موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

تحصیل مهندسی در ترکیه | نحوه پذیرش + شهریه 2024

0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
5 دقیقه برای مطالعه
تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه ، با هدف آموزش اصول علمی، فراگیری روشها و فناوری های جدید، نحوه حل مشکلات مهندسی و دوره های کارآموزی حین تحصیل ارائه می شود. در طول دوره های مهندسی ترکیه نحوه انجام تحقیقات علمی به دانشجویان آموزش داده می شود و در نهایت برای فارغ التحصیلی باید، مقاله تحقیقی مهندسی ارائه شود. همچنین حقوق مهندسان در ترکیه ۴ برابر قانون کار این کشور در نظر گرفته شده است.

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل علوم مهندسی در این کشور قرار دارند. رشته مهندسی در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکتری و پست دکتری در دانشگاه های ترکیه ارائه می شود. با توجه به بالا بودن سطح کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی یک مدرک بین‌المللی دریافت خواهند کرد که قابلیت ارائه به تمام کشورها می باشد.

بعلاوه شهریه و هزینه تحصیل رشته‌های فنی و مهندسی در ترکیه بسیار مناسب است. همچنین با دریافت بورسیه مهندسی نیز بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل در ترکیه حذف خواهد شد. برنامه‌های تبادل دانشجو ترکیه از جمله اراسموس، فارابی، مولانا، سقراط و … نیز امکان گرفتن انتقالی و دانشجوی مهمان به دیگر دانشگاه‌های برتر ترکیه و اروپا را برای شما فراهم کرده‌اند.

مزایای تحصیل مهندسی در ترکیه

  • پس از لیسانس ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه های اروپایی به خاطر عضویت سیستم دانشگاهی ترکیه در توافق بولونیا، بسیار ساده خواهد شد. نمره عضویت نظام دانشگاهی ترکیه در توافق بولونیا ۵ از ۵ است، یعنی تمام مدارک دانشگاهی این کشور به صورت کامل در دانشگاه های اروپایی مجاز است. برنامه های درسی براساس ECTS های اروپایی برگزار میشوند که کاملا قابل تطبیق با دانشگاه های اروپاست.
  • دانشگاه های ترکیه یکی از موفق ترین کشورها در برگزاری توافقات آراسموس ، مولانا، فارابی هستند. با استفاده از این توافقات می توانید یک تا دو ترم را در دانشگاه های اروپایی طرف توافق دانشگاه محل تحصیلتان بگذرانید، بدون آنکه بخواهید شهریه و هزینه اضافی پرداخت کنید.
  • اگر به تلاش و هوش خود اعتقاد دارید ، دانشگاه های ترکیه هر ترم با ارائه بورسهای کاهش شهریه از دانشجویان با معدل های بالا قدردانی می کنند.
  • تاریخ ترکیه پذیرای افراد مختلفی از فرهنگهای مختلف بوده است. برای جامعه ترکیه پذیرش یک فرد خارجی و هضم آن نه تنها دشوارنیست بلکه بسیار معمول است. با اینکه زبان ترکی ارتباط فرهنگی شما را با مردم ترکیه بسیار قویتر می سازد، اما این مردم خون گرم گوناگونی فرهنگی را هم به بهترین شکل می پذیرند.

هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه

هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه با توجه به دولتی و خصوصی بودن دانشگاه، ارائه کورس به ترکی و انگلیسی و سبک زندگی دانشجویی شما متفاوت خواهد بود. بر همین اساس می توان گفت که هزینه تحصیل در ترکیه بستگی به دو فاکتور نوع دانشگاه (خصوصی و دولتی) و زبان تحصیل (ترکی، انگلیسی و ….) دارد.

تحصیل در یک دانشگاه دولتی به زبان ترکی بسیار ارزان خواهد بود، در مقابل اگر رشته‌ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی ارائه شود و یا در دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، با وجود امکانات فوق العاده تحصیلی سطح شهریه پرداختی نیز بالاتر خواهد بود. در کنار شهریه رشته، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک، شهریه خوابگاه و هزینه زندگی در ترکیه نیز دیگر هزینه‌های جانبی تحصیل شما در این کشور خواهد بود.

جدول ذیل هزینه های حدودی برای تحصیل در دوره های لیسانس مهندسی را نشان می دهد.

دانشگاه دولتی( ترکی)۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار
دانشگاه دولتی ( انگلیسی)۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار
دانشگاه خصوصی( ترکی)۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار
دانشگاه خصوصی( انگلیسی)۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار

شهریه سالانه رشته های مهندسی در ۲۰ دانشگاه برتر ترکیه که در سال 2023-2024در رتبه بندی های بالای جهانی قرار دارند:

دانشگاهشهریهدانشگاهشهریه
دانشگاه کوچ19500 دلاردانشگاه سابانجی18235 دلار
دانشگاه بیلکنت13560 دلاردانشگاه فنی خاورمیانه3324 لیر
دانشگاه بغازچی9900 لیردانشگاه آنکارا1500 یورو
دانشگاه اوزیین12000 دلاردانشگاه آبانت ایزت بایسال4000 لیر
دانشگاه آکدنیز7172 لیردانشگاه آتاتورک4000 لیر
دانشگاه آتیلیم9165 لیردانشگاه باشکنت65000 لیر
دانشگاه باهچه شهیر7900 لیردانشگاه ارجیس3400 لیر
دانشگاه چوکوروادانشگاه ۹ ایلول
دانشگاه عثمان قاضیدانشگاه قاضی آنکارا
دانشگاه حاجت تپهدانشگاه فنی استانبول

شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه

متقاضیان جهت تحصیل مهندسی در ترکیه علاوه بر شرکت در آزمون یوس و آزمونSAT، می توانند با سوابق تحصیلی نیز در دانشگاه های ترکیه اقدام بکنند. هزینه پذیرش دانشگاه های خصوصی به مراتب از دانشگاه های دولتی کمتر می باشد. یکی از فاکتورهای مهم دیگر در پذیرش دانشجوی مهندسی تسلط بر زبان و داشتن مدرک زبان می باشد. در صورتی که در هنگام اخذ پذیرش مهارت کافی ندارید، می توانید در دوره های پیش از شروع تحصیل یا حین تحصیل دانشگاه ها برای تسلط دانشجویان به ترکی یا انگلیسی شرکت بکنید.

شرایط عمومی تحصیل مهندسی در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • مدرک دیپلم و معادل‌سازی معتبر آن
  • ارائه ریز نمرات و ترجمه معتبر آن
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ثبت نام (برای بسیاری از دانشگاه‌ها رایگان است)
  • چند قطعه عکس
  • درخواست آنلاین پذیرش
  • تکمیل مدارک مورد نیاز دانشگاه و ارائه مطابق با تقویم آموزشی دانشگاه

شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه در مقطع لیسانس

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه در رشته های مهندسی را دارند می توانند در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور به تحصیل بپردازند. اولین مدرک مورد نیاز برای تحصیل مهندسی در مقطع لیسانس گواهی دیپلم 12 ساله می باشد. برای تحصیل مهندسی در دانشگاه های دولتی ترکیه دانشجو می بایست تسلط کافی بر زبان ترکی داشته باشد. دانشگاه های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان آزمون ورودی برگزار می نمایند، آموزش در برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و در برخی به زبان انگلیسی می باشد.

آزمون ورودی برای دانشگاه های دولتی ترک زبان آزمون YOS و برای دانشگاه های دولتی انگلیسی زبان آزمون SAT می باشد. دانشگاه های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی می باشند. طول مدت تحصیل مهندسی در ترکیه در مقطع لیسانس بین 3 – 4 سال می باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار ارزان تر از دانشگاه های خصوصی می باشد.

تحصیل مهندسی در ترکیه در مقطع فوق لیسانس

دانشجویان متقاضی تحصیل مهندسی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می توانند همانند دانشجویان لیسانس، در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور به تحصیل بپردازند. اولین شرط برای تحصیل مهندسی در ترکیه در مقطع فوق لیسانس اتمام تحصیل در مقطع لیسانس در رشته های مهندسی می باشد. دانشگاه های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان مقطع فوق لیسانس آزمون ورودی YOS و SAT را برگزار می نمایند.

دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز آزمون هایی برای پذیرش دانشجویان مقطع فوق لیسانس برگزار می نمایند که نسبتا ساده تر از آزمون دانشگاه های دولتی است. دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره فوق لیسانس در دانشگاه های دولتی می بایست معدل خوبی در مقطع دیپلم و لیسانس داشته باشند. برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی معدل بالای 14 – 15 مورد قبول است. طول مدت تحصیل در رشته های مهندسی در مقطع فوق لیسانس 1.5 – 2 سال است.

تحصیل مهندسی در ترکیه در مقطع دکتری (PHD)

اولین قدم برای تحصیل دکترا در ترکیه در رشته های مهندسی پیدا کردن سوپروایزر و استاد راهنما می باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل مهندسی در مقطع دکتری ابتدا می بایست با ارائه رزومه کاری و تحصیلی خود به اساتید راهنما از ایشان تاییدیه های مورد نیاز را دریافت نمایند. تحصیل مهندسی در مقطع دکتری برای دانشجویان فارغ التحصیل از دوره کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی امکان پذیر است. رشته تحصیلی دانشجو در مقطع فوق لیسانس و دکتری باید یکسان باشد.

دانشجویان همچنین نیاز به ارائه طرح تحقیقاتی یا پروپزال دارند. رشته و گرایش تحصیلی دانشجویان با اساتید راهنما می بایست همسو باشد. اساتید راهنما پس از بررسی رزومه کاری و تحصیلی شخص و پروپزال وی تصمیم می گیرند به دانشجو تاییدیه دهند یا خیر. دانشجویان پس از دریافت تاییدیه برای پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام می نمایند. البته دانشجویان ایرانی برای ورود به کشور ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی ندارند. طول مدت تحصیل مهندسی در مقطع دکتری در ترکیه 3 – 4 سال می باشد.

تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه به همراه بورس تحصیلی

از راه های کاهش هزینه های دانشجویی برای دانشجویان بومی و بین المللی استفاده از بورسیه های تحصیلی می باشد. یکی از معروف ترین بورسیه های تحصیلی ترکیه Türkiye Graduate Scholarships for International Students می باشد. این بورسیه به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد و توسط دولت اعطا می شود.

دانشجویان متقاضی تحصیل مهندسی در لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می توانند از این بورسیه تحصیل استفاده نمایند. این بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس ماهانه 800 لیر معادل 120 دلار، در مقطع فوق لیسانس ماهانه 1100 لیر معادل 160 دلار و در مقطع دکتری ماهانه 1600 لیر معادل 240 دلار را به دانشجویان اعطا می کند.

بورسیه تحصیلی یک امتیاز بزرگ و منحصر به فرد برای تحصیل رشته های مهندسی در ترکیه است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اغلب دانشجوهایی که آرزوی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل از این تصمیم منصرف می‌شوند؛ اما بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه زمینه‌ای را برای شما فراهم می‌کند که با کمترین هزینه بتوانید رشته های مهندسی در ترکیه را به اتمام برسانید.

دولت ترکیه برای پیشرفت علم و صنعت کشورش می‌خواهد دانشجویان با استعداد خارجی را در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی خود بورسیه کند. البته قابل ذکر است که پس از بورسیه شدن هم شرایط خاصی برای تحصیل وجود دارد، مانند نمره بالا، نوشتن مقالات علمی و … اگر دانشگاه احساس کند که شما دیگر واجد شرایط برای بورسیه شدن نیستید، امکاناتی که برای شما در نظر گرفته‌اند را قطع خواهد کرد.

تحصیل مهندسی در ترکیه به زبان انگلیسی

دانشگاه های ترکیه به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی یا بین المللی تقسیم می شود. دانشگاه های دولتی ترکیه عموما به زبان ترکی و تعدادی به زبان انگلیسی می باشند. اما تحصیل در همه دانشگاه های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی است. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی و به زبان انگلیسی بالاتر از هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی می باشد. افراد متقاضی تحصیل مهندسی به زبان انگلیسی بایستی به این نکته توجه کنند که هزینه های تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان تر از ترکیه می باشد.

دانشگاه مهندسی در ترکیه

بهترین دانشگاه های مهندسی ترکیه، جزء برترین دانشگاه های مهندسی در دنیا هم محسوب می شوند. اغلب این دانشگاه ها در استانبول و آنکارا قرار دارند.

  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه ییلدیز تکنیک
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کارادنیز تکنیک
  • دانشگاه فرات
  • دانشگاه دکوز ایلول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه آبانت ایزت
  • دانشگاه آتیلیم
  • دانشگاه باغچه شهیر
  • دانشگاه ارجیس
  • دانشگاه اوزیین
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه چوکوروا
  • دانشگاه 9 ایلول

رشته های مهندسی در ترکیه

بهترین و مطمئن ترین راه برای تحصیل، پذیرش بدون آزمون ترکیه می باشد. شما میتوانید با کمترین هزینه در بهترین دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه پذیرش بگیرید. رشته های مطرح مهندسی در ترکیه عبارتند از:

  • مهندسی کامپیوتر و برنامه نویسی
  • مهندسی نفت
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی شیمی و نساجی
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی برق
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی الکترونیک

ارزان ترین دانشگاه های خصوصی برای تحصیل در رشته مهندسی

اکثر رشته های مهندسی در دانشگاه های خصوصی به هر دو زبان های انگلیسی و ترکی ارائه می شوند . با وجود هزینه های نسبتاً بالا، اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی ساده تر از دانشگاه های دولتی است. در ادامه تعدادی از ارزان ترین دانشگاه های خصوصی برای تحصیل در رشته مهندسی در ترکیه آمده است:

  • دانشگاه بیکوز
  • دانشگاه آرل استانبول
  • دانشگاه فنی اوستیم
  • دانشگاه نیشانتاشی
  • دانشگاه فنرباغچه
  • دانشگاه اطلس استانبول
  • دانشگاه دوگوس
  • دانشگاه آلتینباش
  • دانشگاه آنکارا بیلیم
  • دانشگاه اوسکودار

بازار کار مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه

بازار کار مهندسی درترکیه با توجه به رشته ،گرایش مدرک شما و همینطور تجربه و مهارت متفاوت خواهد بود. در ترکیه اما با وجود نرخ بیکاری۱۵ درصدی،۵۰۰ شرکت صنعتی بزرگ حضور دارند که یک سوم آنها در استانبول مستقر هستند. حقوق یک فرد خارجی در بازار ترکیه ۳۰ درصد بیشتر از یک فرد محلی است. علت آن هم سیاست جذب افراد خارجی با مهارت در مشاغل مختلف است. البته این مسئله ممکن است باعث شود برای انتخاب توسط کارفرما زیر ذره بین بیشتری بروید، پس مهارت های ارتباطی یعنی آموختن زبان ترکی و مهارت های فنی خود را گسترش دهید.

اگر تجربه خوبی در رشته و گرایش مهندسی خود داشته باشید و به طور خاص در ترکیه تحصیل کرده باشید، شرکتهای دولتی و خصوصی پذیرای شما خواهند بود. می توانید تجربه و مهارت را با تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه که کارآموزی و کسب مهارت را اولویت خود برای آموزش قرار می دهند، به خوبی کسب کنید و یک رزومه قوی بسازید.

برای یافتن شغل مهندسی در ترکیه، پنج شهر مهم صنعتی ترکیه یعنی استانبول، کوجالی، ازمیر، بورسا، هاتای انتخابهای خوبی هستند. اگر بخواهید در ترکیه در یک عنوان رشته مهندسی مشغول به کار شوید، باید مدارک مهندسی شما توسط Yok ، ارزیابی و معادل سازی می شود و در اتاق مهندسین آن رشته ثبت نام کنید.

درآمد و حقوق مهندسی در ترکیه

میزان درآمد و حقوق یک مهندس در ترکیه براساس نوع رشته، تجربه فرد، شهر و سازمان محل کار متفاوت است. فاکتور مهم دیگر میزان تحصیلات افراد در آن شاخه شغلی است. تمام اینها به سطح پشتکار، توانایی و یادگیری مهارت‌های جدید شما بستگی دارد.

حقوق میانگین در ترکیه ماهیانه ۷۸۰۰ لیر بوده ، کمترین میزان درآمد برای شاغلین در بازار ترکیه ، مثلا یک کارگر ساده ۱۹۸۰ لیر و بیشترین ۳۵۰۰۰ لیر (قاضی، پزشکان) است. حدود درآمدی یک مهندس ماهیانه بین ۱۴،۰۰۰ تا ۷،۵۰۰ دلار می باشد. درآمد یک مهندس کامپیوتر بصورت میانگین برای فردی با سابقه متوسط ۴تا ۷ سال سالانه ۱۱۰ هزار لیر (ماهانه حدود ۹۱۵۰ لیر) اعلام شده است.

حقوق یک مهندس کامپیوتر با سابقه کمتر یعنی بین یک تا سه سال ، حقوق او ۷۷۱۵۰ لیر سالانه (ماهانه ۶۴۰۰ لیر) و در صورت داشتن سابقه بیش از ۸ سال حقوقی برابر با ۱۳۶ هزار لیر(۱۱۳۰۰ لیر ماهانه) دریافت می کند. محبوب ترین گرایش مهندسی کامپیوتر در بازار کار ترکیه، برنامه نویسی ، فناوری اطلاعات و طراحی اپلیکیشن های اختصاصی برای سازمانها است. میانگین سایر حقوق ها عبارت است از :

  • مهندسی نفت: 7000 لیر
  • مهندسی الکترونیک: 10500 لیر
  • مهندسی صنایع: 9670 لیر
  • مهندس مکانیک: 8000 لیر
  • مهندسی صدا: 6710 لیر
  • تکنسین مهندسی مونتاژ: 5260 لیر
  • کد من: 4280 لیر
  • مهندس BMS: 6730 لیر
  • مهندسی نرم‌افزار اتوکد: 7030 لیر
  • مهندس ارتباطات: 8030 لیر
  • مهندس برق: 7710 لیر
  • مهندسی انرژی: 7270 لیر
  • مهندس مدیریت پروژه: 12800 لیر
  • مهندس مدیر فروش: 9960 لیر
  • مهندسی ژنتیک: 7650 لیر
  • مهندسی ژئوتکنیکال: 7230 لیر
  • مهندسی معدن: 6900 لیر
  • مهندس شیمی و پتروشیمی: 7810 لیر
  • مهندسی پروژه: 7450 لیر
  • مهندسی عمران: 7510 لیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *