موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

دانشگاه بیکنت/نحوه پذیرش ،شهریه و رتبه (پذیرش100%)

beykent university
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
7 دقیقه برای مطالعه

بنیاد آموزشی دانشگاه بیکنت توسط Adem Çelik در استانبول در سال 1996 تاسیس شد هدف این دانشگاه آموزش، تحقیق و توسعه علمی، فرهنگی، بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی بنیان بود. به باور این بنیاد، بزرگترین منبع ثروت یک کشور نیروی انسانی آموزش دیده آن است. بدین ترتیب دانشگاه بیکنت در سال 1997 توسط بنیاد آموزش آدم چلیک بیکنت به عنوان یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول تأسیس شد.

بیکنت استانبول تحصیلات آکادمیک را مطابق استانداردهای مدرن روز دنیا ارائه می‌دهد و با طیف وسیعی از پیشرفت‌های استراتژیک از برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی پشتیبانی می‌کند.زبان آموزشی دانشگاه بیکنت زبان ترکی و انگلیسی می باشد . البته 30 درصد آن‌ها انگلیسی است و برخی از این برنامه‌ها همزمان از دو زبان استفاده می‌شود.

این دانشگاه شرایط پذیرش بدون آزمون دارد و هرساله تعداد زیادی از دانشجویان را برای تحصیل و یا ادامه تحصیل به خود جذب می‌کند. این دانشگاه توانسته است با به‌کارگیری کادر مجرب و متخصص، استفاده از اموزش های مدرن و امکانات بروز و پیشرفته، در میان دانشگاه های ترکیه رتبه خوبی را دریافت کند.

یکی از اهداف اصلی دانشگاه بیکنت، قرار گرفتن در بین دانشگاه‌های برتر کشور ترکیه است و به همین منظور تمام تلاش خود را با ارائه بهترین تجهیزات و امکانات می‌کند. بنابراین فرصت عالی برای دانشجویان فراهم است تا ‌بتوانند با استفاده از آن مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنند.دانشگاه بیکنت که تحصیلات خود را در سال تحصیلی ۱۹۹۷-۱۹۹۸ آغاز کرده است، همچنان خدمات آموزشی باکیفیت سطح جهانی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد و با سال‌ها تجربه در آموزش، روزبه‌روز درحال‌رشد است.

دانشگاه دیگری به نام بیلکنت در شهر استانبول قرار دارد که خیلی ها با دانشگاه بیکنت آن را اشتباه می گیرند یا فکر می کنند هر دو یکی هستند. برای اینکه دچار اشتباه نشوید توصیه می کنیم همین الان در کنار دانشگاه بیکنت، مقاله مربوط به دانشگاه بیلکنت را هم بخوانید. دانشگاه بیلکنت به عنوان اولین دانشگاه خصوصی ترکیه، جزء بهترین دانشگاه های ترکیه در برنامه های بورسیه دانشجویی است.

خبر خوب برای دانشجویانی که قصد فعالیت در این دانشگاه را دارند این است که دانشگاه خصوصی بیکنت ترکیه، به دلیل سطح کیفیت آموزش و اعتبار جهانی توانسته است در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه قرار بگیرد. لذا مدرک آن برای تحصیل در تمامی رشته ها قابل قبوال ایران است و ارزشیابی می شود.


 همچنین این دانشگاه با 130 دانشگاه(دانشگاه های کشور هایی نظیر انگلیس، فرانسه، آلمان، جمهوری چک، فنلاند و…) در قالب برنامه اراسموس پلاس قرارداد همکاری دارد و دانشجویان دانشگاه بیکنت می‌توانند 1 ترم یا 1 سال را در خارج از کشور به عنوان بخشی از قراردادهای تبادلی که بیکنت با دانشگاه‌های برجسته در کشورهای عضو اتحادیه اروپا امضا کرده است را بگذرانند. گفتنی است که برنامه اراسموس پلاس علاوه بر فرصت‌های تحصیلی، فرصت‌های کارآموزی را نیز فراهم می‌کند.

با توجه به علاقه ی زیاد داوطلبان ایرانی برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی این دانشگاه رضایت دانشجویان خارجی از آموزش این دانشگاه، احتمال اینکه در سال های آتی در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه قرار بگیرد، بسیار بالا است.

دانشگاه بیکنت ترکیه یکی از دانشگاه های عضو برنامه تبادل دانشجو اراسموس با کشورهای اروپایی می باشد. بااین فرصت تمامی دانشجویان ممتاز می توانند بدون هزینه و کاملا رایگان به مدت یک سال تحصیلی در یکی از دانشگاه های معتبر کشور های عضو اتحادیه مشغول به تحصیل شوند و تجربه تحصیلی خوبی را بدست آورند.

با استفاده از این روش دانشجویان می توانند تا 12 ماه در هر مقطع تحصیلی از این شرایط بهره مند شوند.

دانشگاه بیکنت یکی از اعضای برنامه تبادل دانشجوی بین المللی اراسموس است، که به دانشجویان خود این فرصت را می دهد که یک ترم در یکی از 130 دانشگاه برتر در 22 کشور مختلف اروپایی تحصیل کنند.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های ترکیه ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت آن ها در سطح ملی و بین المللی دارد. دانشگاه بیکنت استانبول جزء 50 دانشگاه برتر ترکیه می باشد که در مدت زمان کم توانسته است که در میان برتقاضاترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه قرار بگیرد. ورتبه و اعتبار خوبی را در بین بهترین دانشگاه های جهان کسب کند. مدرک این دانشگاه در حال حاضر برای تحصیل در رشته ها غیر پزشکی مورد تایید ایران می باشد و در سطح گروه ج دانشگاه های تایید وزارت علوم قرار دارد.

  • به رسمیت شناختن مدرک دانشگاه بیکنت توسط اتحادیه اروپا با برچسب مکمل دیپلم
  • بورسیه‌های تحصیلی منحصر به فرد برای فارغ‌التحصیلان مؤسسات آموزشی بیکنت
  • اسکان در خوابگاه‌های نزدیک به پردیس‌های دانشگاهی
  • کمک هزینه برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی برای یک سال اضافی که در دوره عادی تحصیل آنها حساب نمی‌شود.
  • همکاری با بخش‌ها و صنایع برای توانمندسازی دانشجویان به منظور ایجاد پروژه‌های عملی در راستای پاسخگویی به خواسته‌های بخش‌های مورد نظر در حین تحصیل.
  • هدایت شغلی و خدمات مشاوره روان‌شناختی و راهنمایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فعال برای حمایت از پیشرفت شخصی و حرفه‌ای آنها
  • فراهم‌آوری امکان کار برای دانشجویان به عنوان دستیار در خدمات اداری
  • فرصت خودشناسی و کشف مهارت‌های فردی از طریق عضویت در 86 باشگاه دانشجویی مختلف
  • فرصت بازی در تیم‌های ورزشی که در سطوح ملی و بین‌المللی افتخارات زیادی کسب کرده‌اند.
  • دسترسی سریع و آسان به دانشگاه با وسایل حمل و نقل عمومی شهر استانبول
  • ارائه فرصت‌های کارآموزی به دانشجویان و پشتیبانی از آنان

در دانشگاه بیکنت، به هر دو زبان ترکی و انگلیسی اموزش داده می شودمی باشد. برای قبولی اولیه از دانشگاه نیازی نیست که مدرک زبان ارائه دهید. اما، برای ورود به دوره اصلی رشته مورد نظر باید در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه شرکت کرده و نمره قابل قبول کسب کرده باشید و یا از قبل یکی از مدارک بین المللی زبان را به دانشگاه ارائه دهد.

اگر از سطح زبان کافی نداشته باشید ، باید به مدت یک سال در دوره های حاضرلیک آموزش زبان دانشگاه (فقط برای آموزش زبان به صورت حضوری در خود دانشگاه) شرکت کنید. داوطلب در این بازه زمانی اجازه اخذ واحد درسی نخواهد داشت.

لازم است بدانید که! ارائه مدرک زبان TOMERسطح C1 برای تحصیل به زبان ترکی در رشته های علوم پزشکی این دانشگاه و مدرک سطح B2 ترکی برای الباقی رشته های چهار سال الزامی می باشد و اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، مدرک تافل TOFELبا نمره حداقل 85 مورد نیاز است.

نکته! دانشجویانی که پیشتر در دبیرستان های کشور ترکیه دیپلم گرفته باشند نیازی به ارائه مدرک زبان ترکی ذکر شده نخواهند داشت.

دانشگاه بیکنت در تمامی مقاطع کاردانی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه خصوصی تنها بدون آزمون ( قبولی با شرط معدل )  رابرای پذیرش در نظر گرفته است.لذا داوطلبان ایرانی بدون محدیت سنی با معدل دیپلم حداقل 12 می توانند برای ثبت نام این دانشگاه اقدام بنمایند.

نکته! ارائه نمره آزمون های ورودیSAT یا YOS یک مزیت محسوب شده ودر فرآیند پذیرش شما تاثیر گذار خواهد بود و با کسب نمره بالا در این آزمون ها می توانید بورسیه های جذابی از این دانشگاه دریافت نمایید.

شهریه دانشگاه بیکنت در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های ترکیه پایین است و دارای بورسیه های 25 الی 50 درصد تخفیف شهریه سالانه می باشد.

برای ثبت نام در دانشگاه بیکنت شما باید مدارکی را که در ادامه ذکر می‌کنیم به دانشگاه ارائه دهید:

  • اسکن پاسپورت
  • اسکن عکس 4*3
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دوره ی تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه زبان ترکی یا انگلیسی
  • ارائه مدارک زبان ترکی و یا انگلیسی بسته به زبان آموزشی رشته مورد نظر
  • در صورتی که فارغ التحصیل دیپلم نظام قدیم هستید به ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن هم الزامی است.

پیش‌تر در خصوص شرایط پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی صحبت کردیم، در اینجا می‌پردازیم به شرایطی که دانشجو برای اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیکنت و دکتری دانشگاه بیکنت باید واجد آن‌ها باشد؛

  • داشتن مدرک کارشناسی (الویت با مدرک مرتبط)
  • ارائه نتایج آزمون “ALES” با حداقل امتیاز 55 و یا آزمون‌های بین‌المللی مشابه مانند GRE، GMAT با حداقل نمره 55 معادل آلس
  • برای رشته های به زبان ترکی مدرک مهارت زبان ترکی تومر یا موسسه یونس امره با سطح C1
  • برای رشته های به زبان انگلیسی ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی معتبر داخلی (YÖKDİL) با حداقل امتیاز 55 و یا مدرک مهارت زبان انگلیسی بین‌المللی معادل آن
  • داشتن مدرک کارشناسی (برای دکتری مستقیم) و یا کارشناسی ارشد (الویت با مدرک مرتبط)
  • ارائه نتایج آزمون آلس (ALES) با حداقل امتیاز 55 با مدرک کارشناسی ارشد و 70 با مدرک کارشناسی و یا آزمون‌های بین‌المللی مشابه مانند GRE، GMAT با حداقل نمره معادل آلس
  • ارائه مدرک مهارت زبان ترکی تومر (TOMER) و یا موسسه یونس امره با سطح C1
  • برای رشته های به زبان انگلیسی ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی معتبر داخلی (YÖKDİL) با حداقل امتیاز 55 با مدرک کارشناسی و 65 با مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک مهارت زبان انگلیسی بین‌المللی معادل آن

خیلی از داوطلبان و خانواده های ایرانی به دلیل  شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز به دنبال یک شرایط خاص برای کاهش هزینه های تحصیل در ترکیه می باشند.برداشت اغلب افراد از کلمه بورسیه 100% ، تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد؛ یاد اوری کنیم شرایط قبولی از این نوع بورسیه بسیار سخت و در اکثر مواقع موفقیت آمیز نیست. اما تمامی داوطلبان ایرانی بدون نیاز به شرایط خاصی می توانند از بورسیه دانشگاه های خصوصی این کشور استفاده بنمایند.

اما منظور از بورسیه 100% دانشگاه های خصوصی ترکیه این است که شهریه کل دوره تحصیلی رشته مورد نظر با استفاده  از 50% تخفیف شهریه نقدا پرداخت می شود. با استفاده از این شرایط هم هزینه ها تحصیل به طور چشم گیری کاهش می بابد و هم دغدغه ایی برای نوسانات نرخ دلار نخواهید داشت.

 دانشگاه بیکنت برای دانشجویان خود 5 برنامه بورسیه در نظر دارد که در ادامه آن‌ها معرفی می‌کنیم؛

  1. بورسیه موفقیت تحصیلی: طبق دستورالعمل بورسیه، تخفیف و سیاست‌های حمایتی دانشگاه، به دانشجویانی که در دروس خود در کلاس ممتاز هستند، برای سال تحصیلی بعدی 50 درصد تخفیف داده می‌شود.
  2. بورسیه تخفیف خواهر و برادری: هر یک از خواهر و برادرهایی که در یک سال تحصیلی به صورت همزمان در دانشگاه تحصیل می‌کنند 10 درصد تخفیف داده می‌شود.
  3. بورسیه مدرک دیپلم بین الملل: دانشجویانی که مدرک (دیپلم بین‌المللی)  دارند و تحصیلات متوسطه خود را در ترکیه به پایان رسانده اند و در یکی از برنامه‌های کارشناسی با پرداخت شهریه این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند، بسته به معدل خود واجد شرایط تخفیف در هزینه خواهند بود:
    1. 50 درصد تخفیف در شهریه برای معدل 40 و بالاتر
    1. 35 درصد تخفیف در شهریه با معدل 39 – 35
    1. 35 درصد تخفیف در شهریه برای معدل 34 – 30
  4. دانشجویان دارنده یکی از دیپلم‌های بین‌المللی:اگر دانشجویی تحصیلات متوسطه خود را در ترکیه به پایان رسانده باشد و در یکی از برنامه‌های کارشناسی با پرداخت شهریه در دانشگاه ثبت نام کرده‌ باشد، در صورتی که معیارهای معدل زیر را داشته باشد، واجد شرایط تخفیف ۲۵ درصدی شهریه خواهد بود:
    1. معدل 2.5 یا بالاتر برای ABITUR
    1. معدل 2.0 یا بالاتر برای MATURA
    1. معدل 80 یا بالاتر برای MATURITA
  5. تخفیف معلولان: ان دسته از دانشجویانی که گواهی معلولیت 40% یا بالاترداشته باشند، مشمول تخفیف 25 درصدی شهریه خواهند شد. این تخفیف ممکن است علاوه بر مدت زمان عادی تحصیل، برای یک سال دیگر نیز تمدید شود.

خبر خوب با استفاده ازشرایط بورسیه 100%، یکسال دوره آمادگی زبان دانشگاه به صورت کاملا رایگان برگزار خواهد شد.

دانشگاه بیکنت چهار پردیس در مناطق مختلف بخش اروپایی استانبول دارد، پردیس دانشکده های علوم پزشکی این دانشگاه در منطقه بیلیکدوزو استانبول قرار دارد. دسترسی به تمامی پردیس های این دانشگاه به راحتی امکان پذیر است.

  • پردیس آیازاگ ماسلاک: این پردیس ، پردیس اصلی دانشگاه بیکنت است و محیط آموزشی پر جنب و جوشی دارد.این پردیس شامل دانشکده مهندسی و معماری ، دانشکده ارتباطات دانشکده هنرهای زیبا است. کلاس های درس برای هر کالج، ، کافه ها، آزمایشگاه ها، یک تئاتر و استودیو برای آموزش ،رستوران ها و یک کتابخانه بزرگ  وکارگاه ها در این پردیس واقع شده است. دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه می‌توانند از خطوط متروبوس استفاده کنند و با مینی‌بوس‌های Ayazağa که از مسیر Levent حرکت می‌کنند، به خروجی‌های مترو Gayrettepe / Zincirlikuyu و متروبوس برسند
  • پردیس بیلیکدوزو: شامل دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده هنر و علوم، دانشکده علوم بهداشت،  دانشکده فنی و حرفه ای و دانشکده هنرهای زیبا، علاوه بر همه موارد است.
  • پردیس هادیمکوی: شامل یک مدرسه حرفه ای  و دانشکده اقتصاد و علوم اداری می باشد.
  • پردیس تقسیم: شامل دانشکده حقوق است.

دانشگاه خصوصی بیکنت 9 دانشکده دارد که در اینجا اسامی آن‌ها را نام می‌بریم

  1. دانشکده علوم بهداشت
  2. دانشکده پزشکی
  3. دانشکده دندانپزشکی
  4. دانشکده علوم و هنر
  5. دانشکده ارتباطات
  6. دانشکده فنی و مهندسی و معماری
  7. دانشکده هنرهای زیبا
  8. دانشکده حقوق
  9. دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • پرستاری
  • مامایی
  • حقوق
  • مهندسی مکانیک
  • جامعه‌شناسی
  • معماری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • دامپزشکی
  • مدیریت بازرگانی
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • علوم سیاسی

بخش‌های بیمارستان:

  • دندانپزشکی
  • ارتودنسی
  • عصب کشی
  • جراحی دهان، دندان و فک و صورت
  • رادیولوژی دهان، دندان و فک و صورت
  • پریودنتولوژی
  • دندانپزشکی پروتز
  • دندانپزشکی ترمیمی

دانشگاه بیکنت در محوطه خود،  دارای مجموعه خوابگاه اختصاصی دخترانه و پسرانه با ساختمان مدرن واقع در Ayazağa، با مساحت 6000 متر است که در چند قدمی پردیس Ayazağa – Maslak قرار دارد . این خوابگاه ها مجموعاً 121 اتاق دارد. امکاناتی که این خوابگاه ارائه می دهد شامل موارد زیر است :

  • تلویزیون، اتاق مطالعه،  اتاق تناسب اندام، اتاق بازی و لباسشویی مشترک.
  • هر اتاق دارای یک تخت، (بالش، محافظ تشک، روتختی، پتو، ملحفه)، تلویزیون، مینی یخچال، تهویه مطبوع، اینترنت پر سرعت، گیرنده ماهواره، کمد، میز و صندلی مطالعه، است.

. دانشگاه بیکنت استانبول امکانات رفاهی بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار داده است البته برای ورود به امکاناتی مانند سالن بدنسازی، استخر و مرکز تناسب اندام باید از کارت شناسایی بیکنت استفاده کنند. سایر امکانات دانشگاه عبارتند از:

  • بیش از 60 لابراتوار علمی و آموزشی
  • بانک
  • پارکینگ ماشین
  • حمل و نقل دانشگاه
  • پردیس در دسترس
  • استخر
  • مرکز پزشکی
  • مساحتی درحدود 28 هزار متر مربع
  • کتابخانه های عظیم با ظرفیت بیش از 300 هزار کتاب
  • چندین سالن کنفرانس مجزا
  • بیش از 90 ورکشاپ
  • بیش از ده آمفی تئاتر
  • سالن غذاخوری
  • خوابگاه دانشجویی
  • استودیو رادیو
  • سالن ورزش
  • زمین های متعدد فوتبال، بسکتبال، والیبال و …
  • سالن رقص
  • 11 ورزشگاه و باشگاه ورزشی
  • کافه تریا
  • مهمان خانه

دانشجویان بین‌المللی برای کار کردن در ترکیه باید از دولت ترکیه مجوز کار دریافت کنند. شما در صورتی که به زبان ترکی مسلط باشید به راحتی می توانید کار پیدا کنید. توجه داشته باشید امکان کار در ترکیه برای دانشجویانی که در سال اول مقاطع تحصیلی کاردانی یا کارشناسی هستند، وجود ندارد اما دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری که دارای مجوز کار هستند می‌توانند حین تحصیل کارهم بکنند

آدرس دقیق دانشگاه: استانبول، ساری یئر 34398، جاده حادیم کورویولو 19، آیازآغا

دانشگاه بیکنت استانبول در مرکز شهر قرار دارد و مسافت آن با دانشگاه بیلگی استانبول تنها 8 کیلومتر فاصله دارد.

سایت رسمی دانشگاه بیکنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *