موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

دانشگاه ساکاریا/نحوه پذیرش، شهریه و رتبه2024 (پذیرش100%)

sakarya university
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
7 دقیقه برای مطالعه

معرفی دانشگاه ساکاریا

دانشگاه ساکاریا یکی از بهترین‌ دانشگاه های دولتی ترکیه با هدف آموزش افراد با تمامی امکانات موجود، در سال 1970 تاسیس شده و فعالیت خود را در نزدیکی شهر توریستی استانبول آغاز کرده است. این دانشگاه این دانشگاه تنها دانشگاهی است که دارای گواهی کیفیت ISO-2002 و گواهی کیفیت سطح شایستگی تعالی EFQM است بنابراین بهترین گزینه برای ادامه تحصیل دانشجویانی است که نزدیکی به ایران و رتبه علمی دانشگاه برایشان اولویت دارد. دانشگاه ساکاریا در ابتدا به عنوان یک مدرسه مهندسی و معماری فعالیت می کرد و توانست در این زمینه به پیشرفت های فراوانی برسد. پس از آن دانشکده های مختلفی به آن اضافه شده و به عنوان یک دانشگاه کامل درآمد.

دانشگاه ساکاریا به دلیل مورد تأیید وزارت علوم ایران باعث شده که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به راحتی بتوانند در ایران ادامه تحصیل دهند و مشغول به کار شوند . این دانشگاه در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس، مولانا و فارابی شرکت دارد و از سوی تمام کشورهای اروپایی معتبر شناخته می‌شود.

زبان آموزشی این دانشگاه ترکی و انگلیسی می باشد. از همین رو کلیه دانشجویان با توجه به زبان آموزشی رشته تحصیلی خود می بایست به یکی از این دو زبان تلسط کافی داشته و دارای مدرک معتبر ترکی یا انگلیسی باشند.

دانشگاه ساکاریا هر ساله پذیرای صد ها دانشجوی داخلی و بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از این دانشگاه پذیرش بگیرند. رشته های متنوع و فراوانی با کیفیتی مناسب در این دانشگاه ها تدریس می شوند.

مسافت از فرودگاه آتاتورک استانبول به ساکاریا حدود 2 تا 3 ساعت می باشد. شما می ‌توانید با اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی این مسافت را طی کنید. و دانشگاه که در ابتدای شهر قرار دارد حدود 10 کیلومتر با ترمینال اتوبوس و 5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. حمل ‌و نقل در داخل پردیس‌ های دانشگاه ساکاریا کاملاً رایگان انجام می ‌شود. بعد از ورود به شهر ساکاریا می ‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های شاتل به صورت رایگان خود را به دانشگاه برسانید یا از تاکسی استفاده کنید.

سایت رسمی دانشگاه ساکاریا: https://www.sakarya.edu.tr/

دانشگاه ساکاریا، یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه است که سطح کیفیت آموزش و اعتبار جهانی آن توانسته است لذا مدرک آن برای تحصیل در تمامی رشته های مهندسی، هنری، مدیریتی و … قابل قبول ایران است.
درخواست بالای داوطلبان ایرانی برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی این دانشگاه و افزایش میزان رضایت مندی دانشجویان خارجی از عملکرد آموزشی این دانشگاه، باعث شده احتمال اینکه در سال های آتی در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه قرار بگیرد، بسیار بالا باشد.

رنکینگ دانشگاه گالاتاسرای2023-2024
مرجعرتبهسطح رتبه دهی
edurank1518رتبه در  جهان
edurank423رتبه در آسیا
edurank23رتبه در ترکیه

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه است و همین باعث افزایش رقابت میان دانشجویا بین المللی به منظور اخذ پذیرش از این دانشگاه شده است. دانشگاه ساکاریا جزءدانشگاههای دولتی برتر ترکیه می باشد؛ که با توجه به کیفیت آموزش و امکانات و قدمت آن توانسته است رتبه و اعتبار خوبی را در بین بهترین دانشگاه های جهان کسب کند. مدرک این دانشگاه در حال حاضر این دانشگاه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه است.

دانشگاه ساکاریا رتبه‌های مناسبی را در ترکیه و جهان کسب کرده است. در آسیا رتبه423 را کسب کرده است. این دانشگاه یک گزینه‌ی مناسب برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل در یک دانشگاه معتبر و با کیفیت در ترکیه هستند.

یکی از اعضای برنامه تبادل دانشجو اراسموس با کشور های عضو اتحادیه اروپا دانشگاه ساکاریا می باشد. با استفاده از این شرایط تمامی دانشجویان ممتاز می توانند کاملا رایگان به مدت یک سال تحصیلی در یکی از دانشگاه های معتبر کشور های عضو اتحادیه مشغول به تحصیل شوند.

برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری باید حداقل معدل 2/50 از 4 یا 65 از 100 باشد. در تمامی مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا دانشجویان نیاز است سال اول را گذرانده باشند و از شرایط معدل و رزومه خوب برخوردار باشند.ضمنا برای شرکت در بورسیه تبادل دانشجو اراسموس مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو لازم است دارای حداقل معدل 2/20 از 4 یا 58 از 100 باشد.

این دانشگاه با بیش از 20 کشور دنیا (از کشور‌های مختلف اروپایی، آمریکایی، آسیایی، شرق دور و…)توافق به پذیرش دانشجو دارد و از جمله دانشگاه‌های قدیمی و پیشرو ترکیه در زمینه‌ی تبادل دانشجو با کشور‌های خارجی است. بر طبق برنامه Erasmus این دانشگاه به تبادل دانشجویان خود با برترین دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازد.

اولین سوالی که ذهن دانشجویان را مشغول می کند نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ساکاریا است .اینکه متقاضیان تحصیل در ترکیه، چگونه می‌توانند پذیرش دانشگاه ساکاریا را اخذ کنند و به‌طور کلی، نحوه ورود به دانشگاه ساکاریا به چه صورت است.در همین ابتدا باید گفت که افراد می‌توانند از راه‌های متفاوتی در این دانشگاه درس بخوانند.

آزمون های ورودی دانشگاه ساکاریا، YOS و تومر هستند؛ حداقل نمره مورد نیاز TOMER برای قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی سطح C1 است.

شما میتوانید با یکی از روش های زیر اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی بکنید:

1_آزمون YOS (آزمون یوس) :

برای اخذ پذیرش در دانشگاه ساکاریا ترکیه باید در آزمون YOS این دانشگاه‌ شرکت کرده و نمره مناسب بر اساس رشته را کسب کنید. آزمون یوس آزمون مهمی است که بسیاری از دانشگاه ها براساس نتیجه این آزمون دانشجو می‌پذیرند.دانشگاه ساکاریا خود آزمون یوس را به صورت مستقل برگزار نمی کند و دانشجویان باید در آزمون یوس دانشگاه هایی که مورد تایید دانشگاه ساکاریا می باشد شرکت کرده و نمرات خود را به دانشگاه ارائه دهند.

علاوه بر این، ضروری است مدارک تحصیلی خود را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه و برای دانشگاه ارسال کنید.دانشجویانی که آزمون یوس را برای ثبت نام خود در این دانشگاه انتخاب می نمایند، جهت تحصیل در این دانشگاه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیاز است حداقل نمره 80 از 100 و در سایر رشته ها حداقل نمره 50 را بدست آورند.

2_پذیرش بدون آزمون از طریق معدل :

به دلیل رقایت بالای شرکت کنندگان آزمون یوس و عدم قبولی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، فرصت پذیرش بدون کنکور و آزمون ورودی در برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه برای داوطلبان ممتاز بین المللی ایجاد شده .

در این شیوه پذیرش دانشجویان نیازی به شرکت در آزمون ندارند، وحتی احتیاجی به ارائه رزومه هم ندارند. با استفاده از این روش دانشجویان می توانند از طریق سوابق تحصیلی مقطع دبیرستان اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی در رشته ی مورد علاقه بکنند.

  • ارائه مدرک دیپلم ( دانشجویان می بایست حداقل نمره ۱۷ را کسب کرده باشند )
  • ارائه ریز نمرات تحصیلی
  • ارائه مدرک قبولی یوس در صورت شرکت
  • دو قطعه عکس پرسنلی جدید
  • ارائه ویزای تحصیلی
  • داشتن مدرک زبان معتبر آیلتس، تافل یا تومر
  • کپی پاسپورت معتبر
  • ارائه درخواست پذیرش

محتوای آزمون یوس : دروس هوش ، هندسه و ریاضی

تعداد سوالات آزمون یوس : 80 سوال  با 120 دقیقه زمان پاسخگویی

ثبت نام آزمون یوس دانشگاه ساکاریا در بهمن ماه هر سال اعلام می گردد . دانشجویان به مدت یک الی دو ماه فرصت ثبت نام از طریق سایت دانشگاه را دارند. آزمون یوس دانشگاه ساکاریا سالانه یکبار در بازه زمانی اردیبهشت الی تیر ماه برگزار می شود و نتیجه آن به مدت دو سال اعتبار دارد. بر اساس رتبه آزمون یوس دانشگاه ساکاریا، می توانید برای دانشگاه های دولتی دیگر ترکیه، انتخاب رشته کنید و شانس قبولی خود را بالا ببرید.

زبان آموزشی دانشگاه ساکاریا ترکی و انگلیسی می باشد و دانشجویان نیاز است با توجه به زبان آموزشی رشته مورد نظر خود به یکی از این دو زبان تسلط کافی داشته و مدرک زبان ترکی تومر و مدرک انگلیسی داشته باشند. اگر دانشجو تسلط کافی به زبان ترکی یا انگلیسی نداشته باشد، و یا موفق به کسب امتیاز در آزمون تعیین سطح دانشگاه نشود، می بایست در دوره یک ساله آموزش زبان ترکی یا انگلیسی حاضرلیک که توسط خود دانشگاه برگزار می شود شرکت کرده و در پایان ترم نمره قابل قبول را بدست آورد.

دانشجویان بین المللی ممتاز در دانشگاه ساکاریا فرصت استفاده از بورسیه تحصیل بدون آزمون و رایگان را دارند. این بورسیه تحت عنوان ترکیه بورسلاری یکی از جامع‌ترین بورسیه‌های تحصیلی ترکیه زیر نظر دولت این کشور می باشد.

یکی از شرایط استفاده داوطلبان ایرانی از بورسیه تحصیلی رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ساکاریا داشتن شرایط سن کمتر از 21 سال و معدل حداقل 18 از 20 می باشد.

نکته مهم! گفتنی است که شرایط سن و معدل به تنهایی برای قبولی در بورسیه دانشگاه ساکاریا کافی نیست و دانشجو علاوه برشرایط بالا باید رزومه علمی خوب نیز داشته باشد یعنی از قبل یکی از مدارک بین المللی زبان تافل یا تومر را اخذ کرده باشد و در المپیاد های علمی، کشوری، استانی لوج تقدیر دریافت کرده باشد و یا اختراع، کتاب یا مقاله ای را به ثبت رسانده باشد.

یکی از مزایای دریافت این بورسیه ، معاف کلی دانشجویان از پرداخت شهریه دانشگاهی می باشد. علاوه‌بر این، مبلغی به‌عنوان کمک هزینه زندگی به دانشجویان پرداخت می‌شود.

  1. دانشکده پزشکی
  2. دانشکده دندانپزشکی
  3. دانشکده طراحی و معماری هنر
  4. دانشکده حقوق
  5. دانشکده علوم بهداشت
  6. دانشکده بازرگانی
  7. دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات
  8. دانشکده ارتباطات
  9. دانشکده تعلیم و تربیت
  10. دانشکده مهندسی
  11. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
  12. دانشکده آموزش فنی
  13. دانشکده علوم سیاسی
  14. دانشکده علوم
  15. دانشکده علوم و هنر
  16. دانشکده الهیات

دانشگاه ساکاریا رشته‌های متنوع تحصیلی زیادی را دارد و وسعت زمینه های اموزشی ان بسیار است . با توجه به وجود دانشکده ‌هایی مانند: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مدیریت،

دانشکده مهندسی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده علوم و هنر، دانشکده علوم سیاسی، دانشکده حقوق، و…؛ رشته‌هایی مانند: پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، شیمی، فیزیک، ژئوفیزیک، زبان و ادبیات ترکی، زبان‌ های خارجی، مدیریت، صنایع، الکترونیک، روابط بین الملل، حقوق، اقتصاد و فلسفه و غیره را برای تحصیل دانشجویان فراهم آورده است.

  • موسسه بازرگانی
  • موسسه علوم اجتماعی
  • موسسه علوم تربیتی
  • موسسه علوم طبیعی
  • موسسه علوم بهداشتی
  • موسسه مطالعات خاورمیانه
  • هنرستان آداپازاری
  • آموزشکده خدمات بهداشتی حرفه ای
  • مدرسه حرفه ای دادگستری
  • پردیس بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی کوروچوک
  • بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ساکاریا
  • دانشکده زبانهای خارجی
  • هنرستان دولتی

دانشکده پزشکی دانشگاه ساکاریا در تاریخ 09 ژوئیه 2007 آغاز به کار کرد و در سال تحصیلی 2009 – 2008 دانشجویان را مورد پذیرش قرارداد.

مدت زمان تحصیل پزشکی در ترکیه شش سال می باشد. داوطلبان ایرانی برای تحصیل پزشکی در دانشگاه ساکاریا بدون شرکت در آزمون یوس و صرفا بر اساس سوابق برای تحصیل در این دانشگاه باید شرایط سنی کمتر از 25 سال و معدل حداقل 17 را داشته باشند، تا بتوانند اقدام کنند.

مدرک پزشکی دانشگاه ساکاریا در حال حاضر در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه قرار گرفته است اما مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست.چشم انداز استراتژیک دانشکده پزشکی این است که یک مرکز پیشرو در آموزش پزشکی، تحقیقات و ارائه خدمات بهداشتی در سطح ملی و بین المللی باشد. اگر قصد وارد بازار شدن بعد از فارغ التحصیلی را دارید ، شما می توانید دوره عمومی خود را در دانشگاه ساکاریا و تخصص خود را در یکی از دانشگاه های مورد تایید بهداشت ایران بگذرانید تا مدرک شما در ایران ارزشیابی گردد.

زبان تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ساکاریا به ترکی می باشد، به همین دلیل همانطور که در بالا اشاره کردیم دانشجویان برای ورود به دوره اصلی پزشکی باید مدرک بین المللی تومر را به دانشگاه ارائه دهند یا موفق به کسب امتیاز در آزمون تعیین سطح دانشگاه شوند.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه پنج سال است که دو سال آن تئوری و سه سال آن عملی می باشد. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ساکاریا دارای بخش های متعددی از جمله جراحی،ارتودنسی، پروتز، ایمپلنت، پریودنتیکس، و اندودانتیکس می باشد.این دانشکده در شهر سینوپ در استان ساکاریا واقع شده است و دارای بخش های تحقیقاتی و آموزشی مجهز و به روز است و دانشجویان را برای شروع به کار در حوزه دندانپزشکی آماده می‌سازد.

اگر از رزومه علمی خوبیداشته باشید ، می توانید برای پذیرش با شرط معدل اقدام کنید.

دانشگاه‌ ساکاریا به دانشجویان دختر و پسر خوابگاه‌های دولتی (KYK) و خصوصی ارائه می‌دهد. در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

خوابگاه دانشجویی عارفیه (Arifiye) نزدیک به مدرسه حرفه‌ای عاریفیه دانشگاه واقع شده است. این خوابگاه که دارای اتاق‌های 2 نفره و 3 نفره هستند در کل برای 200 نفر ساخته شده است.از امکانات این خوابگاه می‌توان سالن غذاخوری و سالن بدنسازی را نام برد.

خوابگاه دانشجویی اسن تپه (Esentepe) در پردیس اسن تپه دانشگاه واقع شده است. این خوابگاه در مجموع ظرفیت 2000 نفر را دارد و به دانشجویان دختر و پسر خدمت رسانی می‌کند . خوابگاه دارای اتاق‌های 2 نفره 3 نفره و 4 نفره است. ازامکانات این خوابگاه می توان به موارد مثل سالن غذاخوری، سالن بدنسازی، کتابخانه، سالن مطالعه و…اشاره کرد.

خوابگاه دانشجویی هندک (Hendek) نزدیک به دانشکده آموزش هندک دانشگاه واقع شده است. این خوابگاه اتاق‌های 2 نفره و 3 نفره دارند و مخصوص دختران است و در مجموع 400 نفر ظرفیت دارد.این خوابگاه همچنین دارای امکاناتی مانند بخش غذاخوری و سالن بدنسازی است.

دانشگاه ساکاریا دارای خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی در منطقه اسن تپه و سردیوان (Serdivan) نیز می باشد.برخی از خوابگاه‌های خصوصی دانشجویی در دانشگاه ساکاریا عبارت‌اند از:

  • خوابگاه دانشجویی اسن تپه (Esentepe) دانشگاه ساکاریا
  • خوابگاه و آپارتمان دانشجویی پردیس دانشگاه آداتوریا (Adatoria) ساکاریا
  • خوابگاه دخترانه اسن تپه (Esentepe) دانشگاه ساکاریا
  • خوابگاه خصوصی دخترانه دانشگاه آداتوریا (Adatoria) ساکاریا
  • خوابگاه دخترانه سردیوان (Serdivan) دانشگاه ساکاریا

پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی پزشکی، داروسازی، پرستاری، هوشبری، معماری، سونوگرافی، روانشناسی، بیولوژی، حقوق، اقتصاد، روابط بین الملل، مدیریت گردشگری، طراحی گرافیک، موسیقی، مجسمه سازی، تغذیه و رژیم درمانی، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی،دبیری، مدیریت هوایی، مهندسی هواپیما، دامپزشکی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، و .. 

دانشگاه ساکاریا – شهر ساکاریا ( 2024-2023)
ردیفدانشکدهشهریه
1 دانشکده پزشکی 200000 لیر
2 دانشکده دندانپزشکی 150000 لیر
3 دانشکده هنر و معماری 50000 لیر
4 دانشکده مهندسی  50000 لیر
5دانشکده سلامت 30000 لیر
6دانشکده ارتباطات24000 لیر
7دانشکده حقوق  40000 لیر

دانشگاه ساکاریا ترکیه به عنوان یک نهاد تحقیقاتی خدمات رفاهی و امکانات آموزشی سیار خوب در اختیار دانشجویان و پرسنل دانشگاه قرار می‌دهد که از جمله‌ی این خدمات می‌توان به امکانات پزشکی و سلامت، خوابگاه برای اسکان دانشجویان، امکانات فرهنگی، اجتماعی ،امکانات ورزشی و… اشاره کرد.

دانشجویان و کارکنان دانشگاه ساکاریا می توانند از خدمات پزشکی ارائه شده در مرکز درمانی دانشگاه ساکاریا که چهار پزشک عمومی، یک متخصص زنان، دو دندانپزشک، هفت پرستار و یک تکنسین آزمایشگاه فعالیت می کنند استفاده کنند.

همچنین این مرکز درمانی دانشگاه ساکاریا مجهز به دو مطب دندانپزشکی، دو کلینیک، یک اتاق اورژانس، امکانات عکس برداری با اشعۀ X ،یک آزمایشگاه و … می ‌باشد. تمامی خدمات پزشکی ارائه شده در این مرکز تحت نظارت اداره امور فرهنگی و ورزشی دانشگاه ساکاریا انجام می ‌پذیرند. از دیگر امکانات دانشگاه مارمارا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حمل و نقل کاملا رایگان به پردیس های این دانشگاه
  • سالن ورزشی
  • امکانات ورزشی متعدد
  • امکان استفاده رایگان از اتوبوس و تاکسی ها جهت رسیدن به دانشگاه
  • ایجاد خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه مجهز
  • انجمن های دانشجویی
  • مرکز اجتماعی مدیکو
  • خدمات روانشناسی
  • کنفرانس
  • اورژانس
  • پلی کلینیک
  • کنسرت
  • رصدخانه
  • تئاتر
  • سینما
  • باله
  • پردیس در دسترس
  • استخر
  • سالن ایروبیک
  • مرکز تناسب اندام
  • مرکز پزشکی
  • سالن غذاخوری
  • مرکز کپی
  • آزمایشگاه
  • تالار رقص
  • کافه تریا
  • پردیس دوچرخه سواری
  • کتابخانه
  • مرکز کاربردی و تحقیقاتی
  • امکانات فرهنگی و اجتماعی متعدد
  • امکانات پزشکی و سلامت به صورت رایگان و قیمت های بسیار مناسب (دارای چهار پزشک عمومی، یک متخصص زنان، دو دندانپزشک، هفت پرستار و یک تکنسین آزمایشگاه، مجهز به دو کلینیک، دو مطب دندانپزشکی، یک اتاق اورژانس، یک آزمایشگاه، امکانات عکس برداری با اشعۀ X و … )
  • انجمن دانشجویی
  • سمپوزیوم
  • سالن اجتماعات
  • سالن مطالعه

دانشگاه ساکاریا ترکیه در شهر آداپازاری، مرکز استان ساکاریا، و در نزدیکی دریاچه معروف ساپانجا قرار گرفته است. مسافت از فرودگاه آتاتورک استانبول به ساکاریا حدود 2 تا 3 ساعت می باشد. شما می ‌توانید با اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی این مسافت را طی کنید. و دانشگاه ساکاریا ترکیه که در ابتدای شهر قرار دارد حدود 10 کیلومتر با ترمینال اتوبوس و 5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. حمل ‌و نقل در داخل پردیس‌ های دانشگاه ساکاریا کاملاً رایگان انجام می ‌شود. بعد از ورود به شهر ساکاریا می ‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های شاتل به صورت رایگان خود را به دانشگاه برسانید یا از تاکسی استفاده کنید.

در ادامه، شماره تلفن دانشگاه ساکاریا و وب‌سایت رسمی این مرکز آموزشی آورده شده است:

شماره تلفن دانشگاه +90 (264) 295 54 54

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *