موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

دانشگاه فنی استانبول | نحوه پذیرش، شهریه و رنکینگ 2024

Istanbul Technical University
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
6 دقیقه برای مطالعه
دانشگاه فنی استانبول
Istanbul Technical University logo

دانشگاه فنی استانبول یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فنی در دنیا و اولین دانشگاه فنی در کشور ترکیه است. در ابتدا این دانشگاه با عنوان دانشگاه سلطنتی مهندسی علوم دریایی تاسیس شد. سپس با گذشت زمان و افزودن دانشکده عمران و مهندسی درنهایت در سال ۱۹۴۴ دانشگاه فنی استانبول پایه گذاری شد.

دانشگاه فنی استانبول در حوزه‌های مختلف علوم‌اجتماعی، هنر و به‌ویژه مهندسی تمرکز دارد. این دانشگاه دولتی از 13 دانشکده، 1 کنسرواتوار، 1 مدرسه زبان‌های خارجی و 6 مؤسسه تحصیلات تکمیلی در 5 پردیس مختلف، که در مرکز استانبول واقع شده‌ است برخوردار است.

پردیس‌های ماچکا (Maçka)، گوموش سویو (Gümüşsuyu) و تاشکیشلا (Taşkışla) با ساختمان‌های تاریخی خود درماسلاک (Maslak) و توزلا (Tuzla) واقع‌شده‌اند. همچنین دروس دانشکده فنی عمدتاً در پردیس ماسلاک ارائه می‌شوند.

دانشگاه فنی استانبول دارای بیشترین تعداد برنامه‌های مبادلاتی از طریق پیمان آراسموس با تقریبا ۱۰۰۰ موسسه و دانشگاه معتبر است.این دانشگاه به دانشجویانی که در برنامه‌های مشترک بین‌المللی شرکت می‌کنند این فرصت را میدهد که، با تکمیل نیمی از تحصیلات خود در دانشگاه‌های طرف قرارداد در ایالات متحده آمریکا دو دیپلم دریافت کنند. این امکان در بسیاری از دپارتمان‌های دانشگاه فنی استانبول قابل اجراست.

شاین ذکر است که، دانشگاه فنی استانبول با ظرفیتی غنی در بخش تحقیق و توسعه، دارای بیش از 400 آزمایشگاه و نزدیک به 30 مرکز آموزشی و تحقیقاتی و همچنین دارای معتبرترین مدرک  ABET (هیئت تایید صلاحیت مهندسی و فناوری) است که شامل ۲۵ برنامه معتبر مهندسی است.

سایت رسمی دانشگاه فنی استانبول: https://www.itu.edu.tr/en

دانشگاه فنی استانبول مورد تأیید وزرات علوم ایران است. این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ترکیه، برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های فنی- مهندسی را دارند امکانات و مزایای فراوانی در نظر گرفته است. این دانشگاه در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس با همکاری تقریباً 360 مؤسسه آموزش عالی، مشارکت فعال دارد.

از سال 2003، این دانشگاه دولتی برنامه‌هایی با اعطا دو مدرک بین‌المللی، برگزار می‌کند. این برنامه‌ها طی قراردادهایی با کشورهای ایالات متحده، بوسنی و هرزگوین و آذربایجان اجرا می‌شود. دانشجویانی که در این برنامه‌ها تحصیل شرکت می‌کنند، 2 سال از تحصیل خود را در دانشگاه فنی استانبول و 2 سال دیگر را در دانشگاه‌های طرف قرارداد می‌گذرانند و پس از فارغ‌التحصیلی، حق دریافت دیپلم از هر دو دانشگاه را دارند.

قابل توجه است که، دانشجویانی که از شرایط تحصیلی ایالات متحده بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند ویزای آموزش عملی اختیاری را دریافت کنند که به مدت 1 تا 2.5 سال اجازه کار در ایالات متحده را به آن‌ها می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه فنی استانبول می‌توانند در هر دپارتمانی که بخواهند رشته تحصیلی خود را بگذرانند، به شرطی که حدنصاب نمره معدل را داشته باشند. در پایان سال اول، دانشجویان می‌توانند در صورتی که معدل آنها کافی باشد، به بخش مورد نظر خود منتقل شوند.

بسیاری از رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود. البته در صورت نیاز آموزش مقدماتی انگلیسی در برنامه‌ها ارائه می‌شود. همچنین دانشگاه فنی استانبول دوره‌های زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی و ژاپنی را به صورت اختیاری ارائه می‌دهد که هدف آن کسب مهارت دانشجویان در رشته‌های مدنظر خود و تسلط به زبان خارجی سوم به غیر از آموزش انگلیسی می باشد.

از دستاورد‌های دیگر این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت اولین ماهواره مکعبی، اولین مینی‌بوس برقی، اولین قایق هیدروژنی، اولین اتومبیل بدون سرنشین و اولین رایانه‌های تولید داخلی
  • اولین برنامه تلویزیونی ترکیه در این دانشگاه به روی آنتن رفت و اولین رادیو دانشگاهی توسط همین دانشگاه تاسیس شد.

دانشگاه فنی استانبول در چندین موافقت ‌نامه تحصیلی عضویت دارد. یکی از آنها، پیمان بولونیا است که اعتبار مدرک تحصیلی آن را در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی تضمین می‌کند. برنامه‌های تبادل دانشجو اراسموس و مولانا هم، نمونه‌های دیگری هستند.

همچنین این دانشگاه، در یک برنامه بین ‌المللی با عنوان ATHENS مشارکت می‌کند. این برنامه در واقع، یک شبکه متشکل از 15 دانشگاه فنی مهم در اروپا است که در قالب آن دانشجویان می‌توانند در دوره‌های تخصصی فشرده این نهاد شرکت کنند.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول در بین دانشگاه‌های کشور ترکیه از رتبه بالایی برخوردار است. مؤسسات رتبه ‌بندی گوناگونی، به بررسی جایگاه علمی دانشگاه استانبول تکنیک پرداخته‌اند. در ارزیابی‌های این مؤسسه، دانشگاه مقام ششم را هم در بین دانشگاه‌های کشور به دست آورده است.

این دانشگاه از بین 52 دانشگاه شهر استانبول رتبه 2 را به خود اختصاص داده و از لیست دانشگاه‌های آسیا رده 107 را دارد. بعلاوه گزارش نهاد Cwur نشان می‌دهد که رتبه دانشگاه فنی استانبول در دنیا، 682 است.

مؤسسه usnews

رنکینگ بر اساس موسسه usnews
سطح رتبه دهیرتبه
رتبه جهانی643
رتبه در آسیا145
رتبه در ترکیه7
رتبه جهانی رشته شیمی330
رتبه جهانی رشته مهندسی عمران156
رتبه جهانی رشته علوم کامپیوتر420
رتبه جهانی رشته مهندسی برق و الکترونیک383

رتبه و رنکینگ دانشگاه فنی استانبول در سطح ترکیه و بین‌المللی بر اساس سایر سایت‌های معتبر رتبه‌بندی:

رتبه در ترکیه
Eedurank4icucwur
556
رتبه بین‌المللی
EedurankTimesQS
628600-501404

رنکینگ رشته‌های پرطرفدار دانشگاه فنی استانبول براساس سایت معتبر Edurank :

رشته تحصیلیرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
مهندسی1113312
مهندسی عمران12061
مهندسی معدن43261
مهندسی معماری12072
مهندسی صنعتی12073
مهندسی نفت256143
مهندسی متالوژی184174
مهندسی مکانیک295289
مهندسی الکترونیک196305

برای اخذ پذیرش دانشگاه فنی استانبول علاوه بر شرط شرکت در آزمون ورودی SAT، داوطلبان می توانند با ارائه مدرک دیپلم خود به این دانشگاه اقدام بکنند. توجه داشته باشید که این دانشگاه، فقط از طریق آزمون SAT به جذب دانشجویان بین ‌المللی می‌پردازد. بنابراین، از آزمون یوس دانشگاه فنی استانبول خبری نیست.
از موارد مهم دیگر، داشتن مدرک زبان معتبر می‌شود. در مجموع زبان تحصیل در دانشگاه فنی، ترکی است. اما برخی رشته‌ها، 100 درصد و بعضی دیگر نیز، 30 درصد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در این صورت، دانشجو باید مدرک بین ‌المللی زبان انگلیسی داشته باشد. نمره‌های زبان مورد قبول دانشگاه، اینها هستند:

  • برنامه‌های کارشناسی: تافل iBT 72- 90، PTE با نمره 55 – 74
  • برنامه‌های ارشد و دکترا: تافل iBT 78، PTE با حداقل نمره 62

دانشجویان فاقد این مدارک، ملزم به شرکت در آزمون تعیین سطح خود دانشگاه هستند. در صورت عدم موفقیت نیز، شرکت در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی به مدت یک سال در دانشکده زبان‌های خارجی اجباری است.با این ‌حال از آنجا که زبان اصلی تدریس ترکی است، حتی رشته‌های انگلیسی ‌زبان نیز به مدرک آزمون تومر نیاز دارند. در حقیقت، آنها باید دارای حدقل سطح B1 در این آزمون باشند. اما برای دانشجویان هنرستان موسیقی دانشگاه فنی استانبول و آنها که در دوره‌های 30% انگلیسی ‌زبان درس می‌خوانند، داشتن سطح C1 تومر الزامی است. در این مورد هم، افراد فاقد مدرک آموزش تومر باید یک سال دوره زبان ترکی را بگذرانند.

  • اصل دیپلم دبیرستان با ترجمه رسمی به ترکی یا انگلیسی
  • اصل ریز نمرات دبیرستان و ترجمه آنها به ترکی یا انگلیسی
  • کپی پاسپورت
  • انگیزه ‌نامه برای رشته‌های دانشکده نساجی
  • نمره ALES یا GRE برای ارشد و دکترا
  • توصیه ‌نامه ( برنامه‌های ارشد و دکترا)
  • انگیزه‌ نامه برای ارشد و دکترا
  • رزومه برای رشته‌های ارشد و دکترا
  • داوطلبانی که هنوز دیپلم خود را دریافت نکرده اند، باید یک سند رسمی را در سامانه دانشگاه بارگذاری کنند که نشان دهد در تاریخ معینی از دبیرستان خود فارغ التحصیل خواهند شد.

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد را دارند، می بایست که ابتدا از مدارک و شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول آگاه شوند. مدارک لازم باید در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شوند:

  • ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دروس کارشناسی و نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشد.
  • ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است.)
  • متقاضیان برنامه‌های کارشناسی ارشد باید حداقل نمره 55 از آزمون ALES را داشته باشند.
  • حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشد که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شود.
  • متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.
  • یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشد.

دانشگاه فنی استانبول طیف گستره‌ای از رشته‌ها را در مقاطع مختلف تحصیلی پوشش می‌دهد از جمله :

  • علوم، فناوری و جامعه
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی پزشکی
  • برنامه‌ریزی منطقه‌ای
  • مهندسی مدیریت

چنانچه قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارید لازم است تا مدارک مقاطع پایین‌تر خود را درکنار سایر مستندات درخواستی دانشگاه ارائه دهید. توجه داشته باشید که مدارک در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شوند. در اینجا ما کلیه موارد ضروری را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دوره‌های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به همراه نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشد.
  • متقاضیانی که می‌خواهند مستقیماً از کارشناسی برای برنامه‌های دکتری درخواست پذیرش دهند، باید حداقل امتیاز معدل 3.0 از 4.0 (مطابق استاندارد آموزش عالی ترکیه) را داشته باشند.
  • ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است.)
  • متقاضیان برنامه‌های دکتری باید حداقل نمره عددی 55 از ALES را داشته باشند.
  • دانشجویانی که مستقیم از کارشناسی برای دکتری اقدام می‌نمایند، باید حداقل نمره 80 از ALES را داشته باشند.
  • حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشد که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شود.
  • متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.
  • یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشد.

نکته: حداقل نمره ALES برای برنامه‌های موسیقی مؤسسه علوم اجتماعی لازم نیست.

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی معدن
  • مهندسی کنترل و اتوماسیون
  • علوم و فناوری انرژی
  • موسیقی‌شناسی و تئوری موسیقی

شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول از طریق دوره زبان انگلیسی به شرح زیر است:

  1. دانشجویانی که در مقطع ارشد در دانشگاه فنی استانبول پذیرفته می‌شوند، اما به زبان انگلیسی مسلط نیستند، دانشگاه برای آن‌ها به مدت یک سال قبل‌ از اینکه شروع به تحصیل کنند، دوره زبان انگلیسی اختصاص می‌دهد. دانشجویان در طول این دوره مجاز به ثبت‌نام در برنامه‌های دانشگاهی نخواهند بود. اگر دانشجویان پس از گذراندن دوره یک ساله همچنان تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته باشند، از تحصیل در دانشگاه فنی استانبول منع خواهند شد.
  2. دانشجویانی که در مقطع دکتری پذیرفته می‌شوند اما در طول فرایند درخواست، مدرک زبان انگلیسی ارایه ندهند، فرصت دارند تا زمان ثبت‌نام یک مدرک زبان انگلیسی ارایه دهند. در غیر این صورت از تحصیل در دانشگاه فنی استانبول منع خواهند شد.
  3. داوطلبانی که زبان اصلی کشور آن‌ها انگلیسی است و دارای دیپلم دبیرستان، مدرک لیسانس یا مدرک فوق‌لیسانس باشند، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا گذراندن دوره زبان انگلیسی ندارند.
دانشگاه فنی استانبول

تدریس در دانشگاه فنی استانبول به هردو زبان انگلیسی و ترکی صورت می‌گیرد، در برخی از دپارتمان‌های این دانشگاه ۱۰۰٪ آموزش به زبان انگلیسی و در برخی ۳۰٪ آموزش به زبان انگلیسی است.

دانشگاه فنی استانبول دارای ۵ پردیس واقع در مرکز استانبول، ۱۳ دانشکده، یک کنسرواتور، ۶ انجمن،‌ ۴۰۰ آزمایشگاه و ۱۷ مرکز تحقیقاتی است. دانشکده‌های دانشگاه فنی استانبول براساس نام به شرح زیر است:

دانشکده ها

  • دانشکده کامپیوتر و اینفورماتیک (Faculty of Computer and Informatics)
  • دانشکده دریانوردی (Faculty of Maritime)
  • دانشکده برق و الکترونیک (Faculty of Electrical and Electronics)
  • دانشکده علوم و ادبیات (Faculty of Science and Letters)
  • دانشکده معماری و مهندسی دریا (Faculty of Naval Architecture and Marine Sciences)
  • دانشکده عمران (Faculty of Civil Engineering)
  • دانشکده مدیریت (Faculty of Management)
  • دانشکده شیمی و مواد و متالوژی ((Faculty of Chemical-Metallurgical Engineering
  • دانشکده مهندسی معدن (Faculty of Mines)
  • دانشکده مهندسی مکانیک (Faculty of Mechanical Engineering)
  • دانشکده مهندسی معماری (Faculty of Architecture)
  • دانشکده فناوری نساجی و طراحی (Faculty of Textile Technologies and Design)
  • دانشکده هوانوردی و فضانوردی (Faculty of Aeronautics and Astronautics)

موسسات

  • موسسه مدیریت بحران
  • موسسه علوم زمین اورآسیا
  • موسسه اینفورماتیک
  • موسسه انرژی
  • موسسه تحصیلات تکمیلی
  • موسسه هوانوردی
  • کنسرواتور دولتی موسیقی ترکی
  • مدرسه زبان‌های خارجی

مدارس

  • کنسرواتوار دولتی موسیقی ترکیه

اصلی ترین پردیس این دانشگاه پردیس ماسلاک (Maslak) است که شامل مراکز پژوهشی، استخر، استادیوم، کتابخانه مرکزی، راکتور هسته‌ای اریکا مارک ۲ است. دپارتمان‌های موجود در این پردیس به شرح زیر است:

  • مهندسی هوانوردی (Aeronautical Engineering)
  • شیمی (Chemistry)
  • مهندسی عمران (Civil Engineering)
  • مهندسی کامپیوتر (Computer Engineering)
  • مهندسی کنترل و اتوماسیون (Control And Automation Engineering)
  • مهندسی برق (Electrical Engineering)
  • مهندسی الکترونیک و ارتباطات (Electronics And Communications Engineering)
  • مهندسی محیط‌ زیست (Environmental Engineering)
  • مهندسی موادغذایی (Food Engineering)
  • مهندسی زمین‌شناسی (Geological Engineering)
  • مهندسی نقشه‌برداری (Geomatics Engineering)
  • مهندسی ژئوفیزیک (Geophysical Engineering)
  • مهندسی ریاضیات (Mathematical Engineering)
  • گروه مهندسی مواد و متالوژی (Metallurgical and Materials Engineering Department)
  • مهندسی هواشناسی (Meteorological Engineering)
  • مهندسی پردازش مواد معدنی (Mineral Processing Engineering)
  • مهندسی معدن (Mining Engineering)
  • بیولوژی مولکولی و ژنتیک (Molecular Biology And Genetics)
  • مهندسی معماری دریایی و دردریانوردی (Naval Architecture And Marine Engineering)
  • مهندسی نفت و گازطبیعی (Petroleum and Natural Gas Engineering)
  • مهندسی فیزیک (Physics Engineering)
  • مهندسی کشتی‌سازی و اقیانوس (Shipbuilding and Ocean Engineering)
  • مهندسی هوافضا (Aerospace engineering)
  • هوش مصنوعی و مهندسی داده (Artificial intelligence and data engineering)
  • مهندسی شیمی (chemistry Engineering)

پردیس دیگر این دانشگاه  در منطقه تاشکیشلا (Taşkişla) قرار دارد و دپارتمان‌های موجود در این پردیس به شرح زیر است:

  • مهندسی معماری (Architecture)
  • طراحی صنعتی (Industrial Design)
  • معماری داخلی (Interior Architecture)
  • معماری منظر (Landscape Architecture)
  • برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای (Urban and Regional Planning)

پردیس دیگر در منطقه گوموش‌سویو‌ (Gümüşsuyu) قرار دارد و دپارتمان‌های این پردیس به شرح زیر است:

  • طراحی مد (Fashion Design)
  • مهندسی ساخت و تولید (Manufacturing Engineering)
  • مهندسی مکانیک (Mechanical Engineering)
  • توسعه و بازاریابی نساجی (Textile Development and Marketing)
  • مهندسی نساجی (Textile Engineering)

دپارتمان‌‌های موجود در پردیس ماچکا (Maçka) به شرح زیر است:

  • اقتصاد (Economics)
  • مهندسی صنایع (Industrial Engineering)
  • مهندسی مدیریت (Management Engineering)
  • کنسرواتور دولتی موسیقی ترکی (Turkish Music State Conservatory)

آخرین پردیس دانشگاه فنی استانبول پردیس توزلا (Tuzla) است و دپارتمان‌های این پردیس به شرح زیر است:

  • مهندسی دریانوردی (Marine Engineering)
  • مهندسی حمل و نقل دریایی و مدیریت (Maritime Transportation And Management Engineering)

در این قسمت جدول آزمون‌هایی که دانشجویان برای ورود به دانشگاه استانبول تکنیک، نیاز دارند را قرار داده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید:

آزمون/دیپلم و حداقل نمرات مورد قبول برای پذیرش دانشگاه (به استثنای برنامه‌های هنرستان)
امتحان / دیپلمحداقل امتیازتوضیح
 SAT 1  (آزمون ارزیابی تحصیلی)مجموع 1200 از 1600مجموع حداقل امتیاز 1200
 SAT (ریاضی سطح دو)ریاضی 650 از 800ریاضی حداقل 650
ACT  (تست کالج آمریکایی)26 از 36
IB  (لیسانس بین‌المللی)30 از 45 –
ABITUR (مدرک عمومی کالج آلمانی)30 از 45
لیسانس فرانسه15 از 20 فقط کسانی که توسط وزارت آموزش ملی فرانسه مدرک را دریافت می‌کنند، پذیرفته می‌شوند و در کشورهای دیگر قابل قبول نیست.
آزمون ماتورا (Matura)  اتریش1 الی2
آزمون ماتورا (Matura)  آلبانی9 از 10
GCE  (گواهی عمومی آموزش) سطح پیشرفتهیکی از سه دروس سطح A ریاضی یا فیزیک که نمره آن A است. دو درس دیگر باید حداقل نمره C داشته باشند
امتحانات AP  (Advanced Placement)یکی از سه دوره AP در ریاضیات و علوم کامپیوتر یا علوم پایه با نمره 5 است. حداقل نمره 4 برای دو دوره دیگر
آزمون نمره مورد نیاز
IELTS6 به بالا
TOEFEL72 به بالا
PTE55 به بالا
GPAبر اساس رشته متغیر است
GRE155 به بالا
GMAT540به بالا
دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول با ارائه بورسیه های تحصیلی متفاوت، فرصت‌هایی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. این بورسیه، به دانشجویان تمام مقاطع و رشته‌ها تعلق می‌گیرد. برای واجد صلاحیت بودن هم، کسب معدل 70 تا 75 برای متقاضیان مدرک کارشناسی تا دکترا الزامی است.
امتیازات این بورسیه شامل معافیت از شهریه و هزینه خوابگاه می‌شوند. ضمن اینکه، کمک ‌هزینه ماهانه هم به دانشجو پرداخت می‌شود. اما دانشگاه، چندین بورسیه دیگر را هم به دانشجویان اعطا می‌کند که عبارت هستند از:

  1. بورسیه موفقیت ورودی
  2. بورسیه خوابگاهی
  3. بورسیه ورزشکار
  4. بورسیه غذایی
  5. بورسیه ضرورت

نکته: بورسیه موفقیت ورودی برای دانشجویان بین‌المللی نیست.

بورسیه‌های تحصیلی که دانشگاه استانبول تکنیک به دانشجویان خارجی خود اختصاص می‌دهدبه شرح زیر می باشد؛

  • بورسیه خوابگاهی

بورسیه خوابگاهی برای اقامت رایگان یا با تخفیف دانشجویان، در طول ترم‌های پاییز و بهار تعریف شده است. این بورسیه تحصیلی، تحت دو عنوان «بورسیه خوابگاهی بر اساس موفقیت ورودی ITU» و «بورسیه خوابگاهی بر اساس نیاز و پیشرفت تحصیلی» تقسیم می‌شود.

  • بورسیه ورزشکار

بورسیه ورزشکاران تا زمانی معتبر است که دانشجویان تحصیل خود را قطع نکنند. این دوره آموزشی، با احتساب آموزش مقدماتی انگلیسی حداکثر 5 سال اعتبار دارد.

برای دریافت بورسیه ورزشکاران، دانشجو موظف است که به عضویت تیم‌های ورزشی دانشگاه فنی استانبول درآمده و فعالیت منظم داشته باشد. بورسیه ورزشکاران تنها به مدت 9 ماه در هر سال در طول دوره آموزشی اعتبار دارد.

  • بورسیه غذایی

این بورسیه شامل یک  وعده غذایی رایگان (ناهار) به طور روزانه در کافه تریا دانشگاه است و اعتبار آن برای یک سال تحصیلی در نظر گرفته شده است.

  • بورسیه ضرورت

دانشجویان با توجه به نیاز اقتصادی خود می‌توانند از بورسیه‌های نقدی بهره‌مند شوند. بورسیه‌های نقدی توسط بنیادهای ITU، فارغ‌التحصیلان و انجمن‌های ITU و سایر افراد، بنیادها، سازمان‌های دیگر از جمله مؤسسات وابسته به دانشگاه فنی استانبول، ارائه می‌شوند.

همانطور که می دانید میزان شهریه یکی از مهم ترین موارد در انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر می باشد.از همین جهت جدولی از شهریه برترین رشته‌های دانشگاه فنی استانبول را برای شماره ارائه کرده ایم تا فرایند تصمیم‌گیری، زمان کمتری را از شما دانشجویان بگیرد.

شهریه سالانه (لیر)زبان تحصیلرشته
75.600ترکیمهندسی مکانیک
95.400ترکیمعماری
75.600ترکیاکونومی
86.400ترکیمهندسی الکترونیک

دانشگاه فنی استانبول امکانات آموزشی متنوع و کاملی را در جهت افزایش رفاه و دانش دانشجویان فراهم کرده است:

  • کتابخانه مصطفی اینان دانشگاه فنی استانبول ITU

کتابخانه مصطفی اینان ITU Mustafa İnan کتابخانه اصلی دانشگاه فنی استانبول، در سال 2023 به عنوان یکی از کتابخانه برتر جهان انتخاب شد. در این بخش‌ فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های علوم‌اجتماعی، مهندسی، علوم، معماری و علوم انسانی انجام می‌شود. این کتابخانه با ارائه خدمات مختلف علمی و آموزشی، به تمامی دانشجویان و کارکنان دانشگاه امکان دسترسی آسان به تمامی اطلاعات موردنیاز را میدهد.

  • سیستم کار دانشجویی پاره‌وقت

با سیستم کار دانشجویی پاره‌وقت دانشجویان این فرصت را دارند که در کنار تحصیل درآمد نیز داشته باشند. دانشجویان دانشگاه فنی استانبول در یک فضای امن با توجه به شغل مورد علاقه‌شان تجربه کسب می‌کنند.

  • مرکز شغلی دانشگاه فنی استانبول

در مرکز شغلی دانشگاه فنی استانبول دانشجویان با فرصت‌های کارآموزی و شغلی آشنا می‌شوند تا قبل از اتمام دانشگاه برای یک زندگی کاری آماده شوند.

  • آزمایشگاه

دانشگاه فنی استانبول آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بسیاری دارد. در این مکان‌ها آزمایش و تجزیه و تحلیل برای‌ موضوع‌های مختلف انجام می‌شود. هدف کلی و نهایی آزمایشگاه دانشگاه فنی استانبول ایجاد عاملی است که ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کند.

در دانشگاه فنی استانبول امکانات تفریحی متنوعی ارائه می‌شود تا دانشجویان با استفاده از آن‌ها یک زندگی دانشجویی با کیفیتی را داشته باشند و در کنار کسب علم، از تجربه‌های متفاوتی بهره‌مند شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • گالری هنر ریاست دانشگاه

گالری هنر ریاست دانشگاه با هدف ترکیب آگاهی فکری و زیبایی ‌شناختی، مکان مناسبی برای هنرمندان و هنردوستان است.

  • رادیو دانشگاه فنی استانبول

رادیو دانشگاه فنی استانبول در 3 کانال مختلف راک، موسیقی کلاسیک و جاز بلوز را پخش می‌کند که پرمخاطب‌ترین رادیو دانشگاهی در ترکیه به شمار می‌رود.

  • امکانات ورزشی

ورزش بخشی ضروری از زندگی است. دانشگاه فنی استانبول با امکانات و فرصت‌های ورزشی که ارائه می‌دهد، به حفظ سلامت جسمی و روانی دانشجویان و کارکنان دانشگاه کمک می‌کند.

تجهیزات ورزشی پردیس گوموش سویو

  • زمین تنیس 5 هزار متر مربعی
  • زمین ورزشی

تجهیزات ورزشی موجود در پردیس آیازاگا :

  • قایقرانی
  • سالن سرپوشیده و روباز والیبال
  • زمین تنیس
  • 5 استادیوم فوتبال با ظرفیت 100 نفر
  • استخر
  • سالن ورزشی سر پوشیده
  • زمین فوتبال چمن مصنوعی
  • زمین بسکتبال سر پوشیده و روباز
  • میز پینگ‌پنگ
  • مسیر دوچرخه‌ سواری
  • سالن بدنسازی با تمام تجهیزات

همچنین پردیس توزلا دارای سالن‌های آموزشی، ورزشی و تناسب اندام و پردیس ماچکا شامل یک مرکز زندگی سالم می باشد.

  • مراکز پزشکی

همه پردیس‌های دانشگاه، دارای سه مرکز پزشکی هستند که به دانشجویان و کارکنان خدمات ارائه می‌کنند. در این مراکز پزشک مراقبت‌های اولیه، دندانپزشک، روانشناس و حتی پرستار وجود دارند. از جمله خدمات هم می‌توان به معاینات و مداخلات اورژانسی، پانسمان، اندازه‌گیری فشار خون و نوار قلب اشاره کرد.

  • سالن غذاخوری

تمام پردیس‌های دانشگاه فنی استانبول، دارای سالن‌های غذاخوری هستند که در آن‌ها غذاهای سالم و خوشمزه که با مشاوره مهندسین مواد غذایی تهیه گردیده ‌است، سرو می‌شود.

  • امکانات اجتماعی

دانشگاه فنی استانبول با داشتن مکان‌هایی شیک و راحت، امکانات عالی را برای سمینارها، کنگره‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها، جلسات، رویدادهای هنری و فرهنگی ارائه می‌دهد.

  • امکانات حمل و نقل دانشگاه

امکانات حمل و نقل دانشجویان و پرسنلان دانشگاه به این صورت است که:

ترانسفر دانشجویی، هر 20 دقیقه یکبار و از ساعت 7 صبح تا 11 شب، از خوابگاه‌ها حرکت می‌کند. این سرویس، دور محوطه دانشگاه می‌چرخد تا همه دانشجویان را جابجا کند.

هنگام صبح سرویس رفت و آمد بین‌دانشگاهی، از پردیس آیازاگا به سمت مرکز شهر استانبول می‌رود. این سرویس، مخصوص کارکنانی است که در خارج از محوطه دانشگاه زندگی می‌کنند.

دانشگاه فنی استانبول برای دانشجویان بین‌المللی خود، امکان اسکان در خوابگاه‌هایی مدرن با امکانات و استانداردهای بالا را فراهم آورده است. خوابگاه‌های این دانشگاه در پردیس‌های Ayazağa، Gümüşsuy و Tuzla با ظرفیت  4820 تخت، خدمات‌رسانی می‌کنند.

امکانات این خوابگاه دانشجویی به این صورت است که هر یک از اتاق ها دارای سوئیت، تخت یک‌نفره، دو نفره، سه نفره و چهار نفره می‌باشند. اتاق‌ها و فضاهای عمومی کاملاً مجهز به مبلمان مدرن هستند و تلفن و اینترنت در هر اتاق قرار دارند. در هر ساختمان اتاق‌های تلویزیون، سالن‌های مطالعه و فضاهای مشترک برای ارتباط و تعامل دانشجویان تعبیه شده است. افراد امکان استفاده از آشپزخانه، رخت‌شوی‌خانه و اتاق اتو را دارند.

لیست خوابگاه‌های دانشگاه فنی استانبول به شرح زیر است:

  • خوابگاه دخترانه علی احسان آلدوگان
  • خوابگاه دخترانه آلتان ادیج
  • خوابگاه دخترانه Arioglu
  • خوابگاه دخترانه آیازاگا
  • خوابگاه دخترانه آیشه بیرکان
  • خوابگاه پسرانه بینالی ییلدیریم
  • خوابگاه دخترانه فرهوند بیرکان
  • خوابگاه دانشجویی آسمان
  • خوابگاه دانشجویی حوض
  • خوابگاه پسرانه گوموسیو
  • خوابگاه دخترانه گوموسیو
  • سایت دانشجویی پسر ISE (خوابگاه های دره)
  • خوابگاه پسرانه فارغ التحصیلان
  • خوابگاه دخترانه Verda Üründül
  • خوابگاه دخترانه زینب بیرکان

دانشگاه فنی استانبول شهری بزرگ با پردیس‌هایی واقع در نقاط مرکزی استانبول از دسترسی خوبی برخوردار است. دانشگاه فنی استانبول از 5 پردیس به نام‌های آیازآگا (Ayazağa)، گوموش سویو (Gümüşsuyu)، ماچکا (Maçka)، تاشکیشلا (Taşkışla) و توزلا (Tuzla)برخوردار است.

همه پردیس‌ها دسترسی خوبی به حمل‌ونقل عمومی دارند. در میان مسیرهای آن، ایستگاه “ITU” وجود دارد. 8 خط اتوبوس در سمت اروپایی و 2 خط اتوبوس در سمت آسیایی خدمات‌رسانی می‌کنند. با توجه به این شرایط برای تحصیل در این دانشگاه مشکلی بابت حمل‌ونقل شهری نخواهید داشت

ایستگاه متروی دانشگاه فنی استانبول در مقابل پردیس اصلی در آیازآگا (Ayazağa) قرار دارد و پردیس‌های تاشکیشلا (Taşkışla) و گوموش سویو (Gümüşsuyu) ظرف چند دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو تکسیم قابل دسترسی هستند. خط تله‌کابین تک سیم – ماچکا یکی از گزینه‌های حمل‌ونقل بین پردیس تاشکیشلا (Taşkışla) و ماچکا (Maçka) است.

آدرس دقیق دانشگاه: استانبول، ماسلاک 344696، ساختمان ریاست، پردیس آیازاگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *