موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

آزمون GRE چیست؟ نحوه ثبت نام، انواع آزمون (2024)

GRE EXAM
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
5 دقیقه برای مطالعه
آزمون GRE چیست

آزمون GRE توسط موسسه برگزاری آزمون GRE یعنی ETS به این صورت تعریف می شود که:

” هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار “.

GRE مخفف Graduate Record Examinations، یکی از معیارهای اصلی سنجش و انتخاب دانشجوها در مقاطع تحصیلات تکمیلی است و در بسیاری از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه‌های آمریکا و کانادا مورد بررسی قرار می گیرد. مرکز آزمون در کشور آمریکا قرار دارد و به کمک نهاد یا مؤسسه غیرانتفاعی «ETS» یا «Educational Testing Service» هر ساله برگزار می‌شود.

اکثر دانشگاه های آمریکا و کانادا نمره این آزمون را به عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و پست داک) ملاک قرار می دهند. هرساله تعداد افرادی که در آزمون GRE شرکت می‌کنند رو به‌ افزایش است و در سرتاسر جهان دارای بیش از هزار مرکز آزمون است

دانشجویان رشته های حقوق و پزشکی، باید به ترتیب آزمون‌های LSAT و MCAT را بگذرانند. برای سایر رشته ها (به خصوص رشته‌های فنی و مهندسی) افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های آمریکای شمالی را دارند، ملزم هستند که نمره GRE خود را به دانشگاه مقصد ارائه دهند. مدارس و دپارتمان های کسب و کار نیز ارائه مدرک GRE را معتبر و لازم تلقی می کنند.

به طور کلی دو نوع آزمون GRE وجود دارد:

  • آزمون جی آر ای جنرال (GRE General Test)
  • آزمون جی آر ای سابجکت (GRE Subject Test)

آزمون GRE General کتبی شامل سه بخش می‌باشد:

1. Quantitative Reasoning ( استدلال کمی و ریاضیات )
2. Verbal Reasoning ( استدلال کیفی و درک زبانی )
3. Analytical Writing Assessment ( بخش نوشتاری تحلیلی )

GRE Verbal به عنوان بخش زبان انگلیسی، توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد و از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل ۱۲ سوال با مدت پاسخگویی ۱۸ دقیقه و بخش دوم شامل ۱۵ سوال که برای پاسخگویی به آن ۲۳ دقیقه زمان به شما داده می شود.

  •  سوالات جای‌خالی با عنوان‌های Text Completion ،Sentence Equivalence
  •  بخش درک مطلب یا Reading Comprehension
  • این بخش به عنوان تست زبان شناخته می شود و در واقع توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را مورد سنجش  قرار می‌دهد. مجموعه‌ سوالات این بخش شامل جای‌خالی با عنوان‌های Text Completion و Sentence Equivalence و همچنین بخش درک مطلب یا Reading Comprehension می‌شود.
  • پرسش های این بخش شامل دو سری سؤال 5 گزینه ای بوده، نمره منفی نداشته و باید در 30 دقیقه پاسخ داده شوند. نمره این قسمت نیز بین 130 تا 170 محاسبه می‌شود.
  • GRE Quantitative پنجاه درصد امتحان GRE را تشکیل می‌دهد. طراحی این بخش به گونه ای است که درک شما را نسبت به مفاهیم و فرمول‌های اصلی ریاضی و همچنین توانایی شما در استدلال تحلیلی با استفاده از ابزارهای کمی را ارزیابی می‌کند. نمره این بخش از 130 تا 170 می باشد و معمولا اکثر افرادی که در این آزمون شرکت می کنند، نمره قابل قبولی از این بخش کسب می‌کنند.
  • GRE Quantitative از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول شامل ۱۲سوال با مدات پاسخ گویی ۲۱ دقیقه و بخش دوم شامل ۱۵ سوال است که زمان آن نیز ۲۶ دقیقه می باشد.
  • سرفصل‌های مورد ارزیابی در این بخش که در مدرسه هم به دانشجویان آموزش داده شده عبارتند از: جبر، هندسه، آنالیز داده¬ها، تفسیر داده‌ها و مقایسه کمی.
  • مقایسه کمی یا Quantitative Comparison
  • سوالات حل مسئله
  • تفسیر داده‌ها

بخش (AWA: GRE Analytical Writing) با عنوان بخش رایتینگ نیز شناخته می‌شود، توانایی شما در مهارت‌های زیر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  •  بیان ایده‌های پیچیده به‌طور واضح و موثر
  • بیان نظرات خود، ارزیابی ادعاها و شواهد آن‌ها
  • ایجاد بحث متمرکز و منسجم
  • تفکر انتقادی
  • توسعه ایده با ساختار و استدلال‌های منطقی
  • در این قسمت دانشجویان باید در موضوعاتی مشخص مطالبی را نوشته و به استدلال بپردازند. این قسمت از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول یعنی بخش Issue معادل 45 دقیقه و در بخش دوم یعنی بخش Argument معادل 30 دقیقه زمان به داوطلب داده می شود تا انشای مورد نظر خود را به نگارش در آورد.
  • انشای بخش Issue از قسمت رایتینگ تافل و آیلتس دشوارتر بوده و متقاضی بایستی با انتخاب یکی از موضوعات داده شده و به کار گیری حداکثر توانایی خود در حوزه های گرامر، واژگان و … بتواند نمره قابل قبولی را به دست آورد. نمرات این بخش از 0 تا 6 بوده و نمره 4 یک نمره بسیار خوب تلقی خواهد شد.
  • در بخش Argument نیز داوطلب بایستی متنی را که به ظاهر منطقی و معقول می آید را به دقت خوانده و سپس با یافتن اشکالات مختلف موجود در آن، اقدام به اصلاح متن نماید.
آزمون GRE چیست

در این بخش مراحل ثبت نام آزمون GRE Subject را قدم به قدم بررسی می‌کنیم.

قدم اول:

قدم اول ایجاد حساب کاربری شخصی یا My GRE Acount  است. از این حساب کاربری برای ثبت نام آزمون، دیدن نمرات و ارسال نمرات به دانشگاه‌های مورد نظرتان می‌توانید استفاده کنید.
برای ایجاد حساب کاربری، اطلاعات پایه‌ای مانند، نام، آدرس منزل و تاریخ تولدتان را لازم دارید.

قدم دوم:

مرحله بعد انتخاب کشور، استان و شهری است که می‌خواهید در آنجا آزمون بدهید. بعد از این انتخاب، لیستی از مراکز برگزار کننده آزمون و آدرس آن‌ها نشان داده می‌شود. و برای انتخاب مرکز موردنظرتان باید بر روی گزینه“Continue to Seat Selection” کلیک کنید.

سپس اطلاعات مربوط به شرایط آزمون برای شما فرستاده می‌شود، مانند؛ زمان ورود به حوزه برگزاری آزمون و وسایلی که نیاز است با خود به همراه داشته باشید.

سپس بر روی دکمه “Next” کلیک کنید، و آدرس یا بخشی از آدرس خود را در نوار جستجو وارد کنید تا نزدیکترین مراکز آزمون به آدرس شما مشخص شود. و پس از این که حوزه مناسب خود را انتخاب کردید بر روی گزینه “Schedule an Appointment.” کلیک کنید.

در اینجا می‌توانید تاریخ‌هایی که در طی یک دوره سه ماهه در دسترس هستند یا هنوز پر نشده‌اند را انتخاب کنید یا تاریخ خاصی را مد نظر دارید انتخاب کنید تا ببینید آیا مرکز برگزار کننده برای روزی که انتخاب کرده اید، دردسترس است یا خیر.

تاریخ‌های باز به رنگ سیاه نشان داده می‌شوند. غالباً آزمون‌ها در هر دو زمان صبح و بعدازظهر برگزار می‌شوند. باتوجه به مدت زمان برگزاری آزمون GRE اگر آزمون ساعت ۸ صبح را انتخاب کنید، تا حدود ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر در مرکز برگزاری آزمون خواهید بود.

قدم سوم:

بعد از انتخاب تاریخ و ساعت آزمون، با کلیک بر روی گزینه “Next”، در صفحه بعد تعداد زیادی سؤال نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهید، اما تنها لازم است سوالاتی را پاسخ دهید که ستاره قرمز دارند. در انتهای این صفحه گزینه‌ای است که با کلیک بر روی آن، ثبت نام خود را تایید می‌کنید یا انصراف می‌دهید.

سپس به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید. برای پرداخت هزینه ۲۲۰ دلاری آزمون، می‌توانید از مسترکارت استفاده کنید و یا اگر مستر کارت ندارید، از خدمات مراکزی استفاده کنید که هزینه‌های مربوط به ثبت نام آزمون‌های بین المللی را به صورت آنلاین یا حضوری، انجام می‌دهند.بعد از پرداخت هزینه، می‌توانید اطلاعات خود را مرور کنید و زمان آزمون خود را تایید کنید.

به محض تکمیل ثبت نام، ایمیلی دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد، کارت ثبت نامتان بر روی حساب کاربری قرار دارد. این کارت را باید پرینت بگیرید و در روز آزمون همراه خود داشته باشید، چراکه در غیر این صورت اجازه شرکت در آزمون را نخواهید داشت.

هزینه آزمون General GRE شامل ارسال چهار گزارش نمره به دانشگاه‌ها و موسسات خارجی نیز می‌شود. بعد از اتمام آزمون و دریافت نمره غیررسمی بخش‌های Quantitative و Verbal، می‌توانید نام و کد دانشگاه‌های مدنظرتان را وارد کنید.

آزمون GRE Subject دانش شما را در مورد یک موضوع یا رشته خاص، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را دارند، می توانند با شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی در دانشگاه موردنظرشان تحصیل بکنند. همچنین علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی (STEM programs) بایستی نمره قبولی این آزمون را کسب کنند.

آزمون GRE Subject در 6 رشته تحصیلی؛ شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی توسط موسسه (Educational Testing Service) (ETS) برگزار می‌شود. در ابتدا برای رشته‌های بیوشیمی و زیست‌شناسی سلولی ملکولی، هم این آزمون ارائه می‌شد اما از ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ در این رشته‌ها آزمون برگزاری نشد.

  • به صورت کتبی یا کاغذی برگزار می‌شود.
  •  تنها یک بخش دارد.
  • ۲ساعت و ۵۰ دقیقه به طول می‌انجامد.
  • میان آزمون زمان استراحت ندارد.
  • تمام سوالات پنج گزینه‌ای هستند.
  •  ۳ بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می‌شود.
  •  ۱۵۰ دلار آمریکا هزینه آزمون است.

آزمون GRE Subject معیاری است برای سنجش میزان توانایی داوطلبان در هر یک از شش زمینه موضوعی شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی. در صورتی که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی شما در یکی از این زمینه ها باشد، ممکن است به شرکت در آزمون GRE Subject مربوط به خود نیاز داشته باشید. در ادامه به بررسی هر یک از این رشته‌ها می‌پردازیم:

آزمون GRE Subject زیست‌شناسی شامل ۳ حوزه اصلی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، محیط زیست و تکامل و زیست‌شناسی ارگانیسم می‌شود.این آزمون ۱۹۰ سوال چند گزینه‌ای دارد و در پایان آن‌ها میزان دانش آزمایشگاهی شما را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این سوالات دیاگرام یا تفسیر نتایج آزمایش باشند.

آزمون‌ GRE Subject شیمی شامل ۴ حوزه اصلی؛ شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی آلی و شیمی فیزیک می‌شود. این آزمون ۱۳۰ سوال دارد و طراحی سوالات به گونه ای است که لزومی به استفاده از ماشین حساب یا جدول الگوریتم نباشد. همچنین تمام اطلاعات لازم از جمله جدول تناوبی، ثابت‌های فیزیکی، فاکتورهای تبدیل یا لگاریتم‌ها دربرگه سوالات به شما داده می‌شود.

آزمون‌ GRE Subject ادبیات انگلیسی به ۴ بخش تقسیم می‌شود: ۱)تحلیل ادبی، ۲)شناسایی ۳) زمینه‌های فرهنگی و تاریخی و ۴) تاریخ و تئوری انتقاد ادبی.

در این آزمون حدود ۲۳۰ سؤال وجود دارد و هرکدام ممکن است جنبه ای از ادبیات، مانند مقاله، رمان، داستان کوتاه و تاریخ زبان را مورد بحث قرار دهد.

آزمون‌ GRE Subject ریاضی، شامل سوالاتی از دروس کارشناسی در مورد حساب و جبر و سایر مباحث مرتبط می باشد. این آزمون فقط ۶۶ سوال دارد، بنابراین علاوه بر این که برای هر سوال مدت زمان پاسخگویی بیشتری تعلق می گیرد، نمره دریافتی بیشتری نیز خواهد داشت.

آزمون‌ GRE Subject فیزیک حوزه‌های مکانیک کلاسیک، الکترومغناطیسم، اپتیک و پدیده موج، ترمودینامیک و مکانیک آماری، مکانیک کوآنتوم، نسبیت خاص، روش‌های آزمایشگاهی و موضوعات تخصصی دیگر را شامل می‌شود. برای این ازمون 100 سوال طراحی شده که اکثر آن مربوط به دروسی هستند که در سال اول مقطع کارشناسی فیزیک ارائه می‌شوند.

آزمون GRE Subject روانشناسی به ۳ بخش تقسیم‌ بندی می‌شود؛ ۱) روانشناسی تجربی، ۲) روانشناسی اجتماعی و ۳) زمینه های دیگر مانند تاریخ عمومی روانشناسی، فرآیندهای آماری و مباحث اخلاقی و حقوقی.
تعداد سوالات این آزمون 205 سوال بوده که مربوط به اصطلاحات فنی DSM-5، شرایط و طبقه‌بندی‌ها می باشد.

  • نمرات آزمون‌های GRE Subject بین ۲۰۰-۹۹۰ است، همراه با ۱۰ نمره ارفاق.
  • برای هریک از مباحث مطرح شده در آزمون‌های بیوشیمی، سلولی و مولکولی، زیست شناسی، و روانشناسی رنج نمره‌ای که در نظر گرفته شده ۲۰ تا ۹۹ همراه با یک نمره ارفاق، می‌باشد.
  • در تمام آزمون‌های GRE Subject، برای هر سوال درست یک امتیاز کسب می‌کنید و برای هر سوال اشتباه، ۴/۱ نمره را از دست می‌دهید. این نمره خام سپس به نمره ای بین ۲۰۰ تا ۹۹۰ تبدیل می‌شود.
  • نمره‌های آزمون Subject GRE برای پنج سال پس از شرکت در آزمون معتبر است.
  • به عنوان بخشی از هزینه آزمون، می‌توانید چهار موسسه و دانشگاه را انتخاب کنید که نمره شما به آن‌ها ارسال شود.
  • نمرات آزمون بعد از ۵ هفته از زمان برگزاری برای شما و دانشگاه‌های انتخاب شده ارسال می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق اکانت خود در سایت ETS نمره خود را مشاهده کنید.

آزمون‌های GRE Subject فقط سه بار در سال ارائه می‌شود و ثبت نام چند ماه قبل از هر امتحان انجام می شود. به دلیل محدود بودن تعداد دفعات برگزاری، باید با زمانبندی لازم در اسرع وقت ثبت نام بکنید.

تاریخ برگزاری، مکان و نام مراکز برگزارکننده آزمون GRE Subjectدر کشورهای مختلف، از طریق وب سایت ETS قابل مشاهده است. در ادامه نحوه ثبت نام آزمون را قدم به قدم بررسی می‌کنیم:

قدم اول:

ابتدا باید در وب سایت ETS  ثبت نام کنید و حساب کاربری مخصوص به خود را بسازید. سپس از طریق  MY GRE account وارد حساب کاربری خود شوید. اگر برای ثبت نام آزمون GRE General حساب کاربری ایجاد کرده¬اید، نیازی به انجام این مرحله نیست.

قدم دوم:

بر روی گزینه “Register for a Subject Test” کلیک کنید و پس از تایید اطلاعات شخصی، اگر ثبت نام در آن زمان امکان پذیر باشد، قادر خواهید بود که از میان انواع آزمون GRE Subject رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید. و در ادامه می‌توانید تاریخ‌ها و مکان‌های برگزاری آزمون که ظرفیت دارند را پیدا کنید.

قدم سوم:

در این در مرحله نام دانشگاهی که دوره کارشناسی در آنجا تحصیل کرده‌اید و فارغ‌التحصیل شده‌اید را وارد می‌کنید. سپس می‌توانید هر ۴ دانشگاه‌ یا موسساتی که می‌خواهید نمره آزمون شما برایشان ارسال شود را انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید نمره آزمون را به مراکز بیشتری بفرستید، بعد از دریافت نمره، می‌توانید از طریق حساب کاربری MY GRE درخواست ارسال نمره بدهید و برای هر درخواست لازم است که ۲۷ دلار آمریکا بپردازید.

هنگام ارسال نمرات، می‌توانید فقط نمره آزمونی را که برای آن ثبت نام کرده‌اید ارسال کنید، یا نمره تمام آزمون‌های GRE Subject که شرکت کرده‌اید را ارسال کنید. اما نمی‌توانید نمرات GRE Subject و نمرات GRE General را با هم ارسال کنید. این نمرات را باید بطور جداگانه ارسال کنید.

قدم چهارم:

از شما سؤال می‌شود که آیا مایلید از سرویس جستجوی GRE، ایمیل دریافت کنید، که در صورت موافقت، اطلاعاتی از دانشگاه‌های مقطع تحصیلات تکمیلی برای شما ایمیل می‌شود. سپس یک سری سوالات از شما پرسیده می‌شود که فقط باید به آن‌ها که ستاره‌های قرمز دارند پاسخ دهید. پاسخ ندادن به برخی سؤالات اختیاری تأثیر منفی بر نمره شما نخواهد گذاشت.
در آخر، سفارش خود را بررسی کرده و هزینه ۱۵۰ دلار را پرداخت خواهید کرد.

آزمون GRE چیست

یکی دیگر از تفاوت‌های آزمون GRE Subject و GRE General در زمان برگزاری این آزمون‌ها است. آزمون GRE general در تمامی ماه‌های سال برگزار می‌شود و شما می‌توانید برای شرکت در این امتحان برنامه‌ریزی داشته باشید اما آزمون GRE Subject فقط در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می‌شود.

پرداخت هزینه‌ی شرکت در هر یک این آزمون‌ها، طبق آخرین بررسی‌های به عمل آمده تقریبا ۱۵۰ دلار است. توجه بکنید که اگر بعد از ثبت‌نام در آزمون تصمیم به تغییر زمان آزمون بگیرید می‌بایست مبلغ ۵۰ دلار و همچنین برای تغییر مکان آزمون هم لازم‌ است مبلغ ۵۰ دلار پرداخت نمایید.

اگر پس ثبت‌نام به هر دلیلی تصمیم به کنسل کردن این آزمون را داشتید، تنها قادر به باز پس‌گیری نصف مبلغ پرداختی یعنی ۷۵ دلار خواهید بود و این مبلغ به حساب ETS شما استرداد خواهد شد.

آزمون GRE توسط (Educational Testing Services (ETS ، یک موسسه مستقر در نیوجرسی آمریکا، برگزار می‌شود.

موسسۀ ETS نمرات آزمون GRE را تا پنج سال پس از دریافت مدرک آزمون GRE معتبر می‌داند و آنها را بنا به درخواست برای دانشگاه‌ها ارسال می‌کند. البته دانشگاه‌ها در بسیاری از موارد، قوانین متفاوتی با ETS دارند و ممکن است مدرک را در بازۀ کمتر از ۵ سال معتبر بدانند. لازم به ذکر است پس از گذشت این زمان، مدرک شما دیگر اعتبار ندارد و اگر به مدرک نیاز داشته باشید باید مجددا در آزمون شرکت کنید. به ۳ دلیل مدرک آزمون GRE به مدت ۵ سال معتبر است:

  • در طی ۵ سال امکان تغییر قواعد و شرایط آزمون وجود دارد و فرد دارنده مدرک موظف است خود را با آخرین تغییرات اعمال‌شده همگام سازد. تنها راه اثبات این موضوع، شرکت مجدد در آزمون و کسب نمره قبولی است.
  • در طی ۵ سال قطعا دانش فرد دچار تغییرات زیادی خواهد شد. لذا مجدداً باید شایستگی خود را به اثبات برساند.
  • مهارت‌های افراد در طی این ۵ سال، تغییرات زیادی خواهد کرد؛ افراد در طی این دوره مهارت‌های بیشتری را خواهند آموخت و می‌توانند نمره بیشتری نیز در آزمون مجدد کسب کنند.

نحوه ثبت‌نام آزمون به این صورت است که داوطلبان پس از مراجعه به سایت ets.sanjesh.org و تکمیل اطلاعات شخصی شامل مشخصات فردی، انتخاب نوع آزمون، تاریخ آزمون، مرکز مجری آزمون و شماره حساب بانکی خود، پیامکی شامل کد پیگیری و هزینه آزمون دریافت می‌کنند. داوطلبان سپس به سایت بانک هدایت می‌شوند و با وارد کردن کد پیگیری، هزینه آزمون را به حساب مرکز مجری آزمون واریز می‌کنند.

این سامانه با همکاری موسسات برگزار کننده آزمون های بین المللی، جهت ثبت نام متقاضیان شرکت در آزمون‌های TOEFL و GRE به نرخ مصوب راه‌اندازی شده است.

این آزمون در حال حاضر در 9 مرکز سازمان سنجش، مؤسسه فرهنگی علامه سخن، مؤسسه آموزشی معرفت، مؤسسه آموزشی امیربهادر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان برگزار می‌ شود.

هزینه ای که داوطلب برای شرکت در آزمون GRE باید پرداخت کند، 205 دلار آمریکا خواهد بود. در صورتی که در کمتر از 4 روز مانده به زمان برگزاری آزمون اقدام به ثبت نام کنید، این مبلغ تا 230 دلار افزایش خواهد یافت.

نتیجه آزمون معمولا 10 تا 15 روز پس از برگزاری اعلام می شود. فرد از طریق ایمیلی از اعلام نتایج آگاه شده و می تواند با ورود به حساب ETS خود نمره نهایی را ملاحظه نماید. مراحل زیر را در این بخش باید دنبال کنید:
– وارد سایت org/gre شوید.
– گزینه ETS Account را در گوشه سمت راست انتخاب نمایید.
– برای ورود به حسابتان از نام کاربری و رمزی که هنگام افتتاح حساب وارد کرده‌اید، استفاده کنید.
– گزینه View Scores and Score Recipients را انتخاب نمایید.
– کارنامه آزمون شما در این صفحه نمایش داده خواهد شد.

نحوه محاسبه نمره منفی دو آزمون GRE General و GRE Subject به این صورت است که برخلاف آزمون GRE General که شامل نمره‌ی منفی نمی‌شود، آزمون GRE Subject به نحوی مورد بررسی و نمره‌دهی قرار می‌گیرد که در ازای هر چهار پاسخ اشتباه یک نمره‌ی منفی برای شرکت کننده ثبت می‌شود. البته این روند نمره‌دهی تا سال 2017 صورت می گرفته است. در حال حاضر با توجه به اعلام ETS نمره منفی از آزمون GRE Subject حذف شده و نمره‌ی شما فقط بر حسب جواب‌های صحیح شما سنجیده می‌شود.

متقاضیانی که جهت پذیرش از دانشگاه‌های کشور آمریکای شمالی، مدرک GRE را کسب می کنند، باید توجه بکنند که دانشگاه‌ها معمولا دو گزینه را جهت پذیرش دانشجو از طریق نمره مورد قبولی این آزمون مد نظر قرار می‌دهند:

  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو یا استناد به نمره GRE یک نمره حداقلی را در نظر گرفته و با توجه به این نمره درخواست شما را تایید یا رد می‌کنند.
  • برخی دیگر برای پذیرش در آنها پیش شرط نمره‌ی حداقلی ندارد و شما می‌توانید با هر نمره‌ای درخواست خود را ارسال نمایید ولی مسلما افرادی که مدرک GRE با نمره بالاتری کسب کرده باشند در این بخش در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.
آزمون GRE چیست

آزمون Graduate Record Examination) GRE) به عنوان یک آزمون بین المللی، برای دانشجویانی که تمایل به اخذ مدرک تخصصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های مشهور سراسر جهان به ویژه در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)، اروپا ، انگلیس ، سنگاپور ، و منطقه ANZ را دارند، برگزار می شود.

آزمون GRE قبل از ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی (Graduate School) و مدارس کسب و کار (Business School) توانایی های دانشجویان را مورد سنجش قرار می‌دهد. در این آزمون باید استراتژی‌های مناسب برای فهم کامل و پاسخگویی به هر سوال را به خوبی یاد بگیرید.

دانشجویان رشته‌های حقوق و پزشکی، نیازی به این آزمون ندارند، البته برای پذیرش از تعداد محدودی دانشکده‌های حقوق در کشور آمریکا به نمره آزمون GRE نیاز خواهید داشت. اسامی این دانشگاه‌ها در زیر آمده است.

  • American University Washington College of Law
  •  Boston University School of Law
  • Brooklyn Law School
  • Chicago-Kent College of Law
  • Columbia Law School
  •  Harvard Law School
  • Florida International University College of Law
  • Cornell Law School
  • John Marshall Law School
  • New York University School of Law
  • کسانی که تحصیلات عالی لیسانس را گذرانده باشند و مدرک لازم برای ورود به دانشگاه آن­‌ها GRE است واجدالشرایط شرکت در آزمون هستند.
  • کسانی که حداقل سطح فردی زبان انگلیسی آن‌ها متوسط روبه‌بالا باشد؛ زیرا بااینکه این آزمون قصد محک زدن میزان تسلط شما به زبان انگلیسی را ندارد اما زیر این سطح، قادر نخواهید بود حتی معنای سؤالات را متوجه شوید.
  • کسانی که مایل به کار در شرکت‌های خصوصی، دولتی یا تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان باشند واجدالشرایط برای شرکت در آزمون GRE هستند.
  • این آزمون برای افرادی که زیر ۲۱ سال سن دارند، توصیه نمی­‌شود زیرا حداقل سن موردنیاز برای گذراندن دوره­ لیسانس ۲۱ سال تمام است.
  • اگر سطح زبان انگلیسی شما از متوسط کمتر باشد واجدالشرایط محسوب نخواهید شد زیرا در چنین وضعیتی حتی قادر نخواهید بود اهداف سؤالات آزمون را برای پاسخ دادن متوجه شوید.
  • اگر در کشوری زندگی می­‌کنید یا قصد تحصیل در دانشگاه و کشوری دارید که آزمون GRE الزامی نیست، لزومی به شرکت در آزمون نخواهید داشت.

شرایط و قوانین آزمون GRE عبارت‌اند از:

  • آزمون GRE توصیه شده برای افراد فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ و در واقع ۲۱ سال به بالا است.
  • همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی‌برداری به‌شدت ممنوع است و در صورت مشاهده توسط دوربین مداربسته، از جلسه امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
  • همراه داشتن ساعت‌مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیداً ممنوع است.
  • همراه داشتن هایلایت، لاک غلط‌گیر و مدادرنگی اکیداً ممنوع است.
  • خارج کردن برگه­ امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
  • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف است.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده خواهد شد و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی به دیگران برعهده خود فرد است.
  • شما مجاز به ثبت‌نام در دو تاریخ مجزا برای آزمون GRE نخواهید بود مگر اینکه ۲۱ روز فاصله­ زمانی داشته باشد.
  • شرکت در آزمون GRE عمومی هم به‌ صورت کاغذی و هم به‌ صورت سیستمی یا کامپیوتری امکان‌پذیر است. آزمون کامپیوتری در زمان کمتر و با تعداد سؤالات کمتر و به‌صورت هوشمند برگزار می‌شود.
  • GRE General از ۳۴۶ نمره محاسبه می‌شود و کسب نمره‌۳۱۰ می‌تواند برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر دنیا بسیار مؤثر باشد.
  • GRE Subject از ۹۹۰ نمره محاسبه می‌شود و زمان تقریبی آن ۱۷۰ دقیقه است.
  • مباحث و سؤالات GRE موضوعی بسته به رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید متفاوت است.
  • زمان اعلام نتیجه آزمون ۱۰ الی ۱۵ روز پس از آزمون کامپیوتری و ۵ هفته پس از آزمون کتبی است.
  • برای افراد دارای معلولیت و یا سایر مشکلات سلامتی، شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است.
  • شما می‌توانید نتایج آزمون خود را برای ۴ دانشگاه به‌ صورت رایگان ارسال کنید.
  • یک ساعت قبل از شروع آزمون در مرکز برگزاری آزمون حضور داشته باشید، مرکز آزمون راس زمان ذکر شده در وب سایت ETS بسته خواهد شد.
  •  علاوه بر کارت ثبت‌نام، دو مدرک شناسایی معتبر، تاریخ دار و به روز (پاسپورت، کارت ملی با عکس جدید) به همراه داشته باشید. در صورت عدم ارائه کارت شناسایی معتبرمجاز به حضور در آزمون نخواهید بود.
  •  هر گونه وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و … غیر مجاز بوده و داوطلبان می‌بایست تمامی این وسایل را قبل از آزمون در کمد‌های خود قرار دهند.
  • حتما به توضیحات قبل از آزمون با دقت گوش کنید.
  • برگه Confidentially Statement باید قبل از آزمون پر کنید. Audio Capture Script با دقت تمرین شوند توضیحات بیشتر را قبل از آزمون از معاون اجرایی بخواهید.
  • در قسمت انتهایی آزمون، داوطلب می‌تواند نتیجه آزمون را ارسال و یا از ارسال آن صرفه نظر کنند. به دستورالعمل-های انتهایی آزمون خوب دقت کنید زیرا در صورت انتخاب گزینه No آزمون شما منتفی اعلام شده و پاسخی از سوی ETS برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.
  •  حتما کد دانشگاه را همراه خود داشته باشید.

برای آزمون GRE منابع مطالعاتی زیادی ازجمله کتاب ها و سایت های مختلف در این زمینه معرفی کرده اند. در این مطالعه لیستی از بهترین منابع آزمون GRE و ترتیب استفاده از آن­ها را برای شما ارائه شده است:

  • The Official Guide to the GRE Revised General Test
  • Essential Words for the GRE
  • GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • GRE Math Prep Course
  • ۵ Lb. Book of GRE Practice Problems
  • GRE Prep by Magoosh
  • Manhattan GMAT Set of 8 Strategy Guides, Fourth Edition
  • Algebra GRE Strategy Guide
  • GRE Geometry
  • ۵۰۰ GRE Math Flash Cards
  • GRE Number Properties
  • Manhattan GRE Set of 8 Strategy Guides, 2nd Edition
  • GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation

بهترین منابع لغت آزمون GRE که باید به ترتیب بخوانید:

  1. اپلیکیشن Magoosh GRE Vocabulary Flashcards
  2. کتاب یا اپلیکیشن Barrons’s Essential words for the GRE که به ۸۰۰ بارونز هم معروف است
  3. مجموعه فلش کارت های Manhattan
  • The Official Guide to the GRE General Test
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • Official GRE Verbal Reasoning Practice Questions

کتاب های منهتن  و ویدیوهای مگوش شامل ۸ جلد کتاب است که ۶ جلد اول مربوط به قسمت کوانت و ۲ جلد آخر مربوط به قسمت وربال هستند:

  • Manhattan Prep GRE Strategy Guides
  • ویدیوهای سایت magoosh.com

بهترین منابع سوالات آزمون GRE کتاب ۵ پوندی منهتن و نمونه سوالات چینی هستند که مرتب آپدیت می شوند و در آزمون به صورت تکراری هم مشاهده شده اند.

5 Lb. Book of GRE Practice Problems

  • TC-1200 (این فایل مرتب آپدیت می شود و تعداد سوالات آن بیشتر از ۱۲۰۰ است)
  • RC-240 (این فایل هم مرتب آپدیت می شود)
  • ۴۰۰ سوال ایرانی (آپدیت می شود و هم اکنون نزدیک به ۱۰۰۰ سوال دارد)
  • ۲۴۰ چینی

آزمون GMAT مناسب افرادی است که قصد شرکت در دوره های تحصیلی و دانشگاهی رشته های مدیریتی یا مدارس کسب و کار را دارند. بسیاری از دانشگاه ها برای رشته های مدیریتی مدرک آزمون GMAT را الزام می دانند اما برای رشته های مهندسی و غیر مدیریتی عموما آزمون GRE را از شما تقاضا دارند.
 

آزمون آیلتس و تافل صرفا آزمون هایی هستند که سطح مهارت و دانش زبان انگلیسی شما را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند. در حالی که آزمون GRE یک آزمون جامع تری است و علاوه بر تعیین سطح زبان انگلیسی شما، سایر مهارت های ارتباطی با رشته تحصیلی شما را مورد سنجش قرار می دهد. قابل ذکر است که این آزمون جایگزین آزمون آیلتس و تافل نمی باشد و شما با داشتن نمره مناسب در آزمون GRE رزومه خود را جهت دریافت فاند و پذیرش تحصیلی تقویت خواهید نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *