موسسه مهاجرتی و مشاوره یوس حابرلری ترکیه

متن سربرگ خود را وارد کنید

آزمون تخصص پزشکی TUS ترکیه | ثبت نام + هزینه 2024

TUS EXAM
0 دیدگاه
تحصیل در ترکیه
6 دقیقه برای مطالعه
آزمون TUS

آزمون «TUS» مخفف کلمه «Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı»، یکی از مهم‌ترین آزمون‌های پذیرش دستیاری و تخصص در رشته‌های پزشکی، دندان ‌پزشکی، دامپزشکی و شیمی است که هر سال از سوی دانشگاه‌های کشور ترکیه، خصوصی و دولتی و سازمان‌های OSYM و YÖK برگزار می­‌شود.

این آزمون ویژه دانشجویان بین‌المللی یا خارجی و بومی است. هدف از برگزاری آزمون TUS ارزیابی میزان تسلط دانشجویان بین‌المللی زبان ترکی و سنجش سطح علمی کلیه متقاضیان اخذ تخصص و پذیرش دستیاری پزشکی است.

آزمون TUS ترکیه تنها 2 بار در سال و در ماه‌های سپتامبر و آوریل در شهر آنکارا برگزار می‌شود. افرادی که آزمون تخصص و دستیاری را با موفقیت پشت ‌سر می‌گذارند، می‌توانند برای دریافت اقامت تحصیلی یا خرید خانه در ترکیه و اقامت دائمی اقدام کنند.

آزمون TUS دارای شرایطی است که تعیین می کند چه افرادی واجدالشرایط و چه کسانی غیر واجدشرایط برای شرکت در این آزمون هستند. شرکت در این آزمون برای کلیه دانشجویان و متخصصین رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و شیمی که دوره 6 ساله پزشکی عمومی را به اتمام رسانده‌اند، دارای پاسپورت معتبر هستند و می‌خواهند در دانشگاه‌های این کشور ادامه‌ تحصیل دهند و در ترکیه مشغول به کار شوند، مجاز است.

لازم به ذکر است این دانشجویان تنها مجاز به شرکت در قسمت علوم پایه آزمون می باشند. فقط فارغ التحصیلان پزشکی می توانند در آزمون علوم بالینی شرکت کنند. افرادی که واجد شرایط عمومی هستند باید:

  • به زبان ترکی تسلط کامل داشته ‌باشند
  • مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت کرده باشند
  • دارای پاسپورت معتبر باشند که در زمان برگزاری آزمون تاریخ انقضای آن نگذشته باشد
  • قصد ادامه ‌تحصیل، کار و زندگی در ترکیه را داشته ‌باشید

آزمون TUS ترکیه نیز مانند سایر آزمون‌های پذیرش دستیاری و تخصص در رشته‌های علوم ‌پزشکی، شرایط و فرصت ادامه تحصیل شما در مقاطع بالاتر را فراهم می‌کند. از مزایای شرکت در این آزمون و قبولی برای دانشجویان به شرح زیر می باشد:

  • ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه ‌های ترکیه
  • اخذ آسان اقامت و پاسپورت ترکیه
  • ایجاد فرصت ‌های شغلی ایده‌آل
  • توسعه دایره ارتباطات حرفه‌ای
  • دریافت مدرک زبان معتبر
  • کسب اعتبار در کشور

آزمون TUS مانند همه آزمون‌های سطح بالای تخصصی و بین المللی شرایط و قوانین خاص خود را دارد. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن گواهی معتبر برای پایان دوره ۶ ساله پزشکی عمومی
  • داشتن پاسپورت معتبری که تاریخ آن نگذشته باشد
  • تسلط کامل به زبان ترکی استانبولی

آزمون TUS در دو بخش و دو روز متوالی برگزار می‌شود. بخش اول آزمون زبان ترکی و بخش دوم آزمون تعیین سطح علمی است. آزمون زبان ترکی در روز اول برگزار می‌شود. افرادی که در این آزمون نمره قبولی کسب کنند، می‌توانند روز بعد در آزمون علمی شرکت کنند. اعتبار آزمون زبان ترکی 2 سال است و چنانچه کسی نتواند در امتحان علمی TUS نمره قبولی کسب کند، می‌تواند تا 2 سال پیاپی، بدون شرکت در آزمون زبان ترکی، در آزمون تعیین سطح علمی شرکت کند.

آزمون زبان ترکی شامل 100 سؤال با مدت پاسخگویی 105دقیقه می باشد. این آزمون در دو دفترچه مجزا برگزار می‌شود.

دفترچه اول؛ زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه

در این دفترچه متن‌ها به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه نوشته ‌شده‌اند، اما سؤالات و بخش پاسخ‌نامه به زبان ترکی هستند. در انتهای دفترچه یک متن 200 کلمه‌ای هم هست که شما باید آن را به زبان ترکی خلاصه و ترجمه کنید.

دفترچه دوم؛ زبان اسپانیولی، روسی و ایتالیایی

در این دفترچه متن‌ها به زبان اسپانیولی، روسی و ایتالیایی نوشته ‌شده‌اند، اما سؤالات و بخش پاسخ‌نامه به زبان ترکی هستند. در انتهای این دفترچه نیز متن 200 کلمه‌ای برای ترجمه به ترکی وجود دارد.

پیش‌ نیاز شرکت در آزمون علمی، قبولی در آزمون زبان ترکی است. افرادی که از آزمون زبان نمره 60 به بالا بگیرند، می‌توانند در آزمون علمی شرکت کنند.

سؤالات آزمون علمی TUS به 3 گروه تقسیم می‌شود:

  • سؤالات علوم پایه پزشکی 1یا 1

کلیه فارغ ‌التحصیلان پزشکی و غیر پزشکی

  • سؤالات علوم پایه پزشکی 2 یا 2

فقط مخصوص فارغ ‌التحصیلان دانشکده‌های غیرپزشکی

  • پرسش‌های کلینیکی یا KTBT

کلیه فارغ ‌التحصیلان پزشکی و غیر پزشکی

هر دفترچه دارای100 الی 120 با مدت زمان پاسخگوی بین 120 تا 150 دقیقه می باشد. حد نصاب نمره قبولی در این آزمون نمره 40 است. اگر موفق به قبولی در این آزمون نشوید، تا 2 سال بعد همچنان فرصت دارید بدون آزمون زبان، مجدد در این آزمون شرکت کنید.

سوالات بخش اول (TTBT.1) :

تعداد سوالات (درصد)نوع سوالات علمی و تخصصی آزمون  TUSترکیه
٪20بیوشیمی
٪20میکروبیولوژی
٪20پاتولوژی
٪20فارماکولوژی
٪10آناتومی
٪4جنین شناسی و بافت شناسی
٪6فیزیولوژی

سوالات بخش دوم (TTBT.2) :

تعداد سوالات (درصد)نوع سوالات علمی و تخصصی آزمون  TUSترکیه
٪45بیوشیمی
٪45میکروبیولوژی
٪5فیزیولوژی
٪5جنین شناسی و بافت شناسی

سوالات بخش کلینیکی یا  KTBT:

تعداد سوالات (درصد)نوع سوالات علمی و تخصصی آزمون  TUSترکیه
٪30داخلی
٪30کودکان
٪25جراحی
٪15زنان و مامایی

آزمون  TUS ترکیه شامل دو بخش مهارت زبان انگلیسی و سوالات تخصصی مرتبط با گرایش انتخابی فرد (پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و شیمی) است. تعداد سوالات آزمون  TUS ترکیه متغیر بوده که در اینباره می‌توانید سایت OSYM را مطالعه و اطلاعات دقیقی کسب کنید.

به طور کلی تعداد سوالات این آزمون 240 سوال است که در دو جلسه جداگانه صبح و ظهر مطرح می شود. این آزمون به دو بخش کلی شامل 120 سوال علوم پایه و 120 سوال علوم بالینی تقسیم میشود که باید در 300 دقیقه پاسخ داده شود.

دروس سوالات آزمون علوم پایه

نام درستعداد سوال
آناتومی14
بیوشیمی22
بافت شناسی8
جنین شناسی8
فیزیولوژی10
میکروبیولوژی22
فارماکولوژی 22
پاتولوژی22

دروس سوالات آزمون بالینی

نام درستعداد سوالات
داخلی30
اطفال30
جراحی عمومی30
زنان و زایمان12
اینترنی23

دانشگاه‌های ترکیه خود اقدام به طراحی، اجرا و برگزاری آزمون  TUSمی‌نمایند. بنابراین این آزمون فقط برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات ترکیه معتبر بوده و در سایر دانشگاه‌های خارج از ترکیه اعتباری ندارد. آزمون TUS در شهرهای آنکارا، ازمیر و استانبول ترکیه برگزار می‌ شود و دانشجویان برای شرکت در این آزمون در رشته موردنظر خود، باید یکی از مراکز را انتخاب بکنند.

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل و همچنین کار و فعالیت در رشته‌های پزشکی و زیر مجموعه‌های پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ترکیه را دارند، برای اثبات مهارت زبان ترکی استانبولی و همچنین تعیین سطح علمی خود بایستی در آزمون ورودی  TUSشرکت کنند.

آزمون TUS

کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی، شیمی، دامپزشکی و دندانپزشکی را دارند، دو بار در سال آزمون TUS را توسط دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و نیز موسسات معتبر در ماه سپتامبر و ماه می برگزار می کند.

نمره آزمون TUS ترکیه از 100 نمره است. برای کسب نمره قبولی آزمون TUS باید از آزمون زبان ترکی حداقل نمره 40 و از آزمون تعیین سطح علمی، حداقل نمره 60 را دریافت کنید. این آزمون هیچ‌ گونه مصاحبه علمی ندارد و شما بلافاصله پس از قبولی، می‌توانید برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنید.

همچنین متقاضی می تواند نمره ای معادل مدرک زبان بین المللی که توسط سازمان سنجش ترکیه پذیرفته شده است ارائه دهد. داوطلبانی که در آزمون TUS شرکت می کنند با توجه به نمره خود رتبه بندی خواهند شد. هر داوطلب باید مفاهیم، اصول و روش های اولیه را بداند و بتواند از دانش خود استفاده کند.

حداقل نمره‌های قبولی این آزمون برای برخی رشته‌ها به شرح زیر می باشد:

حداقل نمره قبولی آزمون TUS ترکیهرشته
47رشته بیهوشی
51جراحی عمومی
57پوست
70جراحی قلب و عروق
56جراحی مغز و اعصاب
59جراحی پلاستیک
48نورولوژی
56اورولوژی
47ژنتیک پزشکی

آزمون TUS کشور ترکیه هر سال فقط ٢ بار توسط مراکز برگزاری آزمون و دانشگاه‌‌ها، در ماه­‌های آوریل و سپتامبر برگزار می‌­شود. مکان برگزاری این امتحان در شهر آنکارا است. با توجه به اینکه که زمان ثبت‌نام به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود؛ بنابراین متقاضی باید از قبل­ مدارک و هزینه­‌ها را تهیه کرده، در تاریخ معین‌شده ثبت‌نام کرده و در روز آزمون حاضر شوید.

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل و کسب تخصص در رشته­‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و شیمی را در کشور ترکیه داشته باشند، می بایست هر سال از طریق سایت OSYM زمان دقیق ثبت‌نام را پیگیری کنند.

آزمون TUS برای کسانی که قصد تحصیل و کسب تخصص در رشته­‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و شیمی را دارند طراحی شده است که از دو بخش زبان ترکی و بخش علمی تشکیل یافته است.

این آزمون فقط به زبان ترکی برگزار می­‌گردد؛ لذا تسلط نسبت به زبان ترکی از ملزومات محسوب می­‌شود و هیچ فرم برگزاری دیگری ندارد.

آزمون TUS برای شرکت کنندگان شرط سنی و یا محدودیت سنی خاصی در نظر نگرفته است و تمامی افرادی که دوره­ ی 6 ساله­ ی پزشکی عمومی را گذرانده باشند و از دانشکده‌­های پزشکی و یا غیرپزشکی فارغ‌التحصیل شده­‌اند می­توانند در آزمون TUS شرکت نمایند.

بنابراین متقاضیان در هر زمان که مایل باشند می‌توانند در آزمون شرکت نمایند و پس از قبولی در یکی از گرایش‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و شیمی در کشور ترکیه مشغول به تحصیل شده و پس از طی دوره رزیدنسی، تخصص مربوطه را کسب کنند.

آزمون TUS برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و شیمی و کسب تخصص در آن‌ها را دارند، در دو مرحله برگزار می‌گردد. متقاضیانی که در هر دو مرحله تعیین سطح زبان و ارزیابی علمی آزمون TUS ترکیه موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، تا پایان دوره رزیدنتی خود (چیزی در حدود 2 الی 3 سال) فرصت دارند که برای ثبت نام و ادامه تحصیل در مقطع تخصص اقدام کنند.

این آزمون اعتبار جهانی ندارد و فقط در کشور ترکیه و برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، شیمی، دامپزشکی و دندانپزشکی در مقاطع ارشد و دکتری معتبر است.

بخش آزمون زبان ترکی به مدت دو سال اعتبار دارد اما اعتبار بخش علمی آزمون TUS بسته به طول مدت زمان آن متفاوت است. در واقع نتیجه این آزمون تا پایان دوره تخصصی شما معتبر است. به عنوان مثال طول دوره برای رشته فیزیولوژی 3 سال، کاردیولوژی 4 سال و جراحی مغز و اعصاب 5 سال است و اعتبار این آزمون ها به ترتیب 3 و 4 و 5 سال خواهد بود.

هزینه شرکت در این آزمون طبق تعرفه سال 2024 حدوداً 350 لیر ست. پس از ثبت نام در سایت OSYM (برگزار کننده آزمون TUS ترکیه) و ارسال مدارک و اطلاعات هویتی ضروری، باید هزینه ثبت نام آزمون را پرداخت کنید و منتظر بمانید تا کارت ورود به جلسه شما صادر شود.

آزمون TUS همچون سایر آزمون‌های بین‌المللی دارای شرایط و قوانین خاص خود است که هر فرد ملزم به رعایت آن‌ها است. شرایط و قوانین آزمون TUS به شرح زیر است:

  • آزمون TUS توصیه شده برای تمامی سنین است به شرط اینکه قوانین زیر رعایت شده باشند.
  • همراه داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی اکیدا ممنوع است.
  • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
  • همراه داشتن اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی است.
  • کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.
  • درب حوزه­ی امتحانی پس از زمان مقرر بسته شده و پس از آن حق ورود به حوزه­ی امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی عودت داده نخواهد شد.
  • به هیچ وجه در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را ندارید.
  • همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط دوربین مدار بسته، از جلسه­ امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
  • همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیدا ممنوع است.
  • خارج کردن برگه­ی امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
  • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف خواهد بود.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می­‌شود و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده­ خود فرد است.
  • حتما باید دوره­ ۶ ساله­ پزشکی عمومی را گذرانده باشید.
  • اگر جزء اتباع ترکیه باشید اما دوره­ی دبیرستان خود را در خارج از کشور ترکیه گذرانده باشید، می­‌توانید در آزمون TUS شرکت کنید.
آزمون TUS

با توجه به اینکه آزمون TUS نسبت به انواع آزمون‌های علمی و تخصصی که هر ساله توسط دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود، دشوار و چالش ‌برانگیز است، اما تفاوت چندانی با سطح علمی آزمون‌های تخصص و دستیاری کشور خودمان ندارد. برای شرکت در این آزمون می‌توانید از منابع آموزشی و موسسه هایی که برایتان در ادامه معرفی می کنیم استفاده بکنید:

  • دو جلد کتاب جراحی عمومی با عنوان Textbook of Obstetrics and Gynecology
  • بیش از ٧۴٢ ویدئو آموزشی سایت ترکیه‌ای VK.com
  • کتاب‌های Textbook of General Surgery
  • کتاب‌های Textbook of Pediatric
  • کتاب‌های Manual book for Medicine
  • مجموعه کتاب‌های Manual Book for Biochemistry
  • سایت Welcomeinturkey.com

یکی از بهترین موسسات برگزاری دوره‌های آزمون TUS، موسسهElite ACADEMIA می باشد که از اساتید حرفه‌ای برای برگزاری دوره‌های آزمون TUS ترکیه برخوردار است. این موسسه معروف خدمات خوبی در زمینه آزمون TUS و یادگیری زبان ترکی استانبولی ارائه می‌دهد. همچنین امکان شرکت بصورت آنلاین و حضوری را برای مخاطبان خود فراهم نموده است.

شایان ذکر است دانشگاه حاجت‌تپه با نظارت مستقیم خود دوره‌هایی را برای شرکت کنندگان در آزمون TUS ارائه می دهد. این دوره ها به گونه ای طراحی شده‌اند که تمام موارد آزمونی مرور و تست‌ها آنالیز می‌شوند.

دو دسته کتاب جهت بررسی نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی TUS وجود دارند که عبارتند از:

  1. مجموعه کتاب­‌های Questions Book که در رابطه با تمامی گرایش‌های مواد امتحانی، سؤالات هر گرایش در کتابی جداگانه جمع‌آوری شده و تمامی نکات پیرامون هر مبحث و سؤال به‌طور کامل تمرین شده است و در زمره­ کتاب­‌های بسیار مهم آزمون TUSقرار دارند.
  2. مجموعه کتاب‌های The TUS Exam Q&A که در آن تمامی نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی گردآوری و علاوه‌بر بررسی جواب هر سؤال، نکات آن جمع‌آوری شده است.

توجه: کسانی که نسبت به زبان ترکی مسلط نیستند می‌­توانند کتاب Last Exams Translated from Turkish to English را مطالعه نمایند. در این کتاب علاوه‌بر آزمون TUS و نمونه سؤالات آن، تمامی آزمون‌های معتبر کشور ترکیه در آن گنجانده شده است.

فرایند و پروسه­ کلی آزمون TUS از زمان ثبت نام تا اتمام آزمون بدین شرح است: ابتدا برای اینکه در آزمون ثبت‌نام کنید باید اطلاعات خود را در بخش مربوطه یعنی TUS BAŞVURU در سایت برگزارکننده­ آزمون یا همان OSYM وارد کنید تا پروفایل کاربری شما ایجاد گردد. پس از تکمیل اطلاعات اولیه، در مرحله­ بعدی باید مشخصات شخصی و علمی خود را وارد کنید که پس از آن نوبت به پرداخت هزینه­ آزمون TUS و نهایی‌کردن آن است.

پس از آن تا 2 هفته قبل از شروع آزمون کارت ورود به جلسه­ خود را دانلود و پرینت خواهید گرفت که از الزامات ورود به جلسه­ امتحان است. در روز آزمون نیز ابتدا به سؤالات بخش زبان ترکی جواب خواهید داد و در صورتی که از 100 نمره، حداقل نمره­ 60 را کسب کنید، در روز بعد خواهید توانست در بخش علمی آزمون TUS شرکت نمایید تا برحسب نمره­ کسب شده جواز ورود به دوره­ تخصصی یکی از گرایش­‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و شیمی را کسب کنید.

برای آزمون TUS مصاحبه در نظر گرفته نشده است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل تنها در کشور ترکیه را دارند، پس از انتخاب دانشگاه مدنظر خود و طی کردن فرایند ثبت‌نام، در آزمون شرکت می‌کنند. پس از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی در رشته مورد نظر خود را دریافت می کنند و نیازی به انجام مصاحبه­ خاصی نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *