موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

بورسیه تحصیلی ترکیه 2024 | شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

Turkiye Burslari
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
بورسیه تحصیلی در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه-ترکیه بورسلاری

بورسیه تحصیلی  کشور ترکیه یک برنامه رقابتی می باشد که بودجه آن توسط دولت تامین می شود که به دانشجویان برجسته با توجه به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و شرایط کلی دانشجویان اعطا می شود. کشور ترکیه علاوه بر ارائه فرصت های آموزشی مختلف در سطح بین المللی، برای داوطلبان بین المللی از سراسر جهان جهت تحصیل بورسیه تحصیلی و کمک های مالی در معتبرترین دانشگاه های خود ارائه می دهد. 

بورسیه تحصیلی ترکیه علاوه بر حمایت مالی، کاهش هزینه های شهریه و یا رایگان کردن آن، بیمه مسکن و بیمه درمانی، بلکه موقعیت تحصیلی در برترین دانشگاه ها با بالاترین امکانات دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در تمام سطوح آموزش عالی برا بورسیه شدگان فراهم می کند. این بورسیه ها با هدف کمک به دانشجویان واجد شرایط، تربیت و حمایت آن ها در مسیر رسیدن به موفقیت و پیشرفت ارائه می شود.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به این صورت است که :

  • در دانشگاه های دولتی، با توجه به نوع و مدت تحصیل در رشته های مختلف، هزینه های تحصیل با حکم رئیس جمهور تصمیم گیری و اعلام می شود.
  • در دانشگاه های خصوصی، هزینه های تحصیل توسط هیئت امنای دانشگاه تعیین می شود. با استفاده از بورسیه های تحصیلی امکان به حداقل رساندن این هزینه ها برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه

براساس وب‌سایت معتبر turkiyeburslari، ترکیه خواستار پذیرش دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در این کشور می باشد. علاوه بر متقاضیان بومی برای بورسیه و تحصیل در دانشگاه دولتی، متقاضیانی از  کشور ایران، روسیه و هند برای اخذ ظرفیت هر ساله اقدام می کنند.

بورسیه های تحصیلی که دانشجو دریافت می‌کند نسبت به دانشگاه مورد نظر، مقطع تحصیلی و نمرات دانشجو متفاوت خواهد بود. ارائه این بورسیه ها و ورود افراد با استعداد به دانشگاه های ترکیه، مزایا و سود زیادی برای این کشور به ارمغان خواهد آورد. قابل ذکر است که با توجه به دانشگاه مورد نظر شرایط اسکالرشیپ ترکیه کاملاً متفاوت خواهد بود، به این صورت که برخی دانشگاه‌ها هزینه تحصیل کاملاً رایگان و برای برخی دیگر ممکن است تا ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش یابد.

به طور کلی تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به زبان ترکی می باشد. بنابراین دانشجویی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارد، باید به زبان ترکی استانبولی هم مسلط باشد. دانشجویان جهت دریافت اخذ مدرک زبان ترکی، بایستی در دوره های حاضرلیک دانشگاه ها شرکت کرده و پس از گذراندن دوره، در امتحان پایانی نمره قابل قبول را بدست آورید.

یکی از مهم‌ترین موارد برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه این است که، دانشجو باید یک مقطع قبل را گذرانده باشد. دانشجویان دکتری می بایست مقالات ISI به صورت ژورنالی داشته باشند. همچنین داشتن سطح علمی مناسب و نمرات بالای تحصیلی الزامی است.

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

بدلیل هزینه های بالای تحصیل در کشورهای دیگر، خیلی از دانشجویان نمی‌توانند در کشورهای دیگر ادامه تحصیل بدهند. برای حل این موضوع، دولت‌ها برای دانشجویان پرتلاش و بااستعداد فرصتی ایجاد کرده‌اند که بتوانند با دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی از طرف دولت، مؤسسات خیریه و … در دانشگاه‌های مطرح به تحصیل بپردازند.

به این ترتیب شانس قبولی در بورسیه ترکیه برای افرادپرتلاش و با استعدادهای درخشان بسیار بالا می رود. دولت ترکیه هم هر سال با فراهم کردن بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، شرایط تحصیل را برای دانشجویان آسان می کند. انواع بورسیه تحصیلی ترکیه دو نوع در دو دسته کلی قرار می‌گیرند که شامل:

بورسیه تحصیلی فول فاند ترکیه

یکی از انواع بورس تحصیلی ترکیه که تنها متقاضیان بین المللی می توانند برای آن درخواست دهند، بورسیه فول فاند ترکیه است. این بورسیه ها با هدف ایجاد رهبران، ارائه آموزش با کیفیت و ایجاد ارتباط نزدیک با سایر کشورها ارائه می شود.

بازه زمانی ثبت‌نام این اسکالرشیپ ترکیه معمولا از اواخر دی تا اوایل اسفند می باشد. کامل‌ترین و بهترین نوع بورسیه، بورسیه فول فاند است که تمامی هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجویان حتی هزینه‌های حمل‌ونقل و پزشکی در طول دوره تحصیل تامین می کند. برای اخذ این نوع بورس تحصیلی ترکیه متقاضیان می بایست حتما ملیتی غیر ترکی داشته باشند. همچنین داشتن معدل بالا از دیگر شرایط بورسیه فول فاند می باشد.

بهترین بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل در ترکیه به شرح زیر هستند:

بورسیه تحصیلی ترکیه

1- بورسیه تحصیلی ترکیه بورسلاری

بورسیه تحصیلی ترکیه بورسلاری یک کمک مالی تحصیلی با بودجه دولتی است که توسط جمهوری ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. این بورسیه با هدف ایجاد فرصتی برای تحصیل دانشجویان توانمند مطابق استانداردهای بین‌المللی و توسعه همکاری‌های متقابل بین ترکیه و سایر کشورها به‌منظور توسعه در زمینه‌های دانشگاهی، هنری، اقتصادی و فناوری اجرا می شود. این بورسیه تمامی هزینه‌های مربوط به شهریه، بلیت پرواز، محل اقامت، بیمه درمانی و کمک‌هزینه ماهانه دانشجویان را تامین می کند.

امتیازات ترکیه بورسلاری:

  • برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت ترکیه بورسلاری

انواع بورسیه‌های ترکیه بورسلاری

  • بورس‌های تحصیلی پژوهشی
  • بورس‌های تحصیلی موفقیت
  • بورس KATİP (یادگیری زبان ترکی)

شرایط لازم برای تورکیه بورسلاری

  • ارائه مدرک تحصیلی مقاطع قبلی و ریز نمرات سال‌های تحصیلی قبلی
  • برخورداری از شرایط پذیرش دانشگاه انتخابی (مدرک زبان، مدرک شرکت در آزمون GMAT یا GARE )
  • متقاضی تابعیت ترک نداشته باشد.
  • متقاضی از سن مناسب برخوردار باشد.

2- بورسیه دانشگاه بیلکنت

جهت دریافت بورسیه دانشگاه بیلکنت، دانشجویان بر اساس نمرات دبیرستان، نمرات امتحانات ملی یا بین‌المللی و سایر معیارهای تحصیلی مرتبط ارزیابی می‌شوند. به متقاضیان واجد شرایط بورسیه معافیت درصدی یا کامل از شهریه ارائه می‌شود. بورسیه‌های معافیت درصدی از شهریه در پنج سطح شامل ۲۰ درصد تا ۱۰۰ درصد شهریه اعطا می شود.

برای تعداد محدودی از دانشجویان برتر که بورسیه کامل معافیت شهریه را دریافت کرده‌اند، کمک‌هزینه محل اقامت نیز ارائه می شود. دانشجویان می‌توانند حداکثر چهار ترم از بورسیه معافیت تحصیلی در برنامه آمادگی زبان انگلیسی و حداکثر ۱۰ ترم در دوره‌های چهارساله مقطع کارشناسی بهره‌مند شوند. بورسیه‌های اقامتی تا هشت ترم ارائه می‌شوند.

3- بورسیه دانشگاه کوچ

بورسیه دانشگاه کوچ برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به صورت یک کمک‌هزینه تحصیلی فول فاند ارائه می‌شود و کلیه هزینه ها را در طول دوره تحصیلی از جمله هزینه مسکن و شهریه و بیمه درمانی پوشش می دهد.

دانشگاه کوچ دانشجو را برای اخذ بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه، ملزم به اخذ یکی از آزمون های آکادمیک بین المللی مانند GRE و گواهی مهارت در زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس می کند.این بورسیه به دانشجویانی ارائه می‌شود که می‌خواهند در مقطع کارشناسی حقوق (LLB)، کارشناسی ارشد، MBA یا دکترا تحصیل کنند.

دانشجویان می توانند برای بورسیه تحصیلی در یکی از برنامه های ارائه شده در هر کدام از چهار دانشکده خود شامل دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی، دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی، دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی و انسانی، دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم بهداشت، در همه مقاطع تحصیلی درخواست دهند.

بورسیه دانشگاه کوچ یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی ترکیه با بودجه کامل است. علاوه بر این، دانشگاه کوچ تعداد محدودی بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می دهد که شامل معافیت های شهریه از 25 درصد تا 100 درصد است.

4- بورسیه تحصیلی TÜBİTAK

برای دانشجویان بین‌المللی که خواهان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری در ترکیه هستند، توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBİTAK)، بورسیه تحصیلی اعطا می‌شود. بورس تحصیلی TÜBİTAK از طریق برنامه‌های زیر ارائه می‌شود:

  • برنامه بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی
  • برنامه کمک‌هزینه تحصیلی تحقیقاتی برای شهروندان خارجی
  • برنامه تحصیلات تکمیلی برای کشورهای در حال توسعه
  • برنامه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین‌المللی

به دانشجویان دکتری کمک‌هزینه ماهانه ۱۸۰۰ لیر ترکیه و به دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۵۰۰ لیر ترکیه تعلق می‌گیرد. این بورسیه تحصیلی حداکثر دو سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد و چهار سال برای دوره‌های دکتری در دسترس خواهد بود.

5- بورسیه دانشگاه سابانجی

یکی از بهترین بورسیه های فول فاند در ترکیه، بورسیه دانشگاه سابانجی می باشد. دانشگاه سابانجی فرصت دریافت بورسیه تحصیلی از این دانشگاه را به دانشجویان بین‌المللی می دهد. بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل دهند، ارائه می‌شود.

کسانی که بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی را دریافت می کنند، به طور کامل از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. همچنین متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد تا ۱۰ ماه ۲۵۰۰ لیر (۹۲.۶۸ دلار) و در مقطع دکترا تا ۱۲ ماه ۳۰۰۰ لیر (۱۱۱.۲۲ دلار) کمک هزینه ماهیانه دریافت می‌کند و از خوابگاه‌های دو نفره به صورت رایگان بهره‌مند می شوند.

مهم‌ترین شرایط دریافت این بورسیه عبارت است از:

  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد معتبر
  • ارائه سایر مدارک پذیرش مثل: نتیجه آزمون GMAT یا GRE

انواع بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی (SU)

دانشگاه سابانجی دارای تعداد دیگری بورسیه تحصیلی است تعدادی دیگر از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

بورس تحصیلی پروژه تحقیقاتی دانشگاه سابانجی

دانشجویانی که بورسیه پروژه‌های تحقیقاتی را دریافت می‌کنند، به طور ماهانه مقداری کمک هزینه که حداقل هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد، دریافت می کنند. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد که موفق به دریافت این بورسیه شده‌اند به مدت ۱۰ ماه از خوابگاه دو نفره برخوردار خواهند شد و دانشجویان دکترا، به مدت ۱۲ ماه از اتاق یک نفره بهره‌مند می‌شوند.

بورس تحصیلی Aysegul Arsoy سابانجی

سالانه یکی از دانشجویان MBA در بین ماه‌های سپتامبر تا ژوئن موفق به دریافت بورس تحصیلی Aysegul Arsoy می‌شود. این بورس تحصیلی شامل معافیت پرداخت شهریه، دریافت کمک هزینه ماهیانه ۱۰۵۰ لیر (۳۹ دلار) به مدت ده ماه، امکان استفاده از خوابگاه دو نفره و کمک هزینه خرید کتاب تا ۲۰۰ دلار در سال می‌شود.

6- بورسیه بانک توسعه اسلامی

بورسیه بانک توسعه اسلامی (ISDB) یک کمک مالی تحصیلی فول فاند است. دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری دریافت کنند، این امکان را دارند که برای این بورسیه درخواست دهند. بورسیه بانک توسعه اسلامی برای جذب دانشجویان بااستعداد در همه رشته‌های تحصیلی طراحی شده است. 

با دریافت این بورسیه تمام هزینه‌های اعم از شهریه، خوابگاه، خرید لوازم درسی و کمک‌هزینه ماهانه تامین می‌شوند. بورسیه بانک توسعه اسلامی برای شهروندان کشورهای عضو IsDB و جوامع مسلمان از کشورهای غیرعضو در سراسر جهان ارائه می‌شود. اعضای بانک توسعه اسلامی شامل ۵۶ کشور از چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا هستند.

شرایط بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع کارشناسی

بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع کارشناسی، به مدت 4 تا 5 سال هزینه های تحصیل و زندگی متقاضیان را تامین می کند. حداقل شرط لازم برای بورسیه فول فاند ترکیه 12 سال سابقه تحصیلی به همراه حداقل 70 درصد نمره و حداکثر شرط سنی 21 سال است. بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع کارشناسی تنها در رشته های زیر ارائه می شود:

  • علوم اجتماعی
  • مهندسی
  • علوم انسانی
  • علوم بهداشتی
  • موسیقی
  • هنرهای زیبا
بورسیه تحصیلی ترکیه-یوس هابرلری

شرایط بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلی فول فاند ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 2 سال، هزینه های تحصیل و زندگی را تامین می کند. شرایط لازم برای دریافت این بورسیه داشتن حداقل 14 سال سابقه تحصیلی به همراه حداقل 75 درصد نمره و حداکثر سن 30 سال، می باشد. مدرک کارشناسی ارشد از طریق برنامه بورسیه فول فاند ترکیه در رشته های زیر ارئه می شود:

  • علوم اجتماعی
  • مهندسی
  • علوم انسانی
  • موسیقی
  • هنرهای زیبا

شرایط بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع دکتری

شرایط بورسیه فول فاند ترکیه در مقطع دکتری حداقل 16 سال سابقه تحصیلی با حداقل 75 درصد نمره و سن زیر 35 سال می باشد. این بورسیه تحصیلی ترکیه بسته به نوع رشته به مدت 3 تا 5 سال هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را تامین می کند. رشته های علوم اجتماعی، مهندسی، علوم انسانی و هنرهای زیبا، از رشته هایی هستند که متقاضیان می توانند در مقطع دکتری بورسیه فول فاند ترکیه را به دست آورند.

بورسیه تحصیلی اراسموس در ترکیه

بورسیه اراسموس، برنامه‌ ی تحصیلی است که از سمت کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهیه شده و ترکیه هم از این برنامه در برخی از دانشگاه‌های خود استفاده می‌کند. قانون اراسموس این است که دانشجویان برخی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند یک یا دو ترم از تحصیل خود را به طور رایگان در یک کشور دیگر سپری کنند.

بورسیه تحصیلی درصدی ترکیه

بورسیه درصدی شامل افرادی می‌شود که در آزمون یوس یا SAT شرکت کرده‌اند و یا از طریق پذیرش بدون آزمون می‌خواهند وارد دانشگاه شوند. در این بورسیه، دانشجو با در دست داشتن رزومه قوی (شامل معدل بالا، تقدیرنامه‌ها و مدارک مختلف و …) از دانشگاه درخواست بورسیه می‌کند و دانشگاه با بررسی رزومه وی بورسیه 20 الی صد درصدی به وی اعطا می کند.

اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه در هنگام ثبت نام بورسیه قابل انتخاب هستند و شخص با پذیرش این دانشگاه های می تواند تحصیل رایگان در دانشگاه های ترکیه داشته باشد.در ادامه لیستی از دانشگاه های بورسیه دار ترکیه برای رشته های مختلف را مشاهده می کنید

  • Hacettepe university
  • Pamukkale university
  • Erciyes university
  • Çanakkale 18mart university
  • Çukurova university
  • Gazi university
  • Ankara university
  • Eskişehir osmangazi university
  • Gaziantep university
  • Recep tayyip erdoğan university
  • Dokuz eylul university
  • Sakarya university
  • Necmettin erbakan university
  • Selçuk university
  • Trakya university
  • Keradeniz technical university
  • Ege university
  • Helth sciences (sağlik bilimleri) university
  • Akdeniz university
  • Suleyman demirel university
  • Marmara university
  • Mersin university
  • Istanbul university
  • Kocaeli university
  • 19mayis university
  • Ataturk university
  • Izmir katip çelebi university
  • Karabuk university
  • Muğla sitki koçman university
  • Istanbul cicilization university
  • Alanya aladdin keykubat university
  • Ankara yildirim beyazit university
  • Uludağ university
  • Abant izzet baysal university
  • Cumhuriet university
  • Istanbul cerrahpaşa university
  • Helth sciences (sağlik bilimleri) university

بورسیه تحصیلی ترکیه با دیپلم

برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه داوطلبانی که دارای معدل دیپلم و ریزنمرات بالا می باشند، می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کنند. برای ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه با دیپلم برای دوره کارشناسی حداقل معدل لازم 14 می باشد که طبق بررسی های انجام شده، عموما معدل های کمتر از 18 نمی توانند بورسیه تحصیلی را دریافت کنند. برای دریافت بورسیه در رشته هایی چون پزشکی و دندان پزشکی کمترین معدل مورد قبول 18 می باشد.

برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه با دیپلم، حتما باید مدرک و ریز نمرات دیپلم را در هنگام ثبت نام در سایت بارگذاری نمایید. البته اگر سال دوازدهم هستید و هنوز تحصیلات دبیرستان را تمام نکرده اید، می توانید با بارگذاری ریز نمرات ترم اول تحصیلی سال دوازدهم در سایت ثبت نام نمایید.

بورسیه تحصیلی ترکیه و امکان کار دانشجویی

دانشجویان تحصیلات تکمیلی بین المللی که دوره‌های رسمی را در دانشگاه‌های معتبر ترکیه گذرانده اند و بورسیه تحصیلی دریافت کرده اند، مجاز هستند به‌مدت ۲۰ ساعت در هفته در ترکیه مشغول به کار شوند و مجوز کار دریافت کنند. با این حال فارغ التحصیلان دوره کارشناسی که تحت پوشش بورسیه دولتی در ترکیه تحصیل کرده‌اند اجازه کار ندارند. برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری چنین ممنوعیتی وجود ندارد.

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه با ارائه بورسیه های تحصیلی، فرصتی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود در سراسر جهان باز فراهم می کند. این برنامه تحصیلی فرصت های گسترده ای را جهت تحصیل در معتبرترین دانشگاه های ترکیه در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

متقاضیان می‌توانند با دریافت بورسیه دولتی از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • تعیین رشته و دانشگاه
  • کمک‌هزینه ماهانه
  • شهریه دانشگاه
  • حساب بانکی دانشجویی
  • بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما  (در ابتدای تحصیل و هنگام فارغ التحصیلی)
  • بیمه سلامت
  • اسکان و اقامت دانشجویی
  • برنامه‌های فرهنگی، دانشگاهی و حرفه‌ای
  • اعطای جایزه های علمی در تمام سطوح آموزش عالی
  • دوره یک‌ساله زبان ترکی (تومر)

زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه

شروع ثبت نام بورسیه : 20 دی ماه هر سال

پایان ثبت نام بورسیه : 1 اسفند هر سال

بررسی مدارک : فروردین تا اردیبهشت ماه

تاریخ اعلام نتایج اولیه : اردیبهشت تا خرداد ماه

تاریخ مصاحبه : اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه

تاریخ اعلام نتایج نهایی : اواخر تیر ماه

فرآیند دریافت ویزا : مرداد ماه

ورود به ترکیه و شروع کلاس ها : شهریور ماه

تعداد بورسیه : 5000 بورسیه

رشته های : پزشکی در ترکیه ، دندانپزشکی در ترکیه ، داروسازی در ترکیه ، پیراپزشکی ، مهندسی و…

معیارهای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه

دانشجویان از همه کشورها می توانند برای بورسیه دانشگاه های ترکیه اقدام کنند. معیارهای لازم برای اخذ این بورسیه به شرح زیر می باشد : 

شرایط سنی برای بورسیه تحصیلی ترکیه

  • سن زیر 21 سال برای متقاضیان مقطع کارشناسی
  • سن زیر 30 سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  • سن زیر 35 سال برای دکترا 
  • سن زیر 45 سال برای متقاضیان در برنامه های تحقیقاتی

شرط معدل بورسیه تحصیلی ترکیه

  • معدل بالای 14 برای متقاضیان مقطع کارشناسی
  • معدل بالای 15 برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • معدل 18 به بالا برای متقاضیان رشته های علوم بهداشتی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) الزامی است.

مدارک مورد نیاز بورسیه تحصیلی ترکیه

تمامی درخواست ها از طریق سیستم درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه (TBBS) به صورت آنلاین انجام می شود، همه داوطلبان باید مدارک زیر را در سیستم آپلود کنند:

  • مدرک شناسایی معتبر، کارت شناسایی یا پاسپورت
  • عکس داوطلب ( عکسی که در1 سال گذشته گرفته شده است)
  • نتایج آزمون سراسری (در صورت وجود)
  • دیپلم دبیرستان یا گواهی فارغ التحصیلی موقت
  • ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • نتایج آزمون های بین المللی (GRE، GMAT، SAT، و غیره)
  • نتایج آزمون زبان بین المللی تافل، DELF، در صورت درخواست دانشگاه یا رشته انتخابی
  • پروپوزال موضوع تحقیق و نمونه مکتوب کاری که انجام داده اید (فقط برای درخواست های دکترا)

رشته های بورسیه ترکیه در مقطع کارشناسی

درخواست‌ها برای برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه در رشته های پزشکی ، دندان پزشکی ، داروسازی ، مهندسی،  علوم اجتماعی، علوم سلامت ، علوم پایه هر سال از طریق سیستم درخواست بورسیه ترکیه (TBBS) دریافت می‌شوند. 

توجه : تقریباً تمام رشته های کارشناسی به جز مقاطع کاردانی برای درخواست در دسترس هستند.

پرداخت شهریه دانشگاه های ترکیه

بر اساس مقطع تحصیلی ماهیانه مبلغی به دانشجو پرداخت می شود :

  • مقطع کارشناسی : 1000 لیر
  • مقطع کارشناسی ارشد : 1400 لیر
  • مقطع دکتری : 1800 لیر

رشته های بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

بورسیه دانشگاه های ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی در دانشگاه های معتبر ترکیه ارائه می شود.

تقریباً همه رشته های تحصیلی به جز رشته های  گروه های علوم سلامت (پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و…) برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای بورسیه ارائه شده است .

برنامه بورسیه تحصیلی هنر در ترکیه

برنامه بورسیه تحصیلی هنر ترکیه به دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های علوم موسیقی، هنرهای نمایشی و هنرهای زیبا در دانشگاه موسیقی و هنرهای زیبا آنکارا بورسیه می دهد.

بورسیه تحصیلی ترکیه-یوس هابرلری

فرآیند ارزیابی و انتخاب در بورسیه تحصیلی ترکیه

درخواست های بورسیه تحصیلی ترکیه با توجه به موفقیت تحصیلی، فعالیت های اجتماعی و انگیزه داوطلب از رشته انتخابی در نظر گرفته می شود. فرتیند ارزیابی بورسیه تحصیلی ترکیه به این صورت می باشد :

  • ارزیابی مقدماتی درخواست داوطلبان بورسیه تحصیلی ترکیه

در این مرحله تمامی درخواست ها بر اساس معیارهای اساسی مانند حداقل پیشرفت تحصیلی، محدودیت سنی تعیین شده برای هر مقطع تحصیلی و مدارک مورد نیاز بررسی می شوند.

  • ارزیابی تخصصی درخواست داوطلبان بورسیه تحصیلی ترکیه

پس از ارزیابی مقدماتی درخواست داوطلبان واجد شرایط از نظر معیارهای مختلفی از جمله وضعیت تحصیلی، صلاحیت های آکادمیک قبلی، علایق تحصیلی ، اهداف شغلی ، مرتبط  بودن رشته های انتخابی ، روشن بودن محتوای انگیزه نامه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی توسط کمیته کارشناسی بررسی می‌شوند.

  • مرحله آزمون و مصاحبه بورسیه تحصیلی ترکیه

آزمون 30 سوالی که به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود. این آزمون شامل سوالات ریاضی، هندسه و منطق برای داوطلبان مقطع کارشناسی قبل از مصاحبه حضوری توسط هیات های ریاست جمهوری برگزار می شود. مهلت پاسخگویی 60 دقیقه می باشد.

این آزمون به منظور ارزیابی داوطلبان متقاضی در رشته های علوم سلامت، فنی مهندسی و علوم و رشته هایی که تعداد متقاضیان بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارند، برگزار می شود. همچنین آزمونی برای داوطلبان متقاضی رشته علوم اجتماعی برگزارمی شود که نتیجه این آزمون برای مقایسه متقاضیان این رشته مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مصاحبه حضوری بورسیه ترکیه در همان روز برگزاری آزمون و در نوبت صبح و بعدازظهر انجام خواهد شد. داوطلبان بورسیه دانشگاه های ترکیه پس از دریافت دعوتنامه مصاحبه از زمان آزمون و مصاحبه خود مطلع خواهند شد.

مراحل مصاحبه بورسیه تحصیلی ترکیه

داوطلب های انتخاب شده از بیش از 100 کشور در لیست نهایی، توسط کمیته های مصاحبه متشکل از دانشگاهیان و کارشناسان ارزیابی می شوند.

مصاحبه به مدت 15 تا 30 دقیقه در قالب زیر انجام می شود:

  • بررسی مدارک
  • برسی هدف داوطلب از درخواست بورسیه
  • بررسی دانش آکادمیک و اهداف شغلی
  • پرسش از داوطلب توسط ارزیاب  

داوطلبانی که برای مصاحبه دعوت می شوند بایستی تمامی مدارک و گواهی آخرین تحصیلات خود را در مصاحبه به همراه داشته باشند.

  • ارزیابی نهایی درخواست داوطلبان بورسیه ترکیه

نتایج مصاحبه های داوطلبانی که کمیته های مصاحبه انجام می دهند، توسط کمیته گزینش ارزیابی می شود و لیستی از دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی را اعلام می کنند.

در این مرحله ارزیابی نهایی، صلاحیت عمومی داوطلب برای بورسیه تحصیلی ترکیه ارزیابی می شود.

بورسیه شایستگی دانشگاه های ترکیه

 بورسیه شایستگی یا دستاورد های برجسته شامل :

  • دانشجویان با موفقیت های تحصیلی بالا 
  • دانشجویان مقطع کارشناسی با معدل حداقل 3.5 از 4 یا بالاتر
  • کسانی که در آزمون های سراسری کشورشان دارای رتبه های بالا هستند
  • کسانی که مطالعاتی در محدوده BPA یا به عبارتی پروژه های تحقیقاتی علمی ، TUBITAK(شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه) و سایر پروژه های تحقیقاتی که توسط ریاست جمهوری ترکیه برای دریافت بورسیه مناسب تشخصی داده شده است
  • کسانی که دارای انتشارات علمی (مقاله) در پایگاهای SCI ، SCI-EXP ،AHCI ، SSCI هستند 
  • کسانی که دارای مجوز ثبت اختراع هستند

مبلغ کمک هزینه ماهانه دانشجویان مشمول بورسیه شایستگی دو برابر مبلغ کمک هزینه تحصیلی ماهانه برای سطح تحصیلی آنها خواهد بود. 

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند به صورت آنلاین از طریق سامانه درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه(TBBS) وب سایت www.turkiyeburslari.gov.tr برای بورسیه تحصیلی دولت ترکیه اقدام کنند. متقاضیان باید فرم درخواست آنلاین که شامل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، تجربه کاری و فعالیت‌های اجتماعی می باشد را پر کنند. دانشجویان بین‌المللی برای ارسال درخواست بورسیه تحصیلی، باید مراحل زیر را طی کنند:

1- یک حساب شخصی در پورتال TBBS ایجاد کنید.

2- فرم آنلاین را پر کنید و تمام مدارک موردنیاز (نسخه‌های اسکن‌شده) را بارگذاری کنید. نیازی به ترجمه مدارک نیست.

3- دانشگاه‌های احتمالی خود را با دریافت بورسیه به ترتیب اولویت انتخاب کنید.

4- پس از بررسی تمامی مراحل و مدارک، درخواست را ارسال کنید.

نکات مهم در ارسال درخواست بورسیه ترکیه عبارت‌اند از:

سیستم درخواست آنلاین به هشت زبان (ترکی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی، روسی، بوسنیایی و فارسی) در دسترس است تا متقاضیان درخواست خود را به‌راحتی ارسال کنند.

به داوطلبان توصیه می‌شود دستورالعمل‌ها و هشدارهای موجود در سیستم درخواست را به‌دقت مطالعه کنند.

متقاضیان موظف‌اند مدارک لازم را در سامانه درخواست ارسال و بارگذاری کنند.

درخواست‌هایی که از طریق پست، پیک یا دستی ارسال شوند پذیرفته نمی‌شوند.

کسانی که در گذشته یک حساب کاربری ایجاد کرده بودند، دوباره می‌توانند از طریق حساب قبلی خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط