موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

دانشگاه حاجت تپه/شهریه،رتبه و رنکینگ2024

HACETTEPE UNIVERSITY
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
7 دقیقه برای مطالعه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه یکی از معتبرترین دانشگاه های سطح جهانی است که رشته های بسیار زیادی در آن در حال آموزش است. حاج

ت تپه دارای ۲ پردیس دانشگاهی، 15 دانشکده، ۲۴ مرکز تحقیقاتی، 2 مدرسه عالی، 4 مدرسه حرفه ای، ۱ کنسرواتوار و ۱۲ موسسه علمی است. هدف اصلی دانشگاه و استادان تبدیل دانشجویان به افراد علمی و تاثیرگذار در جامعه است. دانشجویانی که بتوانند مسائل را با روش های علمی و تجربیاتی که فراگرفته اند حل نمایند.

تحصیل در حاجت تپه مخصوصا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هزینه نسبتا بالایی دارد اما باید بدانید که مدرک این دانشگاه در ترکیه، ایران و دیگر کشورها بسیار معتبر است. تعداد دانشجویان حاجت تپه حدود 50 هزار نفر بوده که از این تعداد 2000 دانشجو بین المللی می باشند. در حال حاضر حدود 150 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و 173 رشته در مقاطع بالاتر این دانشگاه ارائه می شود.

تمامی رشته هایی که در دانشگاه حاجت تپه ترکیه آموزش داده می شود مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت کشور ایران است. بنابراین شما پس از اتمام تحصیل در حاجت تپه می توانید به راحتی وارد بازار کار ایران شوید. این دانشگاه عضو معاهده بولونیا و اراسموس می باشد، به این صورت که دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلشان می توانند به راحتی به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی اپلای بگیرند.

تنها آزمونی که دانشگاه برای پذیرش در دانشگاه Hacettepe مورد قبول می باشد آزمون sat ترکیه است و این دانشگاه از طریق آزمون یوس دانشجو پذیرش نمی کند.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه، علاوه بر روش ذکرشده از طریق بورسیه تحصیلی نیز دانشجو می پذیرد. زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. متقاضیانی که می خواهند از طریق آزمون SAT در این دانشگاه تحصیل کنند باید نمره بالای 1200 و برای قبولی در رشته های پزشکی و دندان پزشکی نمره بالای 1450 از 1600 را کسب نمایند.

مورد آخر و نسبتا کم اهمیت برای تحصیل در این دانشگاه داشتن معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر مدرسه است. البته بسیار مهم است که متقاضیان این مورد در اولویت نبوده و صرفا جهت تکمیل ظرفیت از آن ها پذیرش می شود . در رشته هایی مانند پزشکی، دندان و دارو متقاضیان مورد آخر شانسی برای پذیرش ندارند.

دانشگاه حاجت تپه برای ورود داوطلبان ازمون‌های استانداردی را در نظر گرفته است که شرکت در انها تنها راه ورود به این دانشگاه است. به همین دلیل افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در این دانشگاه را دارند بهتر است که از مدتی قبل خود را برای شرکت در این ازمون‌ها اماده کنند. از جمله ازمون‌هایی که برای ورود به این دانشگاه لازم است، ازمون سات است. این ازمون از سه بخش مجزا تشکیل شده است که شامل درک مطلب، ریاضی و نگارش است.

این ازمون در طول یکسال می‌تواند شش بار برگزار شود. همه افراد می‌توانند با پرداخت هزینه سیصد لیر برای ثبت‌نام در ازمون سات اقدام کنند. ازمون سات یکی از معتبرترین ازمون‌هایی است که از سایر کشورهای اروپایی نیز دارای اعتبار است و هر فردی می‌تواند برای مدت پنج سال از اعتبار ان استفاده کند. این ازمون نمره منفی نیز ندارد.

یکی دیگر از ازمون‌های معتبر ورودی دانشگاه حاجت تپه ازمون یوس است. این ازمون نیز مانند ازمون سات بعنوان یک ازمون استاندارد از طرف سایر کشورها تلقی می‌شود. محتوای این ازمون که می‌تواند به زبان ترکی یا انگلیسی باشد از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول این ازمون شامل سوالات ریاضی و هندسه است و دفترچه دوم سوالات شامل سوالات زبان ترکی است. در صورتی که فرد زبان انگلیسی را با مدرک ارائه کرده باشد، می‌تواند به دفترچه دوم پاسخ ندهد. با پرداخت ۵۶۷ لیر می‌توان برای ثبت نام این ازمون اقدام کرد.

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دوره های فوق لیسانس و دکتری دانشگاه حاجت تپه ترکیه را دارند، می توانند در دو آزمون GRE و ALES شرکت نمایند. آزمون آلس برای ورود دانشجویان ترکی زبان و اهل کشور ترکیه است. آزمون GRE آزمون اصلی برای پذیرش در دوره های تکمیلی حاجت تپه بوده و چه متقاضیان داخلی، جه خارجی می توانند از این طریق اقدام به تحصیل در این دانشگاه نمایند.

نکته مهم: توجه نمایید که برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد ترجمه انگلیسی دوره کارشناسی و برای دوره دکتری ترجمه انگلیسی مدرک دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز است. همچنین برای پذیرش مدرک زبان تافل و آیلتس مورد نیاز است.

روال ثبت نام در دانشگاه حاجت تپه آنکارا به این صورت است که بعد از قبولی در آزمون ورودی و اخذ پذیرش، لازم است مدارک خود را آماده کرده و تحویل امور اداری دانشگاه دهید. دقت داشته باشید که کوچک‌ترین نقص در مدارک ممکن است باعث لغو ثبت نام و مانع ورود به دانشگاه شود. به همین جهت بهتر است مدارکی که در این بخش نام می‌بریم را از قبل آماده کرده باشید.

  • مدرک دیپلم و ریز نمرات دوران دبیرستان (باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده باشد)
  • برگه نتیجه آزمونی که در آن شرکت کرده‌اید
  • اصل گذرنامه به همراه ترجمه ترکی آن
  • عکس بیومتریک (متقاضیانی که دارای کارت آبی هستند باید عکس آن را ضمیمه مدارک خود کنند.)

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه حاجت تپه می‌تواند بسته به رشته و برنامه تحصیلی متغیر باشد. اما در کل، شرایط پذیرش معمولاً به شرح زیر است:

  • مدرک کارشناسی مرتبط
  • قبولی در آزمون ورودی
  • کسب ۶۰ امتیاز در آزمون ALES یا ۶۰۰ در GRE و یا ۵۵۰ امتیاز در GMAT
  • گواهی آزمون TOMER با امتیاز بالای C1
  • گواهی زبان انگلیسی YOKDIL بالای ۶۰ و یا مدارک بین‌المللی معتبر معادل

دانشگاه Hacettepe  توانسته است، بیشترین مقالات را در مجلات علمی SCI و SSCI در بین دانشگاه های ترکیه کسب نماید. به همین دلیل است که دانشکده های این دانشگاه جزو پرطرفدارتین دانشگاه ها در رشته های مختلف هستند. در ادامه برخی از این دانشکده ها را نام خواهیم برد:

  1. دانشکده پزشکی: این دانشکده رتبه اول را در ترکیه از نظر انتشارات بین المللی دارد، از سه بخش علوم پزشکی پایه، علوم پزشکی و جراحی تشکیل شده است.
  2. دانشکده دندانپزشکی : دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه ترکیه دارای هفت بخش است. طول مدت تحصیل در این دانشگاه 5 سال می باشد و پس از آن مدرک جراحی فک و دندان (DDS) به دانشجو داده می شود که امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دکترا نیز وجود دارد.
  3. دانشکده داروسازی: این دانشکده نیز از 3 بخش علوم داروسازی پایه، علوم تخصصی داروسازی و تکنواوژی داروسازی که هر یک دارای شاخه های متعددی هستند، تشکیل شده است.
  4. دانشکده اقتصاد علوم: دارای 5 بخش مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روابط بین المللی، مدیریت دولتی و امور مالی است. این دانشکده به منظور تامین نیاز روزافزون به معلمان و متخصصان آموزشی تاسیس شده است.این دانشکده به خصوص در رشته های علوم، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، زبان های خارجی و آموزش ابتدائی و پیش دبستانی فعالیت می کند .
  5. دانشکده مهندسی: تحقیقات و انتشارات دانشگاه حاجت تپه ترکیه در سطح بین المللی است. از این نظر در ترکیه مقام اول را دارد. این دانشکده دارای دو زیر گروه است. مهندسی شیمی، مهندسی و علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی محیط زیست، تغذیه، زمین شناسی، مهندسی معدن، مهندسی هسته ای و مهندسی فیزیک از رشته های این دانشکده می باشد. در این دانشکده 50 آزمایشگاه برای رشته های مختلف وجود دارند و در بیش از 30 رشته ادامه تحصیل تا مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است.
  6. دانشکده هنرهای زیبا: این دانشکده علاوه بر فعالیت های آموزشی خود در فعالیت های ملی و بین المللی مختلفی از قبیل مسابقات، نمایشگاه ها، انتشارات کتاب و غیره شرکت دارد. این دانشکده سالانه ظرفیت پذیرش 100 دانشجو را دارد که دانشجویان مقطع کارشناسی با آزمون ورودی گزینش می شوند. دانشکده دارای بخش های گرافیک، طراحی داخلی، نقاشی، مجسمه سازی و سفالگری است.
  7. دانشکده ادبیات: این دانشگاه 18 رشته در مقطع کارشناسی در 15گروه مختلف ارائه می دهد. این گروه ها عبارت اند از: فرهنگ و ادبیات آمریکا، باستان شناسی، مردم شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسه، زبان و ادبیات آلمانی، تاریخ، تاریخ هنر، زبان شناسی، فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی، ترجمه و ترجمه شفاهی، زبان و ادبیات ترکیه.
  8. دانشکده علوم: در نهایت این دانشکده نیز دارای چهار گروه زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و آمار است.

دانشگاه حاجت تپه تعداد بسیاری دانشکده دارد که در هر یک از آنها علوم خاصی تدریس می‌شود. برجسته‌ترین رشته‌های این دانشگاه شامل رشته پزشکی و دندان پزشکی است که با امکانات بسیار عالی تدریس می‌شود و هر ساله نیز داوطلبان زیادی را به خود جذب می‌کند‌. با اینحال رشته‌های دیگری نیز در این دانشگاه وجود دارند که شرایط دریافت بورسیه و پذیرش برای هر یک از انها متفاوت است. این رشته‌ها شهریه‌های مختلفی نیز دارند و معتبرترین راه ورود به انها ازمون یوس و سات است:

  • رشته داروسازی
  • رشته اقتصاد
  • رشته زبان و ادبیات انگلیسی
  • رشته فیزیوتراپی
  • رشته پرستاری
  • علوم ارتباطات
  • حقوق
  • علوم بهداشت
  • علوم ورزش
  • رشته‌های مهندسی
  • و ..‌

فاندهای دولتی، بورسیه­ های تحصیلی و کمک هزینه­ های تحصیلی از جمله فرصت­های بی نظیری است که پیش روی دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. در این دانشگاه مقداری قضیه متفاوت است. در کنار انواع بورسیه ها، برای دانشجویان برنامه های کمک هزینه متنوعی از طرف دانشگاه حاجت تپه وجود دارد. همانطور که می دانید بحث بورسیه ها و فاندهای دولتی، بخشی توسط خود کشور ترکیه و برخی توسط خود دانشگاهها برای دانشجویان تعریف می شود. از جمله خدماتی که در قالب بورسیه های دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تحصیل رایگان بدون پرداخت شهریه: شهریه دانشگاه­های ترکیه در رنج مناسبی قرار دارد؛ یعنی با توجه به اینکه ترکیه یک کشور اروپایی است و شما کیفیت بالایی از تحصیل را دریافت می کنید، اما سطح هزینه ها مناسب است. همین هزینه ها را نیز می توانید با بدست آوردن بورسیه 100 درصدی تحصیل رایگان، حذف کنید.
  • برگزاری کلاس ها و دوره های رایگان: شرکت در دوره های رایگان یکساله آموزش زبان ترکی یا انگلیسی.
  • خدمات و تسهیلات رایگان: این مسئله شامل خدمات درمانی و پزشکی رایگان، تخفیف ها در گشت و گذار و بازدید از جاذبه های توریستی، حمل و نقل درون شهری رایگان و … می شود.
  • پرداخت حقوق ماهیانه: در کنار بورسیه تحصیلی رایگان، اگر دانشگاه دانشجو را واجد شرایط بداند و از نظر وسع مالی دانشجو نیاز به کمک داشته باشد، از طرف دانشگاه ماهانه به او حقوق پرداخت می شود.
  • هزینه رفت و آمد: دانشگاه امکان دارد که به دانشجویان بین المللی، هزینه رفت و آمد به کشورشان را پرداخت کند. این پرداختی به صورت چند بار معین در سال تعریف می شود. در این نوع بورسیه، دانشجو یا بلیت رایگان را دریافت می کند یا برای او تخفیف های ویژه لحاظ می شود.

دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه هایی است که برای بورسیه تحصیلی می توانید به آن درخواست ارسال نمایید. زمان ارسال درخواست از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. در هنگام ثبت در خواست در سایت ترکیه بورسلاری به موارد زیر توجه نمایید. از طریق بورسیه تحصیلی هم برای رشته های کارشناسی و هم برای رشته های کارشناسی ارشد و دکتری می توانید درخواست دهید.

  1. معدل و ریز نمرات دبیرستان را به صورت ترجمه شده در سایت بارگزاری نمایید.(معدل را می توان از اصلی ترین شرط های قبولی دانست ولی کافی نیست) حداقل نمره پیش دانشگاهی باید 18 باشد.
  2. انگیزه نامه ای که می نویسید بسیار مهم است سعی کنید در نوشتن انگیزه نامه از افراد متخصص راهنمایی بخواهید.
  3. داشتن مقالات ثبت شده، اختراع، کتاب نوشته شده و هر رزومه دیگری نکته مثبتی به حساب می آید که به شدت تاثیر گذار است.
  4. اگر مدرک زبان مانند تومر، تاقل و یا آیلتس داشته باشید در قبولی شما تاثیر گذار خواهد بود.

نکته مهم: توجه کنید که اگر همه مدارک ذکر شده را داشته باشید شانس شما برای بورسیه شدن در دانشگاه حاجت تپه ترکیه بسیار زیاد خواهد بود.

شهریه (دلار)نام رشته
12.000دانشکده پزشکی
8.000دانشکده دندانپزشکی
8.000داروسازی
7.500دانشکده مهندسی
7.500هنرستان دولتی آنکارا
5.000دانشکده علوم
5.000دانشکده هنرهای زیبا
4.000دانشکده حقوق
4.000دانشکده ادبیات
4.000پرستاری

در کدام رشته می خواهید در دانشگاه حاجت تپه مشغول به تحصیل شوید؟ جالب است بدانید که برای برخی از رشته­ های پرطرفدار و تاپ، کمک هزینه­ های خاصی به دانشجویان داده می­ شود. ما در ادامه لیست این برنامه ­ها و ویژگی­های هر کدام را برایتان آورده­ ایم.

  1. کمک هزینه تحصیلی علوم اجتماعی ابن خلدون (the Ibni Haldun Social Sciences Graduate Scholarship): این برنامه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویانی است که قصد دارند در رشته های مرتبط به علوم اجتماعی تحصیل کنند. این نوع کمک هزینه شامل بورسیه تحصیلی شهریه، استفاده از خدمات پزشکی و مراقبت های درمانی رایگان، کلاس یادگیری زبان ترکی رایگان، هزینه خوابگاه رایگان، کمک هزینه­ های ماهانه  بازدید از جاذبه­ های گردشگری به صورت رایگان می ­باشد. شما فکرش را بکنید که چقدر مزیت­های این کمک هزینه برای دانشجویان زیاد است! به راستی عالی می ­شود اگر بتوانید کمک هزینه ابن خلدون را بدست بیاورید.
  2. برنامه کمک هزینه دانشجویی علمی و فناوری علی کوشچو (Ali Kuscu Science and Technology Scholarship): اگر به رشته ­های مرتبط با علوم و تکنولوژی علاقه دارید، می توانید درخواست خود برای دریافت کمک هزینه علی کوشچو را به دانشگاه حاجت تپه ارائه دهید.
  3. برنامه کمک هزینه زبان ترکیه ای یونس امره (The Yunus Emre Turkish Language Scholarship): اگر می­ خواهید در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوید و در عین حال به یادگیری زبان ترکی علاقه دارید، این کمک هزینه را از دست ندهید. شما به موجب این برنامه می­ توانید از کلاس­های رایگان آموزش زبان ترکی در کنار دیگر آپشن های بورسیه برخوردار شوید؛ اما در حالت کلی می­ توان گفت که این برنامه برای کسانی است که به زبان ترکی علاقه دارند.
  4. برنامه کمک هزینه تحصیلی علوم پزشکی ابن سینا (The Ibni Sina Medical Sciences Scholarship Program): و اما خبر خوب برای کسانی که می­ خواهند در رشته­ های پزشکی، داروسازی، پرستاری، دندانپزشکی و دامپزشکی تحصیل کنند. برنامه کمک هزینه ابن سینا دانشگاه حاجت تپه به دانشجویان مقطع کارشناسی و ارشد متقاضی این رشته ها اهدا می­ شود. شانس خود را امتحان کنید.
  5. برنامه کمک هزینه توبیتاک برای دانشجویان بین المللی (The Tubitak Graduate Scholarship Programme for International Student): رشته­های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کشاورزی، مهندسی، علوم فناوری، علوم طبیعی و علوم پزشکی می توانند برای دریافت این برنامه اقدام کنند. برنامه توبیتاک از طرف شورای علمی و فناوری ترکیه به دانشجویان بین المللی اعطا می­ شود که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) می ­توانند از آن بهره ببرند.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه از لحاظ مساحت بسیار بزرگ بوده و به دو پردیس صحیه و بیتپه Beytepe تقسیم می شود. تمامی دانشکده های این دانشگاه در این دو پردیس قرار گرفته اند.

پردیس صحیه

پردیس رشته های علوم پزشکی، پردیس اصلی دانشگاه می باشد. این پردیس در منطقه صحیه شهر آنکارا قرار گرفته و دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم بهداشت، بهداشت عمومی و جمعیت، بهداشت کودکان، روانشناسی، علوم اعصاب، دانشکده های مدیریت بهداشت و فناوری سلامت، فیزیوتراپی و … است. از مراکز اداری نیز می توان به: اداره آموزش، واحد تحقیقات زیست پزشکی، خوابگاه دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی، ۳ بیمارستان آموزشی کتابخانه زیست پزشکی، مرکز توانبخشی اشاره کرد. دانشگاه حاجت تپه ابتدا از ساختمان پردیس صحیه تاسیس شد سپس گسترش یافت.

پردیس بیتپه (Beytepe)

بیتپه پردیس دوم دانشگاه حاجت تپه می باشد و در جهت افزایش دانشکده ها و گسترش دانشگاه حاجت تپه ترکیه تاسیس شد. این دانشکده محیط بسیار بزرگی بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار زمین را شامل می شود که دارای فضای باز، جنگل و کوهستان می باشد. دانشجویان از این محیط ها جهت پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی استفاده می کنند. این پردیس در 14 کیلومتری شهر قرار دارد اما از لحاظ امکانات رفاهی کامل بوده و مجهز به درمانگاه تخصصی نیز می باشد.

عموما تمامی رشته هایی که به پزشکی مربوط نیستند در این پردیس تدریس می شوند که می توان به موارد مقابل اشاره کرد: رشته های علوم اقتصادی، رشته های علوم اجتماعی و ادبیات، دانشکده زبان های خارجی، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده کامپیوتر و فناوری، موسسات مطالعه تاریخ ترکیه، دانشکده علوم هسته ای، دانشکده مهندسی، رشته های زیبایی شناسی، علوم طبیعی، دانشکده فنی و حرفه ای و … همچنین این پردیس شامل مراکز اداری مانند: اداره آموزش دانشگاه، کتابخانه، دفاتر اداری، خوابگاه های دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی است.

دانشگاه حاجت تپه در 8 ژوئیه 1967 با دانشکده پزشکی خود، شروع به کار کرد. این دانشکده بر اساس نمایه‌های استنادی بین‌المللی همیشه در رتبه اول نشریات در بین دانشکده‌های پزشکی ترکیه قرار گرفته است. همچنین دانشکده پزشکی حاجت تپه از زمان شروع فعالیت در آزمون‌های تخصص پزشکی (TUS) لقب موفق‌ترین دپارتمان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه 10 آزمایشگاه چندرشته‌ای دارد که در آن‌ها کلاس‌های عملی برگزار می‌شوددانشکده پزشکی آجی بادام شامل 2 دپارتمان علوم پزشکی پایه و علوم پزشکی داخلی است که هر کدام از این 2 دارای بخش‌های متعددی هستند که دانشجویان دوره تحصیلی خود را در آن‌ها می‌گذرانند.

مؤسسه و بیمارستان بهداشت کودک دانشگاه حاجت تپه در سال 1957 در شهر حاجت تپه تأسیس و در سال 1958 با ادامه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود، خدمات عمومی را آغاز کرد. همچنین مدرسه عالی علوم بهداشت حاجت تپه در سال 1961 افتتاح و در سال 1963 به دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی تبدیل شد. مدرسه عالی دندانپزشکی وابسته به این دانشکده، دومین مدرسه دندانپزشکی ترکیه به حساب می‌آید.

برنامه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی حاجت تپه مطابق معاهده بولونیا یعنی یکپارچه‌سازی سیستم آموزشی اروپا در سال 2012 به‌روزرسانی شد. از سال 2004 به عضویت انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا (ADEE) در‌آمد که توسط دانشکده‌های دندانپزشکی کشورهای اتحادیه اروپا برای اهداف آموزشی تأسیس شده است.

این دانشگاه از سال 2007 با همکاری دانشگاه‌های اروپایی در چارچوب برنامه اراسموس، مبادلات متقابل دانشجو و استاد را در دستور کار خود قرار داده است که به همین خاطر گزینه ایده‌آلی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه محسوب می‌شود.

نکته مهم: شهریه دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه برابر 182.460 لیر است که با توجه به امکانات ان این مقدار شهریه تا حدودی مناسب است.

اگر مشتاق تحصیل در محیطی زیبا با درختان و مناطق سرسبز و همین‌طور امکانات آموزشی فوق‌العاده هستید، بی شک دانشگاه حاجت تپه آنکارا ترکیه یکی از بهترین گزینه‌ها است. این دانشگاه با فراهم کردن یک محیط فوق حرفه‌ای و در عین حال دوستانه تأثیر چشمگیری در رشد علمی ترکیه و جذب دانشجویان بین‌المللی به این کشور داشته است. در ادامه قصد داریم تعدادی از امکاناتی که دانشگاه حاجت تپه در اختیار دانشجویان و کادر علمی خود قرار می‌دهد را نام ببریم؛

  • بانک
  • پارکینگ ماشین
  • حمل‌ونقل داخل دانشگاهی
  • سینما
  • استودیوی موسیقی
  • پردیس در دسترس
  • استخر
  • مرکز پزشکی
  • سالن غذاخوری
  • مرکز کپی
  • سالن اجتماعات
  • خوابگاه دانشجویی
  • استودیو رادیو
  • سالن ورزش
  • زمین تنیس
  • پیست یخ
  • تالار رقص
  • کافه تریا
  • پردیس دوچرخه سواری
  • مهمان‌خانه

با امکانات رفاهی دانشگاه حاجت تپه آشنا شدید. بد نیست بدانید این دانشگاه همچنین خدمات ارزنده‌ای را برای بهره‌مندی دانشجویان از آموزش با کیفیت‌تر ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات عبارت‌اند از:

  • کتابخانه
  • کارگاه‌های علمی
  • آزمایشگاه‌ها
  • برنامه‌های تبادل دانشجویی
  • ارائه بورسیه‌های متنوع

در هر دو پردیس دانشگاه امکاناتی مانند: استخر، سالن های ورزشی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه های مختلف، کتابخانه مرکزی، کتابخانه های مخصوص رشته پزشکی، کافی شاپ، رستوران، گالری های هنری و معماری، سالن های کنسرت و سینما، مراکز بهداشت، شعبه بانک های مختلف، اداره پست و …. از امکانات دانشگاه حاجت تپه ترکیه به حساب می آید. در دانشگاه حدود ۱۴۰ باشگاه مختلف وجود دارد که در زمینه های مختلف مانند موسیقی، کوه نوردی، انواع مسابقات ورزشی و …. فعالیت می کنند. مراکز آموزش موسیقی ترکیه و جهان هم اکنون در این دانشگاه فعالیت می کند و در حدود ۳۰۰ دانشجوی دختر و پسر همه ساله در آن مرکز فعالبت می کنند.

چهار بیمارستان آموزشی درمانی قدرتمند و برجسته در محوطه دانشگاه سیهیه وجود دارد که همه آنها را دانشگاه حاجت تپه تأسیس و راه اندازی کرده است. این چهار بیمارستان خدمات علمی، پژوهشی، درمانی و تحصیلی دانشجویان رشته های پزشکی را به طور کامل پوشش می ­دهد. در کنار خدمات دهی به شهروندان، هر سه­ی این بیمارستان­ها آموزشی نیز هستند.

  • بیمارستان کودکان (Ihsan Dogramaci, Child Hospital)
  • بیمارستان بزرگسالان (Adult Hospital)
  • بیمارستان انکولوژی (Oncology Hospital)
  • بیمارستان آوران (Oran Hospital)

جالب است بدانید که در این بیمارستان­ها امکان ویزیت آنلاین، انجام آزمایشگاه­های تخصصی و پرسش و پاسخ نیز وجود دارد. برای دانشجویان بین المللی نیز امکان ویزیت رایگان یا با تخفیف وجود دارد. این حوزه بندی تخصصی بیمارستان ها خود کیفیت بالای تحصیلی برای رشته های مختلف، گرایش ها و تخصص های پزشکی را نشان می دهد. جای تعجب هم نیست، چون داریم در مورد هفتمین دانشگاه برتر ترکیه صحبت می کنیم.

پردیس صحیه دارای 3 بلوک خوابگاه است که هر یکی از اتاق های آن ها نسبت به مساحتی که دارد دو یا یک دانشجو اسکان می گیرد. پردیس دوم دانشگاه (بیتپه) که در خارج از شهر قرار دارد دارای دو نوع خوابگاه به صورت خانه دانشجویی و خوابگاه های خصوصی می باشد. ظرفیت خانه های دانشجویی به تعداد ۱۸۸۰ و خوابگاه های خصوصی به ۱۳۴۰ دانشجو را پذیرش می کنند. تعداد کل بلوک های خوابگاهی پردیس بیتپه 5 واحد می باشد. افرادی که تمایلی به اسکان یافتن در خوابگاه های دانشگاه ندارند می توانند از آپارتمان ها یا خوابگاه ها در اطراف دانشگاه واحدی را اجاره نمایند. خوابگاه های غیر دانشگاهی در اطراف هر دو دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه حاجت تپه دارای تعدادی خوابگاه برای افراد خارجی و مردم ترکیه است که با توجه به هر رشته‌ایی می‌توانند در ان ساکن شوند. هزینه مربوط به این خوابگاه‌ها بین ۲۰۵ تا ۳۱۰ لیر است. خوابگاه‌های این دانشگاه تا ظرفیت سه هزار و پانصد نفر را پشتیبانی می‌کند و از امکانات خوبی نیز برخوردار است.

دانشگاه حاجت تپه در بهترین شهر کشور ترکیه و در پایتخت آن یعنی شهر انکارا قرار گرفته است. اب و هوای دلپذیر انکارا که در زمستان با سرمای زیادی روبرو و در بهار بسیار معتدل است سبب اجتماع مردم بسیاری در این شهر شده است. شهر انکارا بدلیل قرار گرفتن به عنوان پایتخت کشور ترکیه هم بازار و اقتصاد خوبی داشته و هم از امکانات رفاهی و تحصیلی زیادی برخوردار است. همین امر سبب می‌شود تا عده زیادی از بخش‌های مختلف جهان خواستار تحصیل در این دانشگاه باشند. ادرس دانشگاه حاجت تپه به صورت زیر است:

  • آدرس دقیق: Hacettepe, 06230 Altındağ/Ankara, ترکیه
  • سایت رسمی دانشگاه حاجت تپه: www.tanitim.hacettepe.edu.tr
  • تلفن تماس: 00090312305500، فکس: 0312305500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *