حتی پیدا کردن کار در کل اروپا خواهد داشت.

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت در ترکیه

در لیست منتشر شده وزارت بهداشت سال 2024-2023، 10 دانشگاه دولتی و 7 دانشگاه خصوصی در لیست دانشگاه های ترکیه مورد تایید ایران در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و پیراپزشکی ذکر شده اند.  

اگر قصد تحصیل در رشته هایی همچون رشته های فنی مهندسی ، هنر و…  را دارید و تایید بودن دانشگاه برای شما اهمیت دارد باید به لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه توجه بکنید. این دانشگاه ها در سه گروه ممتاز ، خوب و متوسط دسته بندی شده اند.

دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه (2024-2023)

  1. دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  2. دانشگاه آنکارا ( Ankara University)
  3. دانشگاه اگه ازمیر (Ege university)
  4. دانشگاه حاجت تپه ( Hacettepe university)
  5. دوکوز ایلول (Dokuz Eylül University)
  6. دانشگاه کاتب چلبی ازمیر( Izmir Katip Celebi University )
  7. دانشگاه قاضی ( Gazi University )
  8. دانشگاه مارمارا (Marmara University)
  9. دانشگاه آتاتورک ارزروم ( Ataturk university)
  10. دانشگاه 19 مایس(Ondokuz Mayis University)

10 دانشگاه دولتی ذکر شده از جمله دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران

دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران (2024-2023) 

دانشگاه های خصوصی ترکیه که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و با شرط معدل و یا نمره آزمون SAT پذیرش دارند عبارتند از : 

  1. دانشگاه  کوچ ( Koc University)
  2. دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University)
  3. دانشگاه خصوصی باشکنت (Başkent University)
  4. دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University)
  5. دانشگاه آجه بادام (Acıbadem University)
  6. دانشگاه آیدین استانبول
  7. دانشگاه مدیپول استانبول  

7 دانشگاه ذکر شده که جزء لیست دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید ایران است از جمله دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا نیز هستند.

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران (2024-2023)

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه از نظر سطح آموزشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. تحصیل در این دانشگاه ها امکان ادامه تحصیل تخصص دندانپزشکی و یا طبابت در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دانشجویان می دهد.

همچنین بعد از فارغ التحصیلی می توانید برای دکترای دندانپزشکی و یا تخصص دندانپزشکی خود را در تمام دانشگاه های ترکیه اقدام کنید. مدت دوره رشته دندانپزشکی 5 سال است. رشته دندان پزشکی در دانشگاه های ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود . هزینه تحصیل  دندانپزشکی به زبان ترکی کمتر از انگلیسی است.

شهریه سالانه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه به دلار و در دانشگاه های دولتی به لیر محاسبه می شود. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت 2024-2023 برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه استانبول 
  • دانشگاه آنکارا 
  • دانشگاه اگه ازمیر
  • دانشگاه حاجت تپه 
  • دانشگاه دکوز ایلول 
  • دانشگاه کاتب چلبی 
  • دانشگاه قاضی 
  • دانشگاه مارمارا 
  • دانشگاه  آتاتورک 
  • دانشگاه 19 مایس 
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه یدی تپه 
  • دانشگاه مدیپول استانبول
  • دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران (2024-2023)

سیستم آموزشی ترکیه براساس تکنولوژی های آموزشی و مدرن اروپایی ارائه می شود که این امکان را به دانشجو می دهد تا به بالاترین سطح علمی در زمینه تحصیل در رشته پزشکی برسد. قابل توجه است که دوره طرح 2 ساله برای فارغ التحصیلان خارجی  وجود ندارد و اگر قصد ادامه تحصیل در دوره های تخصص را داشته باشید بعد از شرکت در آزمون USMLE که به صورت آنلاین و هفتگی در ترکیه نیز برگزار می شود می توانید به بازار کار و یا دوره های تخصص در کشور ایالات متحده و کانادا وارد شوید. 

تعداد کل سال‌ها و دوره‌های پزشکی که باید در ترکیه انجام شود 6 سال است. به این صورت که سه سال اول به ‌طور کلی از دوره‌های نظری و سخت پزشکی تشکیل‌ شده است. اما دو دوره دیگر دوره کارآموزی در بیمارستان است و سال آخر تماماً مربوط به دوره کارآموزی به‌ عنوان پزشک است.  

رشته پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود. هزینه تحصیل پزشکی به زبان ترکی کمتر از انگلیسی است. با توجه به اینکه زبان انگلیسی به ‌عنوان زبان پزشکی استفاده می‌شود؛ اما بعد از سال سوم پزشکی، که پزشک شروع به دیدن بیماران در بیمارستان‌های آموزشی می‌کند‌ نیاز به زبان ترکی خواهد داشت. قابل ذکر است که از بین دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت، دانشگاه آیدین و مدیپول استانبول، رشته پزشکی را به زبان ترکی ارائه می دهند.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی در مقایسه با دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار کمتر است. شهریه سالانه تحصیل پزشکی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپا و آمریکا بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. شهریه سالانه همه دانشگاه های خصوصی به دلار محاسبه میشود به غیر دانشگاه باشکنت آنکارا که شهریه سالانه به لیر محاسبه می کند. همچنین شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه به لیر محاسبه می شود.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال 2024-2023 برای تحصیل در رشته پزشکی به شرح زیر می باشد:

  1. دانشگاه استانبول 
  2. دانشگاه آنکارا 
  3. دانشگاه اگه ازمیر
  4. دانشگاه حاجت تپه 
  5. دانشگاه دکوز ایلول 
  6. دانشگاه کاتب چلبی 
  7. دانشگاه قاضی 
  8. دانشگاه مارمارا 
  9. دانشگاه  آتاتورک 
  10. دانشگاه 19 مایس 
  11. دانشگاه باهچه شهیر
  12. دانشگاه یدی تپه 
  13. دانشگاه باشکنت
  14. دانشگاه کوچ
  15. دانشگاه آجی بادم
  16. دانشگاه مدیپول استانبول
  17. دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه های داروسازی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران (2024-2023)

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران

رشته داروسازی ترکیه یکی از محبوب ترین رشته ها ی تحصیلی از نظر دانشجویان خارجی است. رشته داروسازی در حال حاضر به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی در 27 دانشگاه خصوصی و 13 دانشگاه دولتی ارائه می شود اکثر دانشگاه های داروسازی ترکیه مورد تایید اتحادیه اروپا است.

پذیرش برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه بسته به دانشگاهی که انتخاب می کنید از طریق آزمون یوس، آزمون TR-YOS، آزمون SAT و شرط معدل انجام می شود. لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت 2024-2023 برای تحصیل در رشته داروسازی به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه استانبول 
  • دانشگاه آنکارا 
  • دانشگاه اگه ازمیر
  • دانشگاه حاجت تپه 
  • دانشگاه کاتب چلبی 
  • دانشگاه قاضی 
  • دانشگاه مارمارا 
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه یدی تپه 
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه آجی بادم
  • دانشگاه مدیپول استانبول

معرفی دانشگاه دولتی استانبول

  • شهر : استانبول
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی / SAT / ACT
  • بهترین دانشگاه ترکیه در گرایش‌های مختلف تخصص پزشکی از جمله جراحی عصبی، جراحی پلاستیک و درماتولوژی
  • دارای مدرک معتبر در داخل و خارج کشور
  • دومین دانشگاه برتر ترکیه می باشد.
  • ارائه آموزش با بالاترین کیفیت با بیش از 5000 کادر آموزشی مجرب و متعهد
  • دارای امکانات مدرن از جمله کتابخانه ، آزمایشگاه کامپیوتر، سالن‌های دانشجویی و امکانات ورزشی.
  • دارای طرح های اراسموس، فارابی، مولانا و ISEP جهت تبادل دانشجو به کشورهای اروپایی ، آمریکایی و آسیایی.

معرفی دانشگاه دولتی آنکارا

  • شهر : آنکارا
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • زبان اصلی تحصیل در دانشگاه آنکارا ترکی است
  • دانشگاه آنکارا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد و دارای 19 دانشکده و بیش از 140 رشته در مقطع کارشناسی است.
  • دانشگاه آنکارا چهارمین دانشگاه برتر ترکیه است
  • پذیرش در این دانشگاه براساس نمره یوس، نمره یوس مرکزی (TR-YOS) و همچنین آزمون های  بین المللی SAT و ACT است.
  • رنکینگ جهانی دانشگاه آنکارا در رشته های علوم زیستی و پزشکی 397 است.

معرفی دانشگاه اگه ازمیر

  • شهر: ازمیر
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • دانشگاه اژه ازمیر با بیش از۵۵۵۰۰ دانشجو دارای ۸۳ برنامه کاردانی، ۸۸ برنامه کارشناسی، ۳۲۳ برنامه کارشناسی ارشد و ۲۰۷ برنامه دکترا به عنوان یکی از مؤسسات علمی پیشرو در ترکیه است .
  • ارائه مدرک بین‌المللی معتبر که دانشجو می تواند به کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی کشور خودمان ایران آن را ارائه دهد.
  • زبان تحصیل دراین دانشگاه ترکی استانبولی و انگلیسی است. 
  • درحال حاضر دانشگاه اژه دارای ۱۷ دانشکده، ۴ مدرسه و ۱۰ آموزشگاه حرفه‌ای است.
  • دارای مجموعه گسترده‌ای از واحدهای دانشگاهی، گروه‌های تحقیقاتی مشهور در سطح ملی و آزمایشگاه‌های مدرن مناسب برای پروژه‌های بین‌رشته‌ای مختلف
  • دانشگاه اژه ازمیر فرصت های تحقیقاتی را برای دانشجویان خود از طریق برنامه اراسموس و موافقت نامه های دوجانبه بین دانشگاه ها و دانشکده های دندانپزشکی در آلمان، هلند، پرتغال، فرانسه، ایالات متحده آمریکا در زمینه تحصیل پزشکی فراهم آورده است.
  • عضویت در برنامه‌های متنوع تبادل دانشجو از جمله برنامه اراسموس، اراسموس پلاس، اورهان و فارابی.
  • پذیرش در این دانشگاه از طریق شرکت در آزمون یوس این دانشگاه که EGEYÖS ( اِگه یوس) نام دارد امکان پذیر است.

معرفی دانشگاه حاجت تپه

  • شهر: آنکارا
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ SAT / ACT
  • سومین دانشگاه برتر ترکیه
  • دو پردیس صحیه و بی‌تپه دانشگاه حاجت تپه در شهر زیبای آنکارا قرار دارند.
  • همچنین این دانشگاه دارای طرح اراسموس ترکیه جهت فراهم آوردن امکان تحصیل در کشور های عضو اتحادیه اروپا است.
  • دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه نقش پیشگامی در آموزش پزشکی در ترکیه با اجرای نظام آموزشی جدید بر اساس روشهای جدید ایفا کرده است. 
  • دانشکده دندانپزشکی حاجت تپه  از سال 2004 عضوانجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا (ADEE )است که توسط دانشکده های دندانپزشکی کشورهای اتحادیه اروپا برای اهداف آموزشی تأسیس شده است. 
  • بورسیه 50 درصدی دانشگاه حاجت تپه به دانشجویانی تعلق می گیرد که سال قبل از نظر معدل جزو 10 نفر برتر کلاس و یا جزو 10 نفر اول دانشجویان خارجی باشند.

معرفی دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر

  • شهر : ازمیر
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • حضور در پایگاه‌های اعتبارسنجی جهانی معتبر از جمله QS و THE
  • این دانشگاه دارای 18 دانشکده شامل رشته های دریایی ، آموزش ، ادبیات ، علوم ، هنرهای زیبا ، پرستاری ، حقوق ، اقتصاد و علوم اداری ، الهیات ، بازرگانی ، معماری ، مهندسی ، پزشکی ، دامپزشکی ، دندانپزشکی ، گردشگری ، علوم ورزشی ، فیزیوتراپی و توانبخشی و… است .
  • همچنین این دانشگاه دارای طرح اراسموس ترکیه جهت فراهم آوردن امکان تحصیل در کشور های عضو اتحادیه اروپا است.
  • پذیرش دانشجو در دانشگاه دوکوز ایلول با شرکت درآزمون یوس دوکوز ایلول TRYOS و بر اساس نمره آزمون های بین المللی SAT ،ACT و و یا نمره دیپلم انجام می شود.

نکته!  این دانشگاه رشته  داروسازی را ندارد و همینطور تا سال 2021 فاقد رشته دندانپزشکی بود ولی از سال تحصیلی 2023_2022 رشته دندان را برای اولین بار به لیست رشته های خود اضافه نمود.

معرفی دانشگاه کاتب چلبی ازمیر

  • شهر: ازمیر
  • نحوه دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • همچنین این دانشگاه دارای طرح اراسموس ترکیه جهت فراهم آوردن امکان تحصیل در کشور های عضو اتحادیه اروپا است.
  • با توجه به رشته انتخابی شما پذیرش در این دنشگاه بر اساس نتایج آزمون یوس ، آزمونهای بین المللی ACT ، SAT  و یا شرط معدل انجام می شود .
  • زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی استانبولی و انگلیسی است.

نکته! تمامی داوطلبان برای پذیرش با سوابق تحصیلی  در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی این دانشگاه باید معدل بالای 18 داشته‌ باشند و برای دیگر رشته‌ها نیز معدل 17 الزامی است.

معرفی دانشگاه قاضی آنکارا

  • شهر: آنکارا
  • نوه دانشگاه :دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • این دانشگاه همچنین دارای برنامه اراسموس پلاس جهت تبادل دانشجو با کشور های عضو اتحادیه اروپا است.
  • این دانشگاه بر اساس نمره آزمون های بین المللی SAT و دیپلم دبیرستان در مقطع کاردانی و کارشناسی  دانشجو می پذیرد.
  • دانشگاه قاضی آنکارا برخی از برنامه های مهم مانند پزشکی، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. این دانشگاه قصد دارد با افزایش تعداد برنامه های انگلیسی خود، تعداد دانشجویان بین المللی خود را افزایش دهد.

نکته! تمامی داوطلبان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی این دانشگاه باید معدل بالای 18 داشته‌ باشند و برای دیگر رشته‌ها نیز معدل 17 الزامی است

معرفی دانشگاه مارمارا

  • شهر: استانبول
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ SAT / ACT
  • دانشگاه مارمارا، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی ترکیه است.
  • رشته‌های مختلف گرایش‌های تجربی، ریاضی، هنر، انسانی و زبان در این دانشگاه تدریس می‌شوند.
  •  یک دانشگاه با 17 دانشکده تخصصی و 11 موسسه آموزشی که در سال‌های اخیر توانسته رتبه‌های بسیار خوبی در سطح ملی و جهانی کسب کند
  • این دانشگاه 14 پردیس بزرگ در مناطق مختلف اروپایی و آسیایی استانبول دارد.
لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران

معرفی دانشگاه آتاتورک ارزروم  

  • شهر : ارزروم
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نوع پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / ACT
  • این دانشگاه با 22 دانشکده، 8 موسسه تحقیقاتی، در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2023 در رتبه 1401+ قرار گرفته است.
  • دارای 23 دانشکده با تنوع بالای رشته‌ها
  • رشته پزشکی دانشگاه آتاتورک ترکیه در جایگاه 8ام کشوری قرار دارد
  • پذیرش در دانشگاه آتاتورک توسط آزمون یوس و آزمون یوس مرکزی (TR-YOS) و در تعدادی از رشته ها با شرط معدل دبیرستان صورت می گیرد.
  • برای انتخاب رشته این دانشگاه حداقل 30 نمره از 100 نمره یوس را باید دریافت کنید.
  • داوطلبانی که رشته های مد نظر آنها دارای آزمون استعداد های درخشان است مانند رشته های مرتبط با ورزش، طراحی مد و لباس و.. باید حداقل 40 نمره از 100 نمره دریافت کنند و قبل از انتخاب رشته در آزمون استعداد های درخشان دانشگاه نیز شرکت کنند.
  • دانشگاه آتاتورک بدون کنکور و بدون نمره آزمون یوس با شرط معدل به جز رشته های مرتبط با دانشکده های پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی و دانشکده حقوق دانشجو می پذیرد. 

معرفی دانشگاه 19 ماییس سامسون

  • شهر: سامسون
  • نوع دانشگاه : دولتی
  • نحوه پذیرش : آزمون یوس مرکزی/ معدل دیپلم / SAT / ACT
  • دانشگاه 19 مایس سامسون یک دانشگاه دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران که دارای 20 دانشکده است  و با 45 سال سابقه یکی از قوی ترین دانشگاه های پژوهشی و آموزشی است .همچنین این دانشگاه دارای بیمارستان های  بهداشت دهان و دندان ،  بیمارستان دامپزشکی ، همچنین این دانشگاه دارای بزرگترین بیمارستان منطقه کارادنیز است که شامل بخش کودکان ، بزرگسالان و بخش آنکولوژی است.
  • جزو 40 دانشگاه برتر ترکیه
  • زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه ترکی است. اما، به دیگر زبان‌ها از جمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز امکان تحصیل وجود دارد.

معرفی دانشگاه مدیپول استانبول

  • شهر : استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : شرط معدل
  • این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه های خصوصی استانبول ترکیه در رتبه بندی دانشگاه EECA در سال 2022 رتبه 351-400 را دارد.
  • دارای بیمارستان آموزشی درمانی مگا مدیپول ، که بزرگترین سرمایه گذاری خصوصی پزشکی در ترکیه است.
  • دارای رتبه و رنکینگ بالا و سطح آموزش خیلی قوی 
  • پذیرش در این دانشگاه بر اساس نمره آزمون SAT و یوس دیگر دانشگاه ها و نمره معدل دیپلم دبیرستان است.
  • این دانشگاه دارای 71 رشته کارشناسی در 13 دانشکده است. 24 مورد از این رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.
  • این دانشگاه دارای 2830 دانشجوی خارجی است که ترجیح عمده این دانشجویان رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ،داروسازی، فیزیوتراپی و توانبخشی، تغذیه و رژیم غذایی در مقطع کارشناسی است.
  • این دانشگاه  تا سقف 50 درصد بورسیه برای دانشجویان خود در نظر می گیرد. 
  • خوابگاه های پسرانه و دخترانه دانشگاه مدیپول استانبول در پردیس کاواجک شمالی و جنوبی دانشگاه قرار دارد و مانند تمام ساختمان های آموزشی مجهز به سیستم های ساختمان هوشمند است.

معرفی دانشگاه آیدین استانبول

  • شهر : استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : شرط معدل
  • دانشگاه آیدین استانبول یکی از 50 دانشگاه برتر ترکیه است
  • این دانشگاه یکی از جوان ترین و منحصر به فردترین دانشگاه های ترکیه است که برای آموزش جهانی و پیشرفت بین المللی تلاش می کند
  • این دانشگاه مجهز به تکنولوژی های مدرن ، از جمله استفاده از آخرین فناوری در لابراتوار های مهندسی ، علوم درمانی و همچنین در استودیوها و آتلیه های هنری و طراحی است.
  • حداقل نمره معدل دبیرستان برای درخواست پذیرش نمره 12 از 20 (60 % معدل دبیرستان) 
  • این دانشگاه برای دانشجویان خوابگاه هایی یا اتاق های یک نفره ، دو نفره ، سه تخته و سوئیت را با قیمت های مقرون به صرفه فراهم می کنند.
  • همچنین این دانشگاه دارای طرح اراسموس ترکیه جهت فراهم آوردن امکان تحصیل در کشور های عضو اتحادیه اروپا است.

معرفی دانشگاه کوچ استانبول

  • شهر : استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : معدل / SAT
  • دانشگاه کوچ استانبول اولین دانشگاه برتر در کل ترکیه می باشد و دارای برنامه تبادل دانشجو با دانشگاه های مطرح دنیا می باشد.
  • جزو دانشگاه های برتر شناخته شده در سطح جهانی می باشد
  • 30درصد کادر آموزشی این دانشگاه، بین‌المللی هستند.
  • دانشکده کوچ استانبول دارای 6 دانشکده مختلف در بخش آسیایی استانبول می باشد

معرفی دانشگاه باهچه شهیر

  • شهر: استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : معدل دیپلم
  • دانشگاه باهچه شهیر قراردادهای کاری و آموزشی با بیش از 1800 برند دارد که هم در داخل ترکیه و هم در خارج از آن قرار دارند
  • دانشگاه باهچه شهیر یک دانشگاه خصوصی و مورد تایید وزارت بهداشت در سال 2024-2023 که در شهر استانبول ترکیه در کنار تنگه بسفر و در منطقه بشیکتاش قرار دارد.
  • برای تحصیل در این دانشگاه با نمرات آزمون­های SAT یا ACT  در صورتی که دارید در غیر اینصورت با شرط معدل می توانید درخواست دهید.
  • دانشکده پزشکی دانشگاه باهچه شهیر سالانه 1500 درخواست از حدود 25 کشور دریافت می کند اما در هر سال تحصیلی این دانشگاه فقط 83 دانشجوی بین المللی می پذیرد

معرفی دانشگاه یدی تپه

  • شهر: استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : معدل دیپلم
  • دانشگاه یدی تپه استانبول دارای 13 دانشکده و 71 رشته تحصیلی به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس است.
  •  این دانشگاه دارای طرح اراسموس ترکیه جهت فراهم آوردن امکان تبادل دانشجو به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد.
  • دانشگاه یدی تپه به تنهایی 3 بیمارستان بزرگ و تخصصی دارد
  • دانشگاه یدی تپه با بیش از 700 دانشگاه برجسته در سراسر جهان به خصوص در اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، روسیه، آمریکای جنوبی همکاری دارد.
  • زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است اما به دیگر زبان‌های ترکی، روسی، فرانسوی و آلمانی نیز برخی از رشته‌ها ارائه می‌شوند.
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه یدی تپه استانبول دارای اعتبار کمیسیون مشترک بین المللی (JCI) و گواهینامه های سیستم تضمین کیفیت BS-EN-ISO 9001 است.
  • این دانشگاه درسال 2014 اعتبارنامه آموزشی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) را دریافت کرده است.
  • همچنین اعتبار کامل را از انجمن ارزیابی واعتباربخشی برنامه های آموزش پزشکی (UTEAK/TEPDAD) دریافت کرده است.
  • بیمارستان دانشگاه یدی تپه به عنوان اولین مرکز آموزشی در ترکیه شناخته شده است.

معرفی دانشگاه باشکنت آنکارا

  •  شهر: آنکارا
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : معدل دیپلم / SAT / ACT
  • این دانشگاه شهریه را به لیر دریافت می کند ولی شهریه آن نسبت به دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار بالاتر است. 
  • دانشگاه باشکنت ترکیه که در بین دانشگاههای ترکیه و جهان جایگاه ممتاز را به خود اختصاص داده است
  • اولین دانشگاه خصوصی در زمینه سلامت و مورد تایید وزارت بهداشت ایران است
  • دارای گواهینامه کیفیت ISO در فعالیت های بهداشتی و آموزشی است.

معرفی دانشگاه آجی بادام

  • شهر: استانبول
  • نوع دانشگاه : خصوصی
  • نحوه پذیرش : معدل دیپلم / SAT
  • یکی از دانشگاه‌های خصوصی برتر ترکیه که در سال 2007 در بخش آسیایی استانبول تاسیس شد.
  • این دانشگاه هر سال تعدادی از دانشجویان خود را در طرح تبادل دانشجو به دیگر دانشگاه‌های برتر اروپا می‌فرستد.
  • پذیرش دانشگاه اجی بادام بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی می باشد .
  • دانشگاه آجی بادام ترکیه واقع در شهر استانبول از جمله دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.
  • این دانشگاه دارای 25 سال تجربه و دانش در خدمات بهداشتی ، کادر علمی قوی و زیرساخت‌های فن‌آوری پیشرفته ،22 بیمارستان و 18 مرکز پزشکی است.
  • دانشگاه آجی بادام دارای برنامه های آموزشی پویا و مدرن، لابراتوار های مجهز به آخرین و بهترین فناوری­ها است.
  • دارای بیمارستان آموزشی به نام بیمارستان آتاکنت دانشگاه آجی بادام 

شرایط پذیرش دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت

پذیرش اکثر دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه برای تمامی رشته ها و مقاطع مختلف، بدون آزمون ورودی و صرفا براساس سوابق تحصیلی مقطع قبلی داوطلب می باشد. با توجه به هزینه بالای پذیرش بالا، متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه دانشگاه های خصوصی را برای تحصیل خود انتخاب می کنند. دانشگاه های خصوصی ترکیه هر ساله با ارائه بورسیه و تخفیف های شهریه، دانشجویان بین المللی زیادی را جذب می کنند. کیفیت آموزش رشته پزشکی و تجهیزات و خدمات دانشگاه های خصوصی ترکیه طبق استانداردهای جهانی می باشد.

لیست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران

شرایط پذیرش دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت

با توجه به رنکینگ و اعتبار دانشگاه های دولتی ترکیه و همینطور هزینه های تحصیل مناسب، هرساله متقاضیان زیادی خواستار پذیرش در دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه هستند. ثبت نام دانشگاه های دولتی ترکیه فقط از طریق شرکت در یکی از آزمون های بین المللی TRYOS یا SAT امکانپذیر است. بعلاوه برای پذیرش در این دانشگاه ها شرط سن و معدل داوطلب بسیار حائز اهمیت است.

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه را دارند، چند طریق می توانند اقدام به پذیرش کنند گه در ادامه به آنها میپردازیم.

پذیرش از طریق آزمون متمرکز TRYOS

آزمون TRYOS در سال تحصیلی 2023-2022 توسط سازمان آموزش عالی ترکیه (yok) به تصویب رسید. آزمون TRYOS یک آزمون جامع متمرکز می باشد که سالانه دو بار به صورت سراسری در ترکیه برگزار می شود. محتوای این آزمون شامل سه درس هوش، هندسه و ریاضی می باشد.

متقاضیان برای قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران باید از 500 نمره کل آزمون حداقل نمره 450 را دریافت کنند.

نکته مهم! در سال تحصیلی 2025_2024 آزمون یوس اختصاصی دانشگاه های دولتی ترکیه توسط سازمان آموزش عالی این کشور کنسل شدو آزمون TRYOS به عنوان آزمون اصلی ورود به دانشگاه های ترکیه اعلام شد. 

پذیرش از طریق آزمون جامع SAT

آزمون بین المللی SAT هر سال در برخی از کشورها 3 الی 4 بار برگزار می شود. نزدیکترین مرکز برگزاری آزمون SAT برای داوطلبان ایرانی، کشور ترکیه می باشد و نتیجه این آزمون مورد قبول برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

محتوای این آزمون شامل دو بخش محاسبات ریاضی و درک مطلب زبان انگلیسی می باشد. بخش ریاضی آزمون SAT نسبت به ریاضی آزمون TRYOS راحت تر است، اما بخش زبان انگلیسی آن بسیار سخت می باشد و متقاضیان شرکت در آزمون SAT  حتما باید تسلط بالایی به زبان انگلیسی داشته باشند.

 تعداد محدودی از دانشگاه های ترکیه مانند دانشگاه آنکارا، دانشگاه قاضی آنکارا، دانشگاه حاجت تپه و … بر اساس نتیجه این آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. جهت پذیرش در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و … داوطلب باید حداقل 1580 از 1600 نمره این آزمون کسب کند.

نکته! طبق تصمیم شورای ریاست آموزش عالی ترکیه، مدت اعتبار امتحانات ورودی به دانشگاه‌ها مانند آزمون TRYOSو آزمون SAT حداکثر دو سال است.

پذیرش بدون آزمون و با شرط معدل دانشگاه های دولتی

اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه با آزمون پذیرش دانشجو دارند. اما، برخی از دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت بر اساس ابلاغیه سازمان آموزش عالی ترکیه (YOK)، بدون آزمون و فقط با شرط معدل دانشجو پذیرش می کنند.

طبق این اطلاعیه دانشجویانی که دارای شرایط سنی ترجیحا زیر 25 سال و معدل کل سه سال دبیرستان بالای 18 باشند، می توانند در این رقابت شرکت کنند. نکته قابل توجه اینکه هر چه رزومه علمی داوطلب بهتر باشد، شانس قبولی بیشتری خواهد داشت.

نکته! جهت درخواست پذیرش بدون آزمون، ترجمه ترکی یا انگلیسی مدارک مقطع دبیرستان الزامی می باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت نام دانشگاه های ترکیه تایید وزارت بهداشت ایران

مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه های ترکیه به شرح زیر می باشد:

  •  مدرک دیپلم بهمراه ترجمه رسمی
  • ریزنمرات بهمراه ترجمه رسمی
  • اسکن پاسپورت
  • اسکن یک قطعه عکس 3در4
  •  نتایج آزمون YÖS یا SAT (در صورت وجود) برای دانشگاه خصوصی نیاز نیست.

معادل سازی مدارک دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل می کنند، می‌توانند در پایان مدرک اخذ شده‌ی خود را به ایران ارائه دهند. در صورتی که شما در دانشگاهی خارج از لیست اعلام شده تحصیل کردید، باز هم می‌توانید مدرک خود را در نهایت معادل سازی کنید.

در این حالت شما به دو طریق می توانید مدارک خود را معادل سازی کنید؛ یا به مدت دو سال در ترکیه اجازه کار میگیرید و بعد از دو سال مدارک شما معادل سازی خواهد شد و یا اینکه شما مقطع تحصیلی بالاتر را در دانشگاه مورد تایید وزارت ایران در ترکیه بخوانید، که در اینصورت بعد از اتمام تحصیل مدرک شما مورد تایید ایران خواهد بود و اجازه کار در ایران را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط