موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

تحصیل پزشکی در ترکیه/پذیرش100%

0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
7 دقیقه برای مطالعه

  تحصیل پزشکی در ترکیه

کمتر کسی هست که در حوزه علوم تجربی تحصیل کرده باشد و رویای پزشک‌شدن نداشته باشد. این رشته پرطرفدارترین حوزه تحصیلی در گروه بهداشت و سلامت در ترکیه و حتی جهان است. تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از راه‌های ورود به این رشته است که چند مزیت دارد:

  • به کشور خود نزدیک هستید و می‌توانید به راحتی در رفت‌وآمد باشید؛
  • فرهنگ ترکیه به ایران بسیار نزدیک است؛
  • مهاجرت تحصیلی به ترکیه از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی ساده‌تر و ارزان‌تر است.
  • اگر شما هم دوست دارید پزشک مجربی شوید، حتما با این مطلب همراه باشید تا شرایط مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی به ترکیه را با هم بررسی کنیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

با توجه به سختی قبولی در کنکور ایران و رقابت بالای شرکت کنندگان در آزمون دانشگاه های دولتی ترکیه، اکثر داوطلبان ایرانی خواستار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون هستند. شرایط ورود به دانشگاه های خصوصی ترکیه  تضمینی و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. در این مقاله به طول کامل به شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون کنکور پرداخته ایم.

دانشگاه های دولتی

بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از رایج ترین روش ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون و رایگان است. که بودجه آن توسط دولت ترکیه تامین می شود و فقط برای داوطلبان برجسته بین المللی با سن کمتر از 21 سال و معدل حداقل 18 از 20 می باشد.

متوسط هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون برای دانشگاه های دولتی این کشور سالانه 60 الی 200 هزار لیر معادل 120 الی 400 میلیون تومان در سال است.

 دانشگاه های خصوصی

تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب می باشد. اما، شرایط سن و معدل برای برخی از این دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.

دانشگاه های خصوصی مورد تایید ایران در ترکیه: قبولی بدون آزمون و صرفا بر اساس شرایط سن کمتر از 25 سال و معدل حداقل 16 از 20 مورد نیاز است.

دانشگاه های خصوصی مورد تایید اروپا در ترکیه: بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می باشد و محدودیت سن و معدل ندارند. اما ترجیحا داوطلب با شرایط سن کمتر از 29 سال حق انتخاب بیشتری در بین این دانشگاه ها خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی و تخفیف شهریه سالانه از 25% تا 100% برای دانشجویان ممتاز اعمال خواهد شد.

متوسط هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به تومان برای دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه 10 الی 38 هزار دلار معادل 500 الی 1 میلیار و 800 میلیون در سال متغیر است.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

از مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون ورودی می توان به کامل بودن مدارک متقاضی اشاره کرد. داوطلب باید فارغ التحصیل یا دانش آموز سال آخر دبیرستان باشد. شرایط سن و معدل برای اکثر دانشگاه های معتبر ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به تجربه هر چه سن داوطلب کم و معدل بالایی داشته باشد، شرایط قبولی راحت تری خواهد داشت. در ادامه به تفکیک شرایط تحصیل بدون ازمون پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه را مورد بررسی قرار داده ایم. مهم‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون عبارتند از:

سن و معدل دیپلممهم‌ترین شرط اغلب دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش بدون آزمون در رشته پزشکی، داشتن معدل بالا و شرایط سنی کم می باشد.

ارائه مدرک زباندومین شرط رایج برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، داشتن مدرک زبان بین‌المللی با نمره بالا هست.

داشتن تمکن مالیتحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه مستلزم پرداخت شهریه است. بنابراین دانشجویان باید توانایی پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در حین تحصیل خود در ترکیه را داشته باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

از مهمترین دغذغه های دانشجویان بین المللی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون می باشد. تحصیل در ترکیه در مقایسه با بسیاری از مقاصد تحصیلی دیگر نسبتاً پایین است در کشور ترکیه دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های تحصیلی بالایی نسبت به دانشگاه های دولتی دارند، اما در عوض با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و اساتید باتجربه به  نسبت خدمات بیشتری به دانشجویان ارائه می‌دهند.

به طور کلی متوسط هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون برای دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران سالانه بین 22 تا 38 هزار دلار و برای دانشگاه های خصوصی مورد تایید اروپا بین 10تا 17 هزار دلار می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه در عین حال که در بسیاری از موارد یکسان است اما متناسب با نوع دانشگاه و رشته مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. طول مدت تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال به طول می‌انجامد که 1 سال از ایران کمتر است. توجه کنید که پس از هر دو سال، یک آزمون از دانشجو گرفته خواهد شد تا بعد از گذراندن آن بتواند وارد دوره بعدی شود. چنانچه دانشجو نتواند از این آزمون‌ها با موفقیت عبور کند، سال‌های تحصیلی او افزایش خواهد یافت. در بخش بعد مشخصاً شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی در ترکیه را شرح خواهیم داد.

چنانچه تصمیم خود را برای اپلای رشته پزشکی در ترکیه گرفته‌اید و یا در انتخاب این رشته دچار تردید شده‌اید، کافی است همین حالا با مشاوران ما در مجموعه آرتان بورس تاپ تماس حاصل فرمایید. مشاوران ما کلیه ابهامات به وجود آمده را رفع خواهند کرد و با ارائه بهترین گزینه‌هایی که با شرایطتان همخوانی دارد، شما را برای اپلای و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه آماده می‌کنند. در ادامه چند نفر از دانشجویان موفقی که از خدمات مشاوره ما بهره‌مند شدند را به شما معرفی می‌کنیم؛

حتی تحصیل پزشکی به زبان ترکی در دانشگاه های خصوصی معمولاً در مقایسه با تحصیل به زبان انگلیسی کمی ارزان تر است. یک راه حل معقول برای کاهش هزینه پزشکی ترکیه، استفاده از بورسیه های متنوعی است که در این کشور برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است.

علاوه بر این موارد، با در نظر گرفتن هزینه‌ ارزان اقامت، تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه در مجموع به نسبت کشورهای دیگر ارزان تمام می‌شود. هزینه زندگی در ترکیه نه فقط از کشورهای اروپایی و امریکایی بلکه از کشور های اوکراین، روسیه، مالزی و بیشتر کشورهای عرب نیز ارزان‌تر است.

در جدول زیر هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی بدون آزمون مورد تایید ایران در ترکیه را عنوان کرده ایم.

نام دانشگاهزبان تحصیلهزینه تحصیل
دانشگاه آجی بادامانگلیسی27.000
دانشگاه یدی تپهانگلیسی33.000
دانشگاه باهچه شهیرانگلیسی27.000
دانشگاه مدیپول استانبولانگلیسی38.700
دانشگاه مدیپول استانبولترکی27.000
دانشگاه آیدین استانبولانگلیسی22.000
دانشگاه آیدین استانبولترکی22.000

در جدول زیر هزینه تحصیل دانشگاه های پزشکی بدون آزمون مورد تایید اروپا در ترکیه را عنوان کرده ایم.

نام دانشگاهزبان تحصیلهزینه تحصیل
دانشگاه ایستینهانگلیسی22.572
دانشگاه ایستینیهترکی18.468
دانشگاه بیرونیانگلیسی17.100
دانشگاه بیرونیترکی14.500
دانشگاه آتیلیمانگلیسی16.000
دانشگاه التینباشانگلیسی21.000
دانشگاه اسکودارانگلیسی22.410
دانشگاه اسکودارترکی16.300
دانشگاه هالیچترکی14.250
دانشگاه هالیچانگلیسی19.000
دانشگاه اطلسترکی12.500
دانشگاه اطلسانگلیسی15.390
دانشگاه نیشانتاشیترکی13.000
دانشگاه بیکنتترکی16.398
دانشگاه ینی یوزییلترکی11.400
دانشگاه گیلیشیمترکی11.200
دانشگاه اوکانانگلیسی24.000
دانشگاه اوکانترکی20.000
دانشگاه لقمان حکیمانگلیسی15.200
دانشگاه لقمان حکیمترکی15.200
دانشگاه مدیپول انکاراانگلیسی25.200
دانشگاه مدیپول انکاراترکی21.600

نکته مهم! توجه داشته باشید که هزینه های قبلی فقط شامل شهریه تحصیل دانشگاه است و هزینه های زندگی مثل اجاره خوابگاه، کرایه حمل و نقل و تهیه غذا برعهده خود دانشجو می باشد.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون با بورسیه 100%

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز خیلی از داوطلبان و خانواده های ایرانی به دنبال یک شرایط خاص برای کاهش هزینه های تحصیل در ترکیه هستند.

اغلب داوطلبان برداشتی که از کلمه بورس صد به ذهنشان می رسد، تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد؛ همانطور که تجربه نشان داده است شرایط قبولی از این نوع بورسیه بسیار سخت و در اکثر مواقع موفقیت آمیز نیست. اما منظور از بورسیه صد در صد، پرداخت نقد شهریه کل دوره شش سال تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشد که با این شرایط هزینه تحصیل شامل 50% تخفیف می شود.

به طور مثال هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون سالانه بین 12 الی 15 هزار دلار است، یعنی در مجموع شش سال دانشجو باید 70 الی 90 هزار دلار  شهریه به دانشگاه پرداخت کند. اما، با استفاده از شرایط بورس صد خانواده ها به راحتی میتوانند هزینه ها را مدیریت کنند. در واقع داوطلب با پرداخت میانگین مبلغ 35 الی 55 هزار دلار در ابتدای شروع تحصیل، دیگر در طول کل دوره پزشکی شهریه ایی به دانشگاه پرداخت نخواهند کرد.

خبر خوب اینکه! با استفاده ازشرایط بورسیه صد، یکسال دوره آمادگی زبان دانشگاه به صورت کاملا رایگان برگزار خواهد شد.

بهترین دانشگاه های پزشکی بدون آزمون در ترکیه

از نظر دانشجویان خارجی بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه، دانشگاه هایی هستند که دارای اعتبار و رنک جهانی، سیستم اراسموس، کیفیت آموزش و همینطور اعطای مدرک دیپلم آبی می باشند. کشور ترکیه به دلیل عضویت در معائده بولونیا تمامی دانشگاه های بدون کنکور آن با اکثر کشور های عضو اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا تبادل دانشجو دارند. در ادامه یک لیست از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه را عنوان کرده ایم.

 لیست بهترین دانشگاه های دولتی برای تحصیل بدون کنکور پزشکی در ترکیه عبارتند از

  • دانشگاه آتاتورک ارزروم 
  • دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر 
  • دانشگاه کاتب چلبی ازمیر
  • دانشگاه کارادنیز تکنیک ترابزون
  • دانشگاه اولوداغ بورسا
  • دانشگاه کارابوک  

 لیست بهترین دانشگاه های خصوصی برای تحصیل بدون آزمون پزشکی در ترکیه عبارتند از

  • دانشگاه یدی تپه استانبول
  • دانشگاه مدیپول استانبول
  • دانشگاه باهچه شهیر
  •  دانشگاه آیدین استانبول 
  • دانشگاه باشکنت انکارا
  • دانشگاه آجی بادام 

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون: روش های ورود

1_با بورسیه

یکی از روش های تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، قبولی در بورسیه تحصیلی این کشور با عنوان ترکیه بورسلاری می باشد. که بودجه آن توسط دولت ترکیه تامین می شود و فقط به داوطلبان برجسته بین المللی تعلق می گیرد. بر اساس این شرایط دانشجو می تواند بدون نیاز به شرکت در آزمون و پرداخت شهریه برای تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه اقدام  می کند.

مهم ترین شرایط لازم برای بورسیه تحصیلی ترکیه، سن کمتر از 21سال و معدل حداقل18 میباشد. قبولی از طریق ترکیه بورسلاری به دلیل سهمیه کم و رقابت بالای شرکت کنندگان در اکثر مواقع موفقیت آمیز نیست.

2_معدل

تا قبل از سال تحصیلی 2025_2024 برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه از جمله دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر به صورت کاملا قانونی و طبق مصوبه سازمان YOK شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را در اختیار دانشجویان ممتاز خارجی قرار می دادند.

اما، در حال حاضر طبق اطلاعیه جدید سازمان آموزش عالی ترکیه، پذیرش دانشگاه های دولتی این کشور فقط از طریق نتایج یکی از آزمون های TRYOSو SAT امکانپذیر است و پذیرش با شرط معدل و بدون آزمون این دانشگاه ها لغو شد. مراقب فریب افراد سودجو باشید! تحصیل بدون آزمون در دانشگاه های دولتی ترکیه کاملا غیر قانونی می باشدو اماکن اخراج دانشجو در طول تحصیل وجود دارد.

نکته مهمآزمون یوس اختصاصی دانشگاه های ترکیه لغو شد و پذیرش فقط از طریق آزمون های TRYOSو SAT امکان پذیر است

3_خصوصی

پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب به راحتی امکان پذیر است. این دانشگاه ها هر ساله سهمیه مشخصی برای پذیرش دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند که هر یک با شرط معدل و اعلام یک شرایط خاص اقدام به جذب دانشجو می نمایند. از جمله عوامل موثر برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون شرایط سن و معدل داوطلب است.

از آنجا که قبولی در کنکور ایران برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و یا پیراپزشکی شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارد و اغلب دانشجویان بین المللی موفق به کسب امتیاز لازم از آزمون TRYOS نمی شوند یا نمی خواهند این آزمون را شرکت کنند، انتخاب دانشگاه های خصوصی ترکیه به خاطر شرایط ورودی راحت می‌تواند بهترین گزینه برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون باشد.

نکته! به طور معمول پذیرش دانشگاه های پزشکی بدون آزمون ترکیه در اواخر بهمن ماه هر سال شروع می شود و لیست شهریه سالانه خود را برای ورودی سال تحصیلی جدید اعلام می کنند.

ساختار آموزش و تحصیل پزشکی در ترکیه

دوره تحصیل پزشکی در ترکیه شامل دو سال مطالعه پیش بالینی، سه سال مطالعه بالینی و یک سال کارآموزی بالینی دولتی است؛ فارغ التحصیلان پس از اتمام برنامه (MD) عنوان پزشک را دریافت می کنند. همچنین ، دانشکده های پزشکی ترکیه بسته به انتخاب داوطلب ، دوره هایی را به زبان انگلیسی یا ترکی ارائه می دهند.

به طور کلی، ساختار تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه به صورت زیر است:

1. دو سال اول تحصیل پزشکی در ترکیه: علوم پایه نظیر آناتومی، فیزیولوژی، شیمی، فیزیک و میکروبیولوژی تدریس می شود و دانشجویان باید علاوه بر شرکت در کلاسهای دانشگاه، تحقیقات آزمایشگاهی نیز انجام دهند.

2. از سال سال سوم به بعد، دانشجویان با بیماریها آشنا می شوند.

3. سال چهارم و پنجم شامل دوره های 1 ساله کارآموزی بالینی است.

4. در آخرین سال تحصیل (سال ششم)، دانشجویان بعنوان پزشکهای آینده در بیمارستان دانشگاه مشغول به فعالیت می شوند و وظایف یک پزشک معمولی را برعهده می گیرند؛ به دانشجویان سال ششم، کارورز گفته می‌شود؛ این دوره را می توان مرحله مقدماتی آموزشِ دستیاری پزشکی در کشور ترکیه دانست.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون: دانشگاه های تایید ایران

بر طبق  لیست اعلامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه در اواسط بهمن هر سال، داوطلبان ایرانی که بعد از اتمام تحصیل در ترکیه قصد بازگشت به ایران را دارند، می توانند در آزمون معادل سازی کشور شرکت کنند و با کسب امتیاز قابل قبول مدارک خود را به تایید ایران در بیاورند. در ادامه به جزئیات کامل تحصیل پزشکی بدون آزمون در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران پرداخته ایم.

دانشگاه های خصوصی تایید بهداشت ایران در ترکیه (2024_2023)

  • دانشگاه آجی بادام Acıbadem University
  • دانشگاه کوچ استانبول koç university
  • دانشگاه باهچه شهیر  Bahçeşehir University
  • دانشگاه باشکنت  Başkent University
  • دانشگاه یدی تپه Yeditepe University
  • دانشگاه مدیپول استانبول Medipol University
  • دانشگاه آیدین Istanbul Aydin University

شرایط پذیرش رشته پزشکی در ترکیه

در مرحله ی اول متقاضیان تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور ترکیه باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته های تجربی یا ریاضی باشند تا بتوانند در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کنند.

امتحان یا آزمون های ورودی جهت تحصیل پزشکی در ترکیه آزمون های، SAT و YOS هستند. بنابراین متقاضیان تحصیل پزشکی باید در یکی از این آزمون ها شرکت کرده و نمرات لازم را کسب کنند. آزمون YOS نسبت به آزمون SAT فراگیرتر است و تعداد بیشتری از دانشگاه ها نیجه ی این آزمون را ملاک پذیرش قرار می دهند.

آزمون YOS شامل دو بخش است: بخش اول این آزمون امتحانی از دروس ریاضی، هوش و هندسه است که این سوالات به دو زبان ترکی و انگلیسی هستند که متقاضی در صورت تسلط نسبی به هر دو زبان می تواند به سوالات پاسخ دهد.

بخش دوم این آزمون برای سنجش دانش زبان ترکی متقاضیان است که در صورتی اهمیت دارد که شخص بخواهد به زبان ترکی ادامه تحصیل دهد. آزمون YOS شرایط سنی ندارد و معمولا در فروردین ماه هر سال برگزار می شود.

آزمون SAT نیز آزمونی است از دروس ریاضی، نگارش و درک مطلب که به زبان انگلیسی برگزار می شود.

بعد از قبولی در هر یک از این آزمون ها شخص باید زبان تحصیل خود را انتخاب کند، بسته به اینکه زبان تحصیل انگلیسی یا ترکی باشد شخص باید مدرک زبان مورد نظر را ارائه دهد. اگر زبان تحصیل در دانشگاه انتخابی انگلیسی است که معمولا بیشتر دانشگاه های خصوصی در ترکیه به زبان انگلیسی هستند شخص باید مدرک آیلتس 6 تا 6.5 را ارائه دهد و اگر زبان تحصیل متقاضی ترکی است ارائه مدرک زبان تومر یا همان دیپلم زبان ترکی الزامی است.

در اینجا به شرایط پذیرش پزشکی در ترکیه می‌پردازیم. فقط توجه داشته باشید که این‌ها شروط عمومی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه در رشته پزشکی است.

  • ارائه ریزنمرات و مدرک دیپلم با معدل حداقل بالای 18
  • ارائه گواهی مدرک زبان انگلیسی یا ترکی متناسب با زبان آموزشی رشته مورد نظر و یا شرکت در دوره‌های آمادگی زبان دانشگاه‌ها
  • شرکت در آزمون YOS و یا آزمون‌های بین‌المللی”SAT” یا “ACT”؛
    • کسب امتیاز بالای 90 در آزمون یوس دانشگاه‌های کلان‌شهرها، برای شهرهای متوسط امتیاز بالای 80
    • کسب امتیاز بالای 1400 در آزمون بین‌المللی SAT با حداقل امتیاز 600 در بخش ریاضی برای دانشکده پزشکی دانشگاه‌های تراز اول و برای پزشکی دانشگاه‌های متوسط کسب امتیاز بالای 1200

مدت تحصیل پزشکی در ترکیه

مدت تحصیل پزشکی در ترکیه شش سال می باشد. در سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس‌ها می بایست تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم خود دانشجویان مشغول انجام آزمایشات و تشخیص بیماری‌ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آن‌ها می‌شوند و در سال آخر به صورت کارآموز در بیمارستان‌ها حضور می‌یابند.

مدارک لازم برای ثبت نام در رشته پزشکی

  • اسکن پاسپورت
  • اسکن عکس 4*3
  • نتایج یکی از آزمون های YOS ،TRYOS، SAT
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دوره ی تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه زبان ترکی یا انگلیسی
  • در صورتی که فارغ التحصیل دیپلم نظام قدیم هستید به ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن هم الزامی است.

توجه کنید اگر دانش آموز سال آخر دبیرستان هستید با ترجمه کارنامه سال دهم، یازدهم و کارنامه ترم اول دوازدهم به همراه ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل می توانید برای پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه اقدام کنید.

آزمون های لازم جهت پذیرش در رشته پزشکی

به‌طورکلی آزمون‌هایی که نتایج آن‌ها را برای قبولی در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه نیاز دارید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آزمون “YOS”
  • آزمون‌های بین‌المللی”SAT” یا “ACT”
  • آزمون مهارت زبان ترکی یا انگلیسی

زبان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

از انجایی که تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود، بنابراین دانشجو متناسب با علاقه خود زبان رشته را می تواند انتخاب کند. البته شهریه اکثر این دانشگاه ها برای تحصیل به زبان ترکی کمتر از انگلیسی می باشد .

انتخاب تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه به زبان ترکی هیچ تاثیری بر اعتبار مدرک شما نخواهند داشت، چرا که در مدرک اعطایی از سمت دانشگاه زبان تحصیل شما قید نخواهد شد.

خوشبختانه برای پذیرش اولیه نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. اما، برای ورود به دوره  اصلی پزشکی داوطلب باید از سطح زبان کافی برخوردار باشد. به همین دلیل دانشجو می تواند در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه نمره قابل قبولی کسب کند یا از قبل با توجه به زبان تحصیل، یکی از مدارک تافل زبان انگلیسی یا تومر زبان ترکی را به دانشگاه ارائه دهد.

اما اگر از سطح زبان کافی برخوردار نیستید و یا مدرک زبان ندارید، شما می توانید به مدت یک سال در دوره های آمادگی زبان خود دانشگاه به صورت حضوری شرکت کنید و از آموزش های زبان تخصصی بهره مند شوید.

شرایط پذیرش بدون کنکور رشته پزشکی در ترکیه

تقریباً اکثر دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی و رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه با شرط معدل دیپلم و امتیاز آزمون یوس و یا آزمون‌های بین‌المللی پذیرش می‌کنند. اما در صورت خالی ماندن سهمیه پذیرش دانشجو پزشکی، برخی از این دانشگاه‌ها از طریق نمره دیپلم هم اقدام به پذیرش می‌کنند که البته باید نمره معدل از حد متوسط بالاتر باشد. دانشگاه‌های خصوصی ممتاز ترکیه هم معمولاً در رشته پزشکی برای جذب استعدادهای درخشان علاوه بر نمره معدل، قبولی در یکی از آزمون‌های ورودی را شرط پذیرش قرار می‌دهند. ولی می‌توان گفت اکثر دانشکده‌های پزشکی این دانشگاه‌ها به علت ظرفیت بالای پذیرش و نداشتن محدودیت سهمیه‌ای در این رشته از طریق مدرک دیپلم و بدون آزمون هم دانشجو می‌پذیرند.

شرایط اخذ بورسیه رشته پزشکی در ترکیه

اگر قصد دارید برای پزشکی در ترکیه اقدام کنید باید گفت به‌طورکلی کسب امتیاز بالا در آزمون‌های ورودی و معدل بالای دیپلم از اصلی‌ترین شرایط اخذ بورسیه در مرحله قبل از شروع به تحصیل است. همچنین داشتن معدل وزنی بالا در طول حداقل 2 ترم و موفقیت تحصیلی متوالی از جمله شرایط اصلی اخذ بورسیه در دانشکده‌های پزشکی در حین تحصیل است.

شاخه های رشته پزشکی در ترکیه

رشته پزشکی در ترکیه دارای 3 شاخه اصلی علوم پایه پزشکی، علوم پزشکی داخلی و علوم پزشکی جراحی است که هر کدام از آن‌ها به چندین زیرشاخه تقسیم می‌شوند. زیرشاخه‌های این سه را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

شاخه‌های علوم پایه پزشکی:

  • آناتومی
  • بیوفیزیک
  • گروه آمار زیستی و انفورماتیک پزشکی
  • فیزیولوژی
  • بافت‌شناسی و جنین‌شناسی
  • گروه بیوشیمی پزشکی
  • زیست‌شناسی پزشکی
  • گروه میکروبیولوژی پزشکی
  • گروه آموزش پزشکی
  • گروه تاریخ پزشکی و اخلاق

شاخه‌های علوم پزشکی داخلی:

  • فوریت‌های پزشکی
  • گروه پزشکی قانونی
  • گروه پزشکی خانواده
  • مدیریت بهداشت و بیماری‌های کودک
  • گروه روانپزشکی و بیماری‌های کودکان و نوجوانان
  • پوست و بیماری‌های مقاربتی
  • گروه بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی
  • گروه فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • بیماری‌های قفسه سینه
  • گروه سلامت همگانی
  • گروه پزشکی داخلی
  • گروه قلب و عروق
  • نورولوژی
  • پزشکی هسته‌ای
  • تشعشع انکولوژی
  • بخش رادیولوژی
  • بخش سلامت روان و بیماری‌ها
  • گروه فارماکولوژی پزشکی
  • ژنتیک پزشکی

شاخه‌های علوم پزشکی جراحی:

  • گروه بیهوشی و بازسازی
  • بخش جراحی مغز و اعصاب
  • بخش جراحی اطفال
  • بخش جراحی عمومی
  • بخش جراحی قفسه سینه
  • بیماری‌های چشم
  • گروه زنان و زایمان
  • بخش جراحی قلب و عروق
  • بیماری‌های گوش و حلق و بینی
  • گروه ارتوپدی و تروماتولوژی
  • گروه آسیب‌شناسی پزشکی
  • بخش جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی
  • گروه اورولوژی

اعتبار مدرک پزشکی در ترکیه

مدارک پزشکی دانشگاه‌های ترکیه به دلیل بالا بودن استاندارد آموزشی آن‌ها از درجه اعتبار بالایی برخوردارند. در ایران مدارک کسب شده از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت به‌سرعت معادل‌سازی می‌شوند و افراد به راحتی می‌توانند مشغول به کار شوند. همچنین به دلیل عضویت اکثر دانشگاه‌ها در معاهده بولونیا و برنامه اراسموس پلاس، مدرک فارغ‌التحصیلان در اروپا معتبر شناخته می‌شود و امکان کار در حوزه سلامت در کشورهای اروپایی فراهم است.

شرایط کار در حین تحصیل و بعد از تحصیل رشته پزشکی در ترکیه

عموما کار حین تحصیل برای دانشجویان پزشکی به دلیل دروس سنگین دانشگاهی امکان‌پذیر نیست. با این حال دانشجویان خارجی اگر بتوانند از دانشگاه مجوز بگیرند، تا ۳۵ ساعت در هفته اجازه کار در مشاغل مختلف را خواهند داشت.

دانشجویانی که در کشور ترکیه مدرک پزشکی خود را دریافت کرده باشند می‌توانند برای دریافت مجوز مطب و کار در این کشور اقدام کنند. همچنین امکان فعالیت پزشکان خارجی در بیمارستان‌های خصوصی این کشور نیز وجود دارد.

برای فعالیت به عنوان یک پزشک در ترکیه باید دارای شرایط زیر باشید:

  • مدرک B2 زبان ترکی
  • دریافت مجوز از وزارت کار ترکیه
  • اجازه اقامت رسمی در ترکیه از سازمان امور مهاجران
  • مدرک پایان دوره پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه
  • اجاره یا خرید محل اقامت و کار و ارائه مدارک آن

با این موارد می‌توانید در کشور ترکیه مطب پزشکی داشته باشید. حقوق پزشکی در ترکیه بسته به تجربه می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که مراجعان ممکن است به پزشک خارجی سخت‌تر و دیرتر اعتماد کنند؛ بنابراین بهتر است کار خود را با فعالیت در بیمارستان‌ها آغاز کنید. به طور میانگین یک پزشک عمومی در ترکیه سالانه ۱۱.۸۵۴ دلار درآمد دارد. در صورتی که بتوانید در زمینه خاصی تخصص بگیرید، می‌توانید این درآمد را به بیش از ۱۸.۰۰۰ دلار در سال نیز افزایش دهید.

وضعیت اقامت پس از تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشجویانی که قصد دارند پس از تحصیل پزشکی در ترکیه بمانند، باید مجوز کار در بیمارستان‌های این کشور را دریافت کنند. با این کار می‌توانید ویزای کاری بگیرید و پس از مدتی اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنید. همچنین در صورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، می‌توانید برای دوره‌های تخصص در دانشگاه‌های این کشور درخواست دهید و ویزای تحصیلی خود را تمدید کنید.

پزشکان مهاجر در ترکیه امکان فعالیت در بیمارستان‌های خصوصی یا تاسیس مطب را دارند. حقوق پزشکی در ترکیه نسبت به دیگر مشاغل بهتر است و به همین دلیل، می‌توانند به راحتی هزینه زندگی خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارند مهم است که دانشگاه مورد نظر آنها دارای تأییدیه وزارت بهداشت کشورمان باشد و این که پس از فارغ التحصیلی این مدرک معادل سازی شود و بتوانند وارد بازار کار در ایران شوند. باید بدانید که هر سال تعداد محدودی از دانشگاه های ترکیه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار می گیرند.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه مزایای زیادی دارد که آن را به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی تبدیل می کند، از جمله:

  • رتبه دوازدهم آموزش پزشکی در بین تمام دانشگاه های جهان
  • هزینه ارزان زندگی در ترکیه 
  • نزدیک بودن کشور و فرهنگ ترکیه به ایران
  • امکان تحصیل بدون آزمون در دانشگاه های خصوصی
  • امکان انتقالی گرفتن به دانشگاه های اروپایی و کانادایی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
  • هزینه‌های رایگان درمانی دانشجویان با بیمه درمانی 
  • سهولت در اخذ ویزای ورود یا امکان رفتن به ترکیه بدون ویزا 

تجربه تحصیل پزشکی در ترکیه از زبان دانشجویان

1. اگر برای تحصیل پزشکی در ترکیه مدرک زبان ندارید ولی و به زبان مسلط هستید، نگران آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه نباشید. چرا که این آزمون بسیار راحت و اصلا به سختی آزمون های بین المللی تومر، تافل و آیلتس نیست. این آزمون طی دو مرحله کتبی و شفاهی توسط یکی از پرسنل دانشگاه برگزار می شود.

2. اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه را دارید، برای اینکه بتوانید بعد از اتمام تحصیل به راحتی در ایران یا کشور های دیگر وارد بازار کار شوید، حتما از میزان تایید بودن مدرک دانشگاه مورد نظر خود اطمینان حاصل فرمایید.

3. در چند سال اخیر بدلیل رقابت بالای شرکت کنندگان در آزمون های YOS و َُSAT  و ظرفیت محدود پذیرفته شدگان رشته های پزشکی و دندانپزشکی، شانس قبولی در دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار کم شده است. پس اگر به دنبال پذیرش تضمینی و راحت هستید، برای تحصیل بدون ازمون پزشکی در دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.

3. اگر نگران نحوه برخورد و رفتار دانشجویان یا اساتید کشور ترکیه در طول دوره تحصیل با خودتان هستید، باید بدانید که ترک ها علاقه زیادی به تبادل فرهنگی با دانشجویان سایر کشورها دارند. همینطور اساتید دانشگاه ها ارزش و احترام زیادی برای دانشجویان خارجی قائل هستند.

4. برخی از افراد سودجو گاها وعده خرید صندلی از دانشگاه های دولتی ترکیه با هزینه های پذیرش بالا یا توانایی اخذ بورسیه و تخفیف بیشتر از دانشگاه های خصوصی این کشور را می دهند، توصیه می کنیم مراقب این افراد باشید!

5. برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، بهترین دانشگاه های خصوصی این کشور در شهر استانبول می باشند. چرا که اکثر این دانشگاه ها بیمارستان مستقل خود را دارند و شما در دوره های عملی خود با بیمار واقعی در ارتباط خواهید بود همینطور سطح رنکینگ جهانی، کیفیت آموزش و خدمات بهتری را در اختیار دانشجویان خارجی  قرار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *